Di Weekend GRADVALL

»Från lokalt till globalt på världens hitlistor«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Luis Fonsi, till vänster, ger sin enda konsert i Norden på Globen i morgon lördag.

Foto: TT

Sommarplågan Despacito är långt ifrån ett isolerat fenomen. "När en spanskspråkig låt från lilla Puerto Rico kan bli listetta över hela världen, från USA och Sverige till Libanon och Ryssland, då har någonting hänt", skriver Jan Gradvall.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Sommaren 2017 kommer främst bli ihågkommen för en sak: Despacito. En skämtteckning som cirkulerat på Instagram sammanfattar sommaren. En person försöker sova men hjärnan kan inte stänga av utan tvångsupprepar: ”Des-pa-cito, Des-pa-cito, Des-pa-cito”.

När jag var med i Nyhetsmorgonen på TV4 i våras tippade jag att Despacito, med Luis Fonsi och Daddy Yankee, skulle bli sommarens låt. Men jag hade ärligt talat ingen aning om hur stor låten skulle bli.

Med 4,6 miljarder spelningar på Youtube, Spotify, Apple Music och andra streamingtjänster – en siffra omöjlig att förstå vidden av – gick Despacito just om Gangnam style som den mest strömmade låten någonsin.

Luis Fonsi ger sin enda konsert i Norden på Globen i morgon lördag.

Men vad det handlar om är heller inte bara en populär låt, utan en indikation på ett avgörande populärkulturellt skifte.

När en spanskspråkig låt från lilla Puerto Rico kan bli listetta över hela världen, från USA och Sverige till Libanon och Ryssland, då har någonting hänt.

Lucian Grainge, vd för världens största skivbolag Universal, säger till Financial Times att streamingvärlden ger helt nya möjligheter att tänja en låts popularitet från lokal nivå (barer i Puerto Rico) till global nivå (barer över hela världen).

Personer på Spotify jag talat med säger också att det är precis så man numera jobbar. Lokala streamingsiffror studeras noggrant. Om en låt blir populär någonstans testas den sedan på spellistor i andra delar av världen.

Lucian Grainge: ”Vi kan nu plocka låtar som är populära i marknader som Brasilien, Mexiko och Spanien och snabbt förvandla dem till globala hitlåtar”.

En nyckelfigur bakom framgången för Despacito är Jesus Lopez, boss för Universal Music Latin America. I en intervju i Financial Times talar han om att streaming har ”demokratiserat musikkonsumtionen”. Jesus Lopez säger: ”Förr i världen var vi tvungna att övertala radiostationer att plocka upp låtar, men nu kan du befinna dig i Frankrike och Italien, se att en låt är populär, och då lyssna på den direkt”.

Den marknad som växer snabbast är den latinamerikanska, med 626 miljoner människor, där streaming i fjol ökade med 57 procent.

I musikens värld finns inga gränskontroller

De artister som kanske bättre än någon förstått förutsättningarna i denna nya musikvärld är tre discjockeyer som tillsammans kallar sig Major Lazer och spelar i kväll fredag på musikfestivalen Way Out West i Göteborg.

Namnet Major Lazer är kanske inget som svenska hushåll lystrar till men du har hört deras musik. Deras största låt, Lean on me, är inte långt efter Despactio och har strömmats över tre miljarder gånger.

Miami ligger geografiskt perfekt i denna nya musikvärld: mitt i vägkorsningen mellan USA, Karibien och Latinamerika. Det är också i karibiska Miami som Major Lazer har sina rötter.

Trion består av 38-årige amerikanen Diplo som gick i high school i Florida, 34-årige Walshy Fire från Jamaica som tillbringade sin barndom i Miami och 39-årige Jillionaire från Trinidad som just flyttat till Miami.

Medan andra artister fortfarande är fixerade vid USA och Europa låter Major Lazer globalt och tänker globalt. Major Lazer turnerade nyligen i Nigeria, Kenya, Etiopien, Rwanda samt över hela Sydamerika.

Som disjockeyer i grunden studerar de hela tiden hur publiken reagerar på nya låtar. Att nigeriansk afrobeat och puertoricansk reggaeton nu i branschen omtalas som ”nästa stora grej” är något som Major Lazer vetat länge. På sin senaste EP har de gästartister som Camila Cabello från Kuba, Anitta från Brasilien och Balvin från Colombia.

Diplo, riktigt namn Wesley Pentz, är en strateg. Han slog igenom stort för tio år sedan som producent och medkompositör till Paper planes med rapparen M.I.A. från Sri Lanka och London – en av de låtar som ljudmässigt präglat hela populärmusikens utveckling på 2000-talet – och använde pengarna till att investera i Snapchat och Tesla.

Major Lazers konserter är också mer utformade som fester än regelrätta konserter, perfekta för publiken att dokumentera på Instagram och Snapchat.

Fornstora soulstjärnan låter 100 procent 2017

Precis som Fugees en gång gjorde så lägger Major Lazer också in andra populära låtar i sin konsertrepertoar. Bland dem – förstås – en egen remix av Despacito.

Diplo säger till Billboard att det i streamingvärlden inte längre är artisterna som bestämmer över musiken.

”The audience controls music now”.

GRADVALLS FAVORITER

  1. Bio. Dunkirk. Om bio ska överleva så måste bio bli ännu mer bio. Som Dunkirk. En film som är en rörlig version av en gigantisk bataljmålning på ett nationalmuseum. Duken är berättelsen. Ett intryck som förstärks av minimalt med dialog.
  2. Podcast. The Revisionist History. Mitt i sommaren har Malcolm Gladwell lagt ut andra säsongen av sin podcast. Ett format han redan behärskar till samma perfektion som böcker. Totalt oförutsägbar ämnesmässigt, från country till rasism.
  3. Bok. Don Winslow, The Force (Harper Collins). När New York Magazines briljante konstkritiker Jerry Salz instagrammar om att han läst The Force på semestern förstår man spridningen på denna bestseller. Unik inblick i vad det innebär att vara polis.