Di Weekend GRADVALL

Bolaget bakom megastjärnorna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

DEBUTSINGLAR. Gang of Four och Human League.

Vilka skivbolag har haft störst påverkan på pophistoriens utveckling? Historien om Fast Product visar att det varken behöver vara de mest framgångsrika eller långlivade, skriver Jan Gradvall.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Fast Product var ett skivbolag i Edinburgh som existerade från slutet av 1977 till slutet av 1979 och endast gav ut elva skivor och två fanzines.

Trots detta påverkade Fast Product hela den efterföljande musikhistorien. Grundarna Bob Last och Hilary Morrison såg på punken med Andy Warhols glasögon. Bob Last läste militärstrategi och var mer intresserad av kommunikation än musikalisk skicklighet. Utgåvorna förpackades med slagord.

Allting rapporteras – väldigt lite förklaras

Band som Human League och Gang of Four gav ut sina första singlar på Fast Product. Bolaget gav ut tre maxisinglar – Earcom-serien – där nya band som Joy Division och DAF presenterades. När Tony Wilson startade Factory Records ringde han upp Fast Product om bad om råd.

Historien om Fast Product berättas i en ny musikdokumentär, Big Gold Dream, som först visades på bio i Storbritannien, därefter på BBC 2 och nu finns på dvd.

Amerika hör sig själv berätta

Big Gold Dream tar ett större grepp på hela den skotska do it yourself-scenen och skildrar den kreativa rivaliteten mellan Postcard Records i Glasgow och Fast Product i Edinburgh. Titeln är hämtad från en låt med Fire Engines. Dokumentären är något amatörmässigt filmad och saknar intervjuer med några nyckelpersoner.

Det är Bob Lasts hjärna som imponerar mest. Bob Last gick sedan vidare med samma idéer och hjälpte till att skapa världsstjärnor av Human League, Heaven 17 och ABC.