Di Weekend GRADVALL

En ny sorts skivbolag växer fram i branschens ruiner

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sakarias har aldrig varit den sortens artist som nöjer sig med att bara göra musik.

Foto: Christian Gustavsson

Musik i dag handlar mer om kommunikation än försäljning, skriver Jan Gradvall i en krönika.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Stående uppe på restaurang Gondolen i Stockholm, med hela Stadsgården nedanför, ser man att renoveringen av Slussen just har nått en sådan fas av förödelse att man måste bevittna det med egna ögon för att tro på det.

Vad som tornar upp där nere – nej, vad som snarare hukar sig och huttrar där nere – är ett samtida Pompeji.

Ruiner från en gammal civilisation. I ett landskap av fyra nyanser av grått byggdamm reser sig en ensam naken pelare, hissen upp till Gondolen, som det enda som benådats.

Utsikten över Stadsgården är samtidigt passande för vad som pågår på våning 9, två våningar ned från Gondolen.

Både skivbranschen och reklambyråbranschen kan identifiera sig med det öde som drabbade Pompeji. En blomstrande storhetstid, som alla tog för given, blev efter millennieskiftet plötsligt totalt ödelagd av den vulkan som är Internet.

För att klara sig i dessa branscher i dag krävs nytänkande, att man bygger och tänker nytt.

”Välkommen till vårt skivbolag”, säger Sakarias Berger när han öppnar dörren till 9:e våningen på Stadsgården. ”Vi är ett independentbolag, men vi har fler anställda än Warner”.

Sakarias är ena halvan brödraduon Lorentz & Sakarias. Båda bröderna är i dag soloartister. Efter debuten 2009 har de varit ledande inom svensk musik på 2010-talet både vad det gäller sound och texter. Deras låtar har över 100 miljoner spelningar på Spotify. De har nominerats till fler Grammis och P3 Guld än vad man kan räkna på sina båda händers fingrar.

Som skivbolagsmarknaden i dag ser ut är det tre skivbolag, tre giganter, som dominerar totalt: Universal, Sony och Warner. I den storleksordningen.

Att ett litet independentbolag, startat av en ung svensk musiker, skulle kliva in och hävda att det är större än det tredje största skivbolaget i Sverige är provocerande orimligt – något Sakarias är fullständigt medveten om – men vad han gör är att räkna in alla de 65 personer som jobbar här.

Det nya skivbolag som Sakarias jobbat med i hemlighet i två år, med namnet StereoStereo, är nämligen en del av reklambyrån Garbergs, en av Sveriges ledande byråer, grundad för 30 år sedan.

»Att göra musik är inte magiskt«

Petter Ödeen är creative director på Garbergs och en av delägarna. ”Reklam nuförtiden är så mycket mer än just traditionell reklam. Därför är vi intresserade av att starta upp andra saker”, säger Petter. ”Att vi plötsligt skulle rymma ett skivbolag var inget som vi hade tänkt oss, men när Sakarias kom med den här idén kändes det helt rätt.”

Garbergs har ingenting med själva musiken eller artisterna att göra. Det sköter till 100 procent Sakarias och hans lilla team. Däremot sitter Garbergs på all annan kunskap och kompetens som en artist på 2010-talet behöver.

”Musik i dag handlar mer om kommunikation än försäljning”, säger Sakarias. ”Människorna här kan mer om hur man når ut med sin produkt än vad de stora skivbolagen gör.”

Konstpaus för att ta in vidden av det uttalandet. Att en musikartist år 2017 skulle ha större nytta av ett samarbete med en reklambyrå än ett traditionellt skivbolag – det är ett annat radikalt påstående som kommer provocera att branschen.

Men egentligen är det redan så branschen arbetar. När skivbolag X i dag skriver kontrakt med artist Y så anlitar man utomstående kompetens för att paketera och lansera musiken. Utomstående formgivare, fotograf, stylist, programmerare. Många skivbolag i dag lägger till och med ut även pr och presskontakter på entreprenad.

För Sakarias och skivbolaget StereoStereo finns nu i stället all denna kompetens samlad i huset.

Sakarias har aldrig varit den sortens artist som nöjer sig med att bara göra musik. ”För mig handlar det om hela paketet. Omslag, logotyp, bilder, kläder, sammanhanget. Det finns skivbolag som är så bra att man följer dem lika mycket som artisterna.”

Allt som Sakarias gjort har varit independent. 2005 var han med och startade skivbolaget Baseline som var med och förde fram artister som MackBeats och Newkid. Han har jobbat med både Sony och Warner. Under sin tid på Warner skrev han kontrakt med Sabina Ddumba.

Streamad 338 miljoner gånger utan skivkontrakt

”För att vara riktigt independent behöver man hjälp med infrastrukturen. Man får väldigt trötta axlar av att bära allt själv, jag vet. Men med det här upplägget får jag hjälp med det. Jag har behövt kompromissa mindre än någonsin. Det är också väldigt inspirerande att arbeta med människorna här och ta del av deras kompetens. Det känns lite Andy Warhol och Factory.”

Den första musik som StereoStereo släpper blir med Sakarias själv som soloartist och kommer någon gång i maj. Man kommer också samarbeta med brodern Lorentz samt Neiked, en svensk producent vars stora hit Sexual haft 185 miljoner spelningar på Spotify.

”Jag vill att musikbranschen ska handla om musik igen”, säger Sakarias. ”Det känns som att musik är tillbaka”.

 

GRADVALLS TRE VAL

  1. Tv. Big little lies, HBO Nordic. Ångest över alla nya serier på streamingsajter du inte hinner med? Släpp det, och vänta tills hajpen lagt sig och se vilka det fortfarande talas om två månader senare. Vad som då träder fram: denna svarta pärla, med oemotståndliga Monterey-miljöer.
  2. Bok. John Williams, Augustus (Natur & Kultur). Fascinerande renässans för död författare som endast skrev fyra romaner. Efter att mästerverket Stoner från 1965 blev en bästsäljare 2014, finns Bucher’s Crossning från 1960 att lyssna på som Radioföljetongen i P1. Och nu hans ”nya” bok, hans sista, skriven 1972, som en mästares farväl.
  3. Tv. Reliable sources. Brian Stelter var lärljunge åt svårt saknade journalisten David Carr (1956-2015). Carr skulle ha varit stolt över Stelters utveckling. Parallellt med att han i fjol skrev 439 artiklar för cnn.com ökade tittarsifforna för hans tv-program om medieanalys med 50 procent.