Di Weekend GRADVALL

Att leva och dö i Los Angeles

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Harry Bosch vid Los Angeles-polisen spelas av Titus Welliver.

Foto: HBO

Ingen tv-serie har snyggare Los Angeles-miljöer än Bosch, konstaterar Jan Gradvall.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Olika städer i världen växlar i rollen som centrum för populärkulturen. Länge var det London. Länge var det New York. De senaste åren har svaret varit odiskutabelt: Los Angeles. Ingen annan stad i världen har samma status som projektionsyta för samtidens drömmar.

Det är därför intressant att det är svenskar som just nu står för de mest lockande skildringarna av Los Angeles.

Max Martin skapar sina pop-låtar där i presens. Linus Sandgren vann nyss en Oscar för sitt filmfoto till La La Land. Henrik Bastin, lilla bilden, är exekutiv producent till Bosch, tv-serien som bygger på Michael Connellys Los Angeles-romaner.

När den lysande tredje säsongen av Bosch drar i gång på HBO Nordic den 22 april blir det tydligt: ingen tv-serie har snyggare Los Angeles-miljöer.

Svenskt fokus i storfilmen

Medan andra tv-serier och filmer som utspelas i Los Angeles i själva verket ofta är inspelade på helt andra platser – enklare, billigare – sätter Bosch en ära i att spela in i befintliga miljöer.

Serien har två huvudpersoner: polisen Harry Bosch och Los Angeles.

”När jag och Michael Connelly intervjuades på en scen under en pressdag fick vi frågan vad den alternativa titeln på serien kunde ha varit. Vi svarade i munnen på varandra, To live and die in LA”, sa Henrik Bastin när jag besökte inspelningen en dag i San Pedro.

I spåren av Jurassic Park

”Tv-serien, precis som böckerna, är extremt lokal. Det är som att världen utanför inte existerar. Vi bygger våra karaktärer och historier utifrån ett perspektiv som är unikt för Los Angeles. Jag tror det fungerar eftersom även de som aldrig satt sin fot här har en uppfattning om LA via tv, film och musik.”