Hoppa till innehållet

Golf: Aktier lockar mer än spel

Det handlar om disciplin. För att lyckas i golf – och på börsen. Nu ska Sveriges bästa golfare genom tiderna, Annika Sörenstam, bli kapten för Europas Solheim Cup-lag, men själv vill hon inte spela längre.

FLYGER FRAM. Annika Sörenstams stora extravagans är att flyga privatjet.
FLYGER FRAM. Annika Sörenstams stora extravagans är att flyga privatjet.Foto: Foto: TT

Du blev nyligen utsedd till Europas Solheim cup-kapten. Hur kommer det att märkas för spelarna?
”Vi får se… Självklart kommer jag att ge järnet som på banan, men framför allt se till spelarna kan spela sitt bästa. Jag kommer att dela med mig av min erfarenhet och kunskap.”

Du driver nu flera bolag – vilka likheter finns mellan det du gör nu och din spelarkarriär?
”Många, mycket mera likt än vad jag trodde. Man måste jobba hårt, vara fokuserad, ha en klar vision och passion, och gilla det man gör.”

Hur är du som ledare?
”Jag tror att jag är på bra kommunikation, att delegera, vara ärlig och vara en förebild. Identifiera och bygga upp anställdas styrkor och hjälpa dem med deras svagheter.”

Om du fick ändra en sak när det gäller dig själv, vad skulle det vara?
”Att inte vara så petig och pedantisk ibland.”

Om du skulle göra en film om golf, vem skulle spela dig?
”Sharon Stone. Hon skulle göra filmen spännande, intressant… Hon älskar golf, har bra sving och tycker om min kollektion av golfkläder.”

Du får 10 miljoner kronor i näven och måste placera dem direkt, vad gör du?
”Aktier, gärna i stora företag. Jag tror på långsiktiga investeringar. Jag är intresserad av börsen och läser på om företag och deras strategier. Jag började investera 1997, då hade jag lite pengar. Min strategi var att köpa 15–20 olika aktier, de flesta var ”big cap”, som IBM, Microsoft, Amex, Boeing och GE. Jag har de flesta kvar i dag. Min filosofi är att man investerar på samma sätt som man är som människa. Jag tror på balans, aktier, obligationer och lite cash. Jag hoppas att jag får en årlig avkastning på 7 procent.”

Vad är du rädd för?
”Flyga. Jag gillar inte turbulens.”

Vilken är din största extravagans?
”Privatplan. Jag är delägare i ett plan och flyger i det cirka 50–75 timmar per år. Oftast för jobbet.”

Vad är du riktigt bra på?
”Att sköta hemmet. Jag styr nog lite mera än min make Mike. Laga mat och ha bjudningar är kul.”

När tycker du att folk är riktigt pinsamma?
”När de säger något och sedan inte gör det.”

Vilket är ditt sämsta köp?
”Antik konst. Jag kan inte så mycket om konst och uppskattar det inte riktigt.”

Vilken är din främsta levnadsregel?
”Disciplin. Jag ser mig som mycket disciplinerad. Har jag ett mål så är jag noga med att följa mina planer och göra det som krävs. Det kan gälla golfträning, fysträning eller ett arbetsmål. Jag gillar när jag åstadkommer något och värderar resultat.”

Tror du på Gud?
”Jag tror på något, men det har inte ett namn eller en definition. Jag försöker leva rätt och vara en bra förebild.”

Vad gör dig ursinnig?
”Människor som inte lyssnar och som bara tänker på sig själva.”

Vilken är den finaste komplimang du fått?
”Du är så normal...”

När grät du senast?
”Jag gråter ofta, framför allt sedan jag blivit mamma. Det är inte alltid ledsna tårar utan ofta glada tårar. Jag är mer känslig i dag när det gäller kärlek och vad som är viktigt i livet.”

Vilken är din största fiktiva hjälte?
”Wonder woman. Hon är tuff och kan hantera alla manliga superhjältar. Hon litar på sina krafter och har mycket att erbjuda.”

Om du fick återuppstå som en annan person, vem skulle det vara?
”Jag vet inte, men definitivt inte en politiker.”

Hurdan är du som bilförare?
”Det känns som att jag alltid är sen. Jag blir arg på förare som håller på med sin mobiltelefon!”

När kände du dig riktigt lycklig senast?
”Jag är lycklig i dag. Jag känner att mitt liv är på topp. Jag vaknar på morgonen och är laddad för att göra något bra, med familjen eller i arbetet.”

Hur mycket golf spelar du nuförtiden?
”Lätt fråga, inte så mycket. Jag hinner inte och, om jag ska vara ärlig, vill inte. Det känns som ett jobb.”

Innehåll från CAE ValueAnnons

Här är lösningen som eliminerar prototyper

Courtesy of Siemens. Till höger: Courtesy of VI-grade.
Courtesy of Siemens. Till höger: Courtesy of VI-grade.

Många frågeställningar inom produktutveckling som tidigare krävde fysiska prototyper kan i dag besvaras virtuellt – genom simulering.
CAE Value förser industrin med lösningar som kombinerar simulering med tillämpad flerdimensionell optimering och AI.
– Det effektiviserar produktutvecklingen markant och stärker därmed svensk industris konkurrenskraft, säger Johnny Engström, vd på CAE Value.

I modern industriell produktutveckling spelar simuleringar med digitala modeller – Computer Aided Engineering, eller CAE – en avgörande roll för att effektivisera processer, förbättra produktkvalitet och minimera risker.  

I dag är man inom industrin duktig på att optimera produktprestanda. I nästa steg vill man korta ledtider.

CAE Value kan hjälpa industrin att dels effektivisera arbetsflödet kring simulering, dels att möjliggöra simultant arbete över flera komplexa delar av produkten. 

Ett exempel från fordonsindustrin är energireglering i elfordon där motorer, batterier, värmeväxlare, kompressorer och mjukvara ska integreras till en helhet som är balanserad mot krav på körsträcka, laddtid, driftskostnad, underhåll och livslängd. Ett annat exempel är när olika typer av förarstöd ska samverka med förare, fordonets chassi och drivlina. I dessa fall är det körsimulatorer som används för att korta ledtider. 

CAE Value erbjuder helhetslösning

CAE Value erbjuder sina kunder en kombination av tillämpad matematisk optimering, AI, systemmodellering och Human-in-the-Loop körsimulatorer. 

– Genom vårt återförsäljarskap av Siemens HEEDS för optimering och simulatorer från  VI-grade kombinerat med vår expertis inom modellering och processautomation erbjuder vi våra kunder ett sätt att snabbt öka effektiviteten och därmed minska utvecklingstiden. Detta är nästa kliv i digitaliseringen, säger Johnny Engström. 

– Teknikskiftet från förbränningsmotorer till eldrift har lett till en dramatisk förändring i krav på produktens prestanda, som säkerhet, livslängd, ljud, vibrationer och mjukvaruinnehåll. Samtidigt ser kundernas preferenser annorlunda ut i dag jämfört med för bara några år sedan, förklarar Marcus Ramteen, Regionchef.

Nya mjukvaror ska testas och integreras

Ovanpå det har mängden mjukvaror ökat dramatiskt. De ska dels hjälpa fordonen att hantera svåra situationer, dels förse förare och passagerare med förmåga att vara uppkopplade, men även erbjuda tjänster som underhållning och navigering.

– Alla dessa nya innovationer sätter press på företagen inom industrin och kan orsaka många smärtsamma förseningar. Vi samarbetar med strategiska partners samt landets ledande universitet för att erbjuda lösningar i framkant, avslutar Marcus Ramteen.

Om CAE Value

CAE Value är ett teknikföretag som erbjuder lösningar och expertis som effektiviserar och snabbar upp utvecklingsprocesser. Vår ambition är att påskynda övergången till säkrare och mer miljövänlig teknik, såsom elektriska/autonoma fordon, batterier, energi och försvar. 

Läs mer på: www.caevalue.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CAE Value och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera