Hoppa till innehållet

Elefanterna tar ton för 10 miljoner

I oktober arrangeras festivalen Desert Trip för första gången, med tidernas mest osannolika uppställning av artister.

Mick Jagger och Rolling Stones är huvudakt den första kvällen.
Mick Jagger och Rolling Stones är huvudakt den första kvällen.Foto: David J. Phillip

FESTIVAL. Elefanternas sista dans. Det kunde ha varit rubriken på vad som är tidernas mest osannolika artistuppställning på en festival.

Den 7–9 oktober anordnas festivalen Desert Trip i Indio, Kalifornien, på samma plats som för Coachella-festivalen.

Kväll 1: Rolling Stones med Bob Dylan som förartist.

Kväll 2: Paul McCartney med Neil Young som förartist.

Kväll 3: Roger Waters med The Who som förartist.

Festivalen beräknas dra in 50 miljoner dollar. Biljettpriserna för tre dagar ligger på mellan 699 och 1 599 dollar. Samtidigt finns de mycket, mycket dyrare VIP-biljetterna.

Artisterna kommer att tjäna grova pengar. Uppdelningen i gage avslöjar också artisternas aktuella marknadsvärde som publikdragare.

Rolling Stones, Paul McCartney och Rogers Waters (Pink Floyd) får enligt en källa i Billboard mellan 7 och 10 miljoner dollar vardera. För en enda spelning. Medan Bob Dylan, Neil Young och The Who får nöja sig med 1 miljon dollar.

Spekulationer i branschen är att Desert Trip inte blir en engångsföreteelse. Konceptet går att genomföra två helger på samma ställe. Eller i till exempel Europa.

Innehåll från CupoleAnnons

Cupole prisar svenska bolag som växer i Symbios med sin omvärld

Från vänster: Camilla Bergman, Mattias Holmström, Mariette Kristenson, Nora Bavey, Per Högberg, Sofia Hagelin
Från vänster: Camilla Bergman, Mattias Holmström, Mariette Kristenson, Nora Bavey, Per Högberg, Sofia Hagelin

För fjärde gången delar Cupole ut pris till svenska bolag som visar vägen i sin bransch genom att framgångsrikt kombinera lönsam tillväxt och ansvarstagande. Tre vinnare utses på prisutdelningen den 23 april.

Cupole grundades 2010 utifrån insikten att en ny verklighet kräver en ny sorts rådgivare. Med ett brett spektrum av expertis har managementkonsultbolaget sett vikten av att integrera ansvarstagande i utvecklingen av tillväxtstrategier. Lönsam tillväxt med hänsyn till omvärlden är inte enkelt – och Cupole vill därför hylla dem som lyckas. Därför har bolaget sedan 2021 delat ut den årliga utmärkelsen Symbios.

Läs mer om Cupole här 

– Tack vare att vi nu är en del av ARC har vi ytterligare kunnat stärka Cupoles hållbarhetserbjudande. Tillsammans med flera hållbarhetsexperter inom ARC har vi utvecklat en metod som vi kallar ”Business Materiality”, som hjälper bolag att sammanbinda affären med hållbarhetsstrategin och se till att allt detta blir ett integrerat system. Med tanke på hur utmanande det kan vara tycker vi att det är extra häftigt att återigen få uppmärksamma de bolag som verkligen lyckas, säger Per Högberg, Managing Partner på Cupole.

Efter en gedigen analys av Cupole, där man sållar ut svenska bolag med stark tillväxt och omsättning, samt bevis på ansvarstagande utifrån både miljömässiga och sociala hållbarhetsaspekter, identifierades i år en shortlist på 13 bolag. Slutligen utses tre vinnare av en namnkunnig jury bestående av Nora Bavey, partner på Unconventional Ventures, Sofia Hagelin, kommunikationschef på fjolårets Symbios-vinnare Tradera, Mattias Holmström, partner på Altor, Camilla Bergman, vd på Impact Loop, Mariette Kristenson, vd på Reitan Convenience och Per Högberg, Managing Partner på Cupole.

– Företag som strävar efter att leda vägen i sin bransch måste se bortom endast kravuppfyllnad och på riktigt förena sina mål och strategier för affär och ansvarstagande. Lyckas man med detta bör man också hyllas. Tillsammans med vår eminenta jury ser vi på Cupole därför väldigt mycket fram emot att få dela ut Symbios-priset till årets vinnare, säger Per Högberg.

Prisutdelningen äger rum den 23 april på Historiska museet i Stockholm.

Om Cupole

Cupole tillhandahåller managementkonsulttjänster för morgondagens marknadsledare. Bolaget grundades år 2010 och har idag ett femtiotal anställda. Sedan 2020 är man del av koncernen ARC som verkar i skärningspunkterna mellan strategi, varumärke, hållbarhet, marknadsföring, innovation och digital tillväxt. 

Läs mer om ARC här 

 

Mer från Cupole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cupole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera