Hoppa till innehållet

Jan Gradvall: Lång resa från förorten till Blockhusudden

UR ARKIVET (maj 2011). Den ekonomiska och etniska segregationen i Sverige ökar. Särskilt i storstäderna.

KULTURFRÅGA. Därför borde Kultursverige bry sig om priset på SL-kortet, enligt Jan Gradvall.
KULTURFRÅGA. Därför borde Kultursverige bry sig om priset på SL-kortet, enligt Jan Gradvall.Foto: Di, Vilhelm Stokstad/TT

Situationen i några av de värst utsatta förorterna är densamma som när Ebba Grön 1979 beskrev den på sitt debutalbum: ”Det finns inget att göra i den här trista förorten, det finns ingenting här för oss. Nä ursäkta jag överdrev lite grann, vi kan ju knarka, supa och slåss. Så har det alltid varit här ute, ingen jävel har brytt sig om oss.”

Ingen är heller omedveten om problemen. Inte minst kulturen har en viktig roll här med sin möjlighet att öppna dörrar och bygga broar.

Alla kulturinstitutioner 
i Sverige är i dag engagerade och frågar sig på konferenser och seminarier: ”Hur motverkar vi segregationen?” och ”Hur ska vi nå invandrarna?”. Det avsätts också varje år pengar för att främja mångkulturen. Flera förorter har lyckats vända utvecklingen.

Men samtidigt är det ingen från kulturhåll som har kopplat segregationsfrågan till förra veckans dråpslag mot förortskulturen i Stockholm – att priset på månadskort den 1 september höjs till 790 kronor.

När Ebba Grön, en trio från Stockholmsförorten Rågsved, släppte sitt debutalbum kostade månadskortet 70 kronor. Sjuttiokort var ett begrepp.

Summan 70 kronor kan ställas i relation till att snittpriset på en ny LP 1979 var 35 kronor. Att köpa ett månadskort kostade alltså inte mer än att samma månad köpa debutalbumen med Ebba Grön och Dag Vag.

En annan jämförelse är att om priset på månadskort för buss och tunnelbana hade följt konsumentprisindex, så hade ett månadskort i dag kostat cirka 248 kronor. Men det gör det inte. Det kostar 790 kronor.

Att det för en trebarnsfamilj i Rågsved kommer att kosta ett par tusen kronor i månaden för att över huvud taget kunna åka in till city gör att det inte bara blir en samhällsekonomisk utan i högsta grad en kulturpolitisk fråga.

För det spelar ingen roll hur många välvilliga mångfaldsfestivaler som anordnas i Kungsträdgården eller på Kulturhuset – den familjen kommer ändå inte att ta del av dem.

Frågan om gratis entré blir också väldigt abstrakt för den som inte har råd att åka till det som är gratis.

Kollektivtrafik och kultur hör ihop. New York är ett tydligt exempel på hur tunnelbanan varit central för stadens kulturutveckling.

Om inte kollektivtrafiken hade varit så billig, och därmed gjort att alla enkelt har kunnat röra sig mellan geografiskt avlägsna områden, så hade New York aldrig fostrat artister som Duke Ellington, Patti Smith och Jay-Z eller konstnärer som Keith Haring och Jean-Michel Basquiat.

I New York är det vanligast med kort där man betalar per resa. Man fyller på genom att i automat betala för till exempel 20 resor åt gången.

En resa i New York, världens största tunnelbana räknat i längd, kostar i dag knappt 14 kronor. Och för den summan kan man åka hela vägen från norra Bronx ut till Coney Island i Brooklyn, en resa på en och en halv timme.

Att åka över tre zoner i Stockholm kostar i dag 60 kronor. Och kulturen i Stockholm blir också alltmer segregerad och mindre gränsöverskridande.

Parallellt med att kulturlivet 
i Stockolm inte verkar tro att kollektivtrafik påverkar kulturen i en stad – och ignorerar frågan om SL-kort – så har 
i stället frågan om huruvida den avgående intendenten Ulf Linde ska få bo kvar på Thielska Galleriet getts högsta bevakningsprioritet.

Spaltmeter, och ett otal inslag i radio och tv, har ägnats åt ett galleri som ligger längst ut på Djurgården och endast är öppet från 12.00 till 16.00.

Innehåll från QvantumAnnons

Värmepumpar kan hjälpa elnätet: tjänar pengar åt husägare

Ny teknik kan göra så att värmepumpar både använder energi mer ekonomiskt och bidrar till att stabilisera elnätet. Genom att fungera som energilager kan de till och med göra så att husägaren får betalt – på samma sätt som batteriägare. Konceptet kallas flexready och har utvecklats av den svenska värmepumpstillverkaren Qvantum.

Qvantum har väckt stor uppmärksamhet under det senaste året. Bolaget är uppbyggt runt människor från både energi och värmepumpsbranscherna och det har gjort att man angripit problem på lite ovanliga sätt.

De nya värmepumparna från Qvantum har en funktion som kallas ”flexready”. Det betyder att de är gjorda för att kunna vända elmarknadens svängningar till kundernas fördel.  

– Allt handlar ju om att sänka energikostnaden för kunden, oavsett hur det görs. Det säger Maria Malm Skarin som är Sverigechef på Qvantum. Maria har ett förflutet i energibranschen och har bland annat arbetat med elnätsverksamheter.

– Därför jobbar vi med vad vi kallar ekonomisk optimering eller eCOP. Köp energi när den är billigast, lagra som hett vatten och använd när energin är dyr. 

– Alla har ju märkt hur elpriserna svänger kraftigt. Inte bara över tid, utan under ett och samma dygn.

Svängningarna beror dels på att det används olika mycket el vid olika tider på dygnet, dels på att alltmer el kommer från sol och vind. Det är energikällor som inte kan styras utan där tillgången till el styrs av vädret.  Detta ger varierande priser men det gör det också svårt att dimensionera och hantera belastningen på elnätet. 

Upp till 90 grader

– Våra värmepumpar hanterar detta på två sätt, berättar Maria.

– De jämför husets beräknade behov med det kommande dygnets elpriser. På så sätt kan vattentanken fungera som ett ”termiskt batteri”. Det vill säga att energi lagras i form av varmt vatten när elen är billig och sedan används energin när elen är dyrare.  

Tack vare att Qvantums värmepumpar inte lagrar varmvatten för bad och kök i tanken, utan värmer detta via en värmeväxlare, så kan tanken ”överladdas” ända upp till 90 grader och det gör att ännu mer energi kan lagras.

Den som har solel kan göra en ännu bättre affär. När solen skiner mest får man också minst betalt för sin el. Genom att då använda den till att ladda sin värmepump med värme som kan användas när elen är dyr ger det mer förtjänst även här. 

– Det sparar inte bara pengar utan även miljö eftersom det är när elen är dyr som de minst miljövänliga kraftverken behöver startas upp.

Stabiliserar elnätet

Den ökande andelen el från sol och vind skapar också en risk för svängningar i frekvensen på elnätet. Det gör att Svenska Kraftnät vill kunna styra både hur mycket el som går ut på nätet och hur mycket som tas ut från det. Idag kan den som har batterier ”hyra ut” dessa till Svenska Kraftnät då de kan hjälpa till att både ta emot och lämna ifrån sig energi. Beroende på vad elnätet behöver.

Elpatronen i Qvantums värmepumpar är kopplad till tanken som i sin tur är ett naturligt termiskt batteri. Därför kan den blixtsnabbt sättas igång när elnätet riskerar att få för mycket el som blir svårt att hantera. 

– Det finns exempel på lokala elnätsbolag som erbjuder sina kunder stora rabatter om de låter nätbolaget styra elbilsladdare just för att avlasta nätet. Med vår teknik kan vi koppla ihop 1000-tals värmepumpar och erbjuda nätbolagen att sekundsnabbt dra ner förbrukning på tillsammans flera Megawatt. Vi planerar stora system i Europa med små och stora värmepumpar som både kyler och värmer fossilfritt. När de kopplas ihop på samma sätt blir effekten massiv.

Qvantum visar sina nya värmepumpar på Nordbygg i Stockholm den 23-26 april.

www.qvantum.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qvantum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera