Di Weekend GRADVALL

»Girl power – på riktigt!«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Linnea Martinsson, Linnéa Kristel, Natali Noor, Sara Hjellström och Elina Stridh är med i projektet.

Foto: Jan Gradvall

Med superproducenten Max Martin i spetsen har Spotify och Musikförläggarna startat Equalizer Project, ett samarbete som ska bana väg för fler kvinnliga låtskrivare och producenter. Jan Gradvall har varit med på en nätverksmiddag med jämställdhet högst upp på dagordningen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det finns två sätt att förhålla sig till problem och missförhållanden. 1. Man pekar ut dem, diskuterar och debatterar, säger att något måste göras; underförstått att andra borde göra något. 2. Man gör något själv i stället.

Ett nytt jämställdhetsprojekt i svensk musikbransch, Equalizer Project, är ett exempel på det andra förhållningssättet.

En sen kväll i maj på exklusiva hotellet Ett hem i Stockholm. Det stora öppna vardagsrummet i entréplanet, som får hotellet att bokstavligen kännas som ett hem, är som vanligt lugnt och stilla. Gäster läser i fåtöljer, blandar sina egna drinkar, skriver på laptops.

Få lägger märke till vilka som kommer in och går bort till det stora matsalsbordet, där man sedan drar för skjutdörrarna.

Tio personer slår sig ned. Hälften av dem är unga kvinnor som vill bli producenter. Den andra hälften är några av de mest erfarna personer som finns i musikbranschen.

Jämställdheten i musikbranschen har ökat på artistsidan. Inom svensk musik i dag är det till och med kvinnliga artister om dominerar.

Men inom alla andra områden är det precis lika illa som det alltid varit. Framförallt vad det gäller låtskrivare och producenter.

Spotify har tagit fram statistik över de 50 mest spelade låtarna i världen i fjol. Totalt 226 låtskrivare var inblandade, av dessa var endast 31 kvinnor (13,7 procent). Vad det gäller låtar utan någon manlig kompositör inblandad så handlade det om en (1) enda.

Statistiken visar vidare att globalt är endast 9 procent av låtskrivarna kvinnor. Allra värst är det bland producenter och tekniker där de endast utgör 5 procent.

”Om vi låter normen klassiskt mansdominerade yrken som producent och låtskrivare förbli desamma, så går talang förlorad. Det finns otroligt många kvinnliga musikskapare, men tyvärr vittnar inte statistiken på topplistorna om det. Med Equalizer Project vill vi synliggöra kvinnor men också inspirera hela branschen att aktivt arbeta för mer jämställdhet bakom scenen”, säger Jenny Hermansson, Nordenchef på Spotify.

Därav Equalizer Project, ett samarbete mellan Spotify, Musikförläggarna och MXM Publishing, Max Martins förlag.

Streamad 338 miljoner gånger utan skivkontrakt

Projektet består av tre delar: nätverksmiddagar, seminarium och en podcast.

Elisabet Widlund är vd för Musikförläggarna:

”Nätverk är extremt viktigt i musikskapande. Vi vill med här projektet underlätta nätverkandet mellan up and coming-kvinnor och superetablerade. Jag har själv fått mycket stöd och pepp genom åren – både av kvinnor och män – och vet vad det betyder att ens arbete uppmärksammas av andra.”

Begreppet superetablerade är relevant i sammanhanget. Två av rådgivarna runt middagsbordet är Aino Jawo och Caroline Hjelt, artister, låtskrivare och producenter i Icona Pop.

En tredje är den tredje mest framgångsrike låtskrivaren i pophistorien efter Paul McCartney och John Lennon, Polarprisvinnaren Max Martin. Som producent är han den näst mest framgångsrike efter George Martin.

”Vi kan inte vänta längre, vi måste göra något konkret. Som det är nu utesluter vi 50 procent av all talang”, säger Max Martin.

Förutom att vara med på middagen bjöd han tidigare på kvällen in de medverkande till sin studio i Stockholm.

De fem unga kvinnorna är unga men inga nybörjare. Det går inte att ansöka om att bli med i Equalizer Project, man blir nominerad.

Doldis i synk med reklamvärlden

Linnéa Kristel gör grime-influerad musik och har spelat på Norbergfestivalen och Under Bron. Natali Noor är signad till Benny Anderssons förlag RMV och har skrivit och producerat Moon, signaturlåt till Summerburst. Linnea Martinsson gör egen musik under namnet Lune (Healing song är en av årets bästa svenska låtar) och skriver åt andra. Elina Stridh nominerades till Årets låtskrivare/producent på Denniz Pop Awards 2015 och har skrivit Neikeds superhit Sexual (200 miljoner spelningar på Spotify). Sara Hjellström är med i popgruppen Södra Station, gör egen musik under namnet Shy Martin och var delaktig, både som kompositör och sångerska, på The Ocean av Mike Perry, den största låten i Sverige under 2016.

När middagen är avslutad vid 23-tiden säger Sara Hjellström:”Det var sjukt inspirerande och givande att få dela erfarenheter med alla på middagen och diskutera hur vi alla upplever musikbranschen i dag, med fokus på kvinnan.”

Caroline Hjelt från Icona Pop går efteråt runt i matsalen, full av energi:

”Jag blir så exalterad att jag inte kan behärska mig. Jag har varit med i USA på en del evenemang där man sagt sig vilja tala om girl power och sånt, men det har aldrig känts på riktigt. Det här var på riktigt.”

TRE FAVORITER:

  1. Festival. Clandestino Festival, Göteborg, 8-11 juni. Med José González som kurator och ett exceptionellt starkt utbud. Från 93-åriga pianisten och nunnan Emahoy Tsegue-Mariam Guebrou (fantastiskt album i Éthiopiques-serien) till franska discjockeyduon Acid Arab (bilden) och superfunkiga Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou från Bénin.
  2. Box. The Beatles, Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band (Apple/Universal). Musikens Citizen Kane, utgiven 1 juni 1967. Gått inflation i dyra och överdådiga boxar, men detta är en av de mest välgjorda som getts ut. Svenske Beatles-experten Staffan Olander är med i tacklistan.
  3. Kokbok. Jonas Cramby, Japansk grillning (Natur & Kultur). Efter att ha sugit märgen ur amerikansk matlagning har kokböckernas Axl Rose nu vänt näsan österut. Recept som doftar, miljöfoton som smakar, texter med såsfläckar.