Di Weekend GOLF

Golf: Storslagna amatörer

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TRIVS PÅ GREEN. Bill Murrays spexande och komiska talang har ­varit ett uppskattat inslag under pro-am-­evenemang under många år.

Foto: TT

Vip-kändisar och näringslivshöjdare 
får vid stora golftävlingar mäta sina 
krafter med sportens stjärnor.
Tävlingar mellan proffs och amatörer, så kallade pro-am, är ett fenomen som ger golfen hundratals miljoner 
kronor i sponsorintäkter.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Att utmana sig själv och lyckas är stort. Men att testa sig mot världens bästa är få förunnat. I de allra flesta sporter är det också tämligen meningslöst. Inte många skulle ha en chans att ta en boll mot Roger Federer 
i tennis eller ha kapacitet att ta rygg på världs­mästarinnan Abeba Aregawi när hon springer sina 1500-meterslopp.

I golfens värld utspelar sig dock ­matcher ­mellan proffs och amatörer varje vecka. Praktiskt taget alla turneringar för professionella anordnar ­någonting som heter pro-am – en samman­sättning av professionell och amatör. Det är tävlingar där proffsen och amatörerna spelar till­sammans i lag och tävlar mot andra lag.

”Få andra idrotter har möjligheten att erbjuda sponsorer ett upplägg som liknar pro-am. För att man ska kunna göra det krävs två ­element: proffsen måste gå med på det och sporten måste ­tillåta det, med poängsystem och liknande”, säger Magnus Berglund som arbetar som sponsringsrådgivare och driver Sponsrings­bloggen på ­Dagens Medias hemsida.

Oftast spelas pro-am dagen innan turneringen startar, och tack vare golfens handikappsystem kan spelet ske på lika villkor. Att arrangera en ­pro-am ger också ekonomiska möjligheter, som golf­världen har varit extremt framgångsrik i att utnyttja.

”Fotbolls- och ishockey­klubbar säljer skyltar och annonsörsutrymme på are­norna. Det gör ­golfen också, men det som gör pro-am så bra ur ett sponsringsperspektiv är att golfen samtidigt levererar ett stort relations- och affärsvärde. Det är möjligt att fler idrotter skulle kunna ha lik­nande evenemang, till exempel löpning. Men alla är långt efter golfen i dag” säger Magnus Berglund.

Exklusiva varumärken

Och det har gett resultat. Enligt den amerikanska konsultfirman IEC omsatte golfsponsringen 1,65 miljarder dollar 2014, motsvarande 13,5 miljarder kronor. De företag som bidrar allra mest till den siffran är exklusiva varumärken som BMW, ­Rolex, Emirates och Mastercard.

En ansenlig del av pengarna har gått till sportens megastjärna Tiger Woods. Varje år under tio års tid – från 2002 till och med 2011 – var han världens bäst betalda idrottsman. Under hans ­bästa år, 2008, uppskattades han tjäna 115 miljoner dollar, motsvarande 780 miljoner kronor med den tidens dollarkurs. Ofta låg konkurrenten Phil Mickelson någon plats efter. Även om pris­pengarna på de största golftourerna är höga 
– ­vinnaren av Nordea Masters får drygt 2,3 Mkr
– kommer den största delen av elitspe­larnas ­intäkter från sponsorer.

Bill Murray vann

Det finns till och med stora proffstävlingar som arrangeras som pro-am. Den mest kända är AT&T Pebble Beach national pro-am, som spelas varje år i södra Kalifornien. För att få spela måste amatörerna enligt uppgift betala 25 000 dollar, men det svåraste är att bli utvald av arrangörerna. Bland kändisarna som har spelat AT&T Pebble Beach finns sportstjärnor som Wayne ­Gretzky, artister som Michael Bolton och skåde­spelare som Bill Murray.

Bill Murrays golfintresse är omvittnat, han ­körde exempelvis en golfbil mitt på Stureplan i Stockholm 2007. Hans spexande och komiska talang har ­varit ett uppskattat inslag under pro-am-­evenemang under många år. Men Bill Murrays förmåga på golfbanan ­sträcker sig längre än så. Hans golf­handikapp ligger på ­imponerande 7,2 och han vann till och med AT&T Pebble Beach 2011 tillsammans med proffset D A Points.

Den första stora pro-am-tävlingen ­någonsin gick av stapeln i USA 1937 och arrange­rades av sångaren Bing Crosby. Den som vann ­tävlingen var ingen mindre än golf­legendaren Sam Snead. Förstapriset låg då på 500 dollar.

Spelarna handplockas

Även i Nordea Masters arrangeras det en uppskattad pro-am dagen innan den riktiga täv­lingen drar i gång. I årets tävling deltar 156 näringslivspersoner. Varje professionell golfare bildar ett lag tillsammans med tre amatörer. Sedan räknas ­poäng som grundar sig på deltagarnas golf­handikapp. I förra årets pro-am deltog bland ­andra Nordeas vd Christian Clausen, Swedbanks vd Michael Wolf och Dagens industris chef­redaktör Peter Fellman. Men alla som vill får inte vara med.

”Proffsen är handplockade av oss, utifrån hur de är som personer och vilka som kan passa att spela med olika amatörer. För spelarna är det en positiv sak att bli utvald, eftersom de får spela ett extra inspelningsvarv”, säger Claes Nilsson, golf­ansvarig på Lagardère Scandinavia.

Det vanligaste är att deltagarlistorna är fyllda av personer från näringslivet. Möjligheterna för sponsorer att fördjupa och knyta nya affärs­kontakter är stora.

”Pro-am är en viktig del av vårt avtal, men det är helheten som avgör. Under Nordea Masters har vi möjlighet att träffa våra kunder under andra former än vad vi normalt gör och då levererar vi positiva kundupplevelser”, säger Tomas Björklund, sponsringschef på Nordea.

Sponsringsrådgivaren Magnus Berglund går längre än så i frågan om pro-amens betydelse.

”Om en kund som jag är råd­givare åt skulle få ett erbjudande från en golfturnering som inte innehåller pro-am skulle jag råda dem att tacka nej. Pro-am är ett ­måste”, säger han.

Hårda bollar

Även spelarna tycks uppskatta fördelarna med pro-am. Till och med när Tiger Woods privata problem var som störst med turerna runt hans skilsmässa från svenskan Elin Nordegren, ställde han upp.

”Jag har aldrig varit med om att en spelare inte har velat ­delta. De förstår hur viktiga tävlingarna är”, ­säger Claes Nilsson.

Men pro-am kan också innebära en risk. PGA-tourspelaren Brian Davis berättade i en inter­vju i affärsmagasinet Forbes att han har träffats av amatörernas golfbollar vid flera tillfällen. En gång fick han en träff på handen, vilket ­gjorde att han inte kunde spela på fem veckor, och två gånger har han fått en boll i huvudet. Den träff som tog mest illa slog honom medvetslös.

Att det inte är ett alternativ för proffsen att ­missa pro-am fick den amerikanske majorvinnaren Jim Furyk lära sig 2010 då han diskvalificerades från en turnering redan innan den hade börjat. Han hade försovit sig och missat sin grupps utslagstid i turneringens pro-am. Nu har dock de ­reglerna blivit mer gene­rösa, men fort­farande är det en självklarhet för spelarna att ställa upp. Med tanke på pengarna som golf­spelarna tjänar är det inte så konstigt.