Di Weekend BIL

»Vi gör bilarna som ingen vill åka i«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

DEMONTERING. Runt fyra timmar tar det att såga isär en bil som ska förlängas och byggas om till ambulans, begravningsbil eller limousine. Niklas Svensson håller i kapen. ”Det känns inte som att man förstör. Vi bygger ju upp något nytt”, säger han.

Foto: Jesper Frisk

En splitter ny Volvo kapas på mitten så gnistregnet yr. Det är första steget mot förvandlingen till att bli ambulans, begravningsbil eller limousine. I landets kanske mest okända bilfabrik byggs bilar för sjuka, döda och anhöriga.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Fabriksbyggnaden ligger i ett vanligt bostadsområde i Laholm. Hit flyttade Yngve Nilssons Karosserifabrik i början på 1970-talet efter att de första lokalerna blivit för trånga. Då var det obruten mark.

På parkeringen står en förlängd Volvo S80 med limousineutrymme i baksätet. Det sista exemplaret i sitt slag av en Nilsson 300.

Företagets historia går hela vägen tillbaka till 1945 när Yngve Nilsson startade eget efter att ha lärt sig hantverket som vagnmakare – ett yrke som först handlade om att bygga vagnar som drogs av hästar till att utvecklas mot olika påbyggnader av trä eller plåt när bilarna konkurrerade ut hästarna.

Nilssons i Laholm specialiserade sig på att bygga om både bilar och lastbilar till alltifrån brödbud till frystransporter. På 1960-talet inleddes samarbete med Volvo Personvagnar i Göteborg och många roliga och udda specialbilar konstruerades i Laholm.

Några av de mest iögonfallande är leveranser till den östtyske statschefen Erich Honecker som ville ha två stycken limousiner som var täckta över förarsätet och öppna över baksätet. En bil till nederländska hovet kan också fabriken stoltsera med.

FAKTA
Milstolpar hos Nilssons

1945 grundades Yngve Nilssons Karosseriverkstad.

På 1950-talet inleddes byggnationen av begravningsbilar samtidigt med brandbilar.

1968 startade ett tätare samarbete med Volvo med en stor order på 350 ombyggda Amazoner året därpå. Uppsving för ambulanser och begravningsbilar.

I början på 1970-talet tog Yngve Nilssons tvillingsöner Karl-Erik och Nils-Åke Nilsson över.

1985-2001 blomstrade limousinetillverkningen och det byggdes över 3000 lyxbilar.

1999 efter Fords köp av Volvo knakade det i relationerna med biltillverkaren i Göteborg och Nilssons fick ekonomiska problem.

2003 i maj gick Yngve Nilssons Karosseriverkstad i konkurs.

2003 i december återstartade bolaget under nya namnet Nilsson Special Vehicles.

2007 kom Al-Amoudi in som huvudägare.

2013 blev Karl Justh som jobbat 23 år på Volvo Cars ny vd.

2015 börsnoterades bolaget på First North för att få in pengar till nya modellprogrammet.

2016-2017: lansering av nya modeller baserade på Volvos nya XC90 och S/V90.

Källa: Boken Bilfabriken av Lars Corné samt företaget.

VISA MER

Men mest har det handlat om ambulanser och bårbilar.

”Jag brukar säga att vi gör bilar som egentligen ingen vill åka i, frivilligt”, säger vd:n Karl Justh.

Volvobilar i botten

De förlängda limousinevarianter som byggs nu för tiden går till Storbritannien där begravningsbyråer vill ha likadana bilar som likbilen för att transportera begravningsföljet. I den engelska traditionen ska det också finnas plats för bärarna i samma bil som kistan så därför utrustas begravningsbilarna med fler säten. De ska också vara extra höga – en kvarleva från när kistbärarna alltid hade höga hattar.

Sedan förra hösten har Nilssons lanserat fyra nya modeller, alla baserade på Volvo Cars nya 90-serie. En ny ambulans som utgår från den stora sjusitsiga suven XC90 samt nya begravningsbilar och limousiner med S90 och V90 som bas.

Varje vecka kommer en leverans bilar från Volvofabriken i Göteborg. Det första som händer hos Nilssons är att bilarna kapas på mitten. Produktionstakten ligger på runt fyra bilar i veckan. Planen är att öka takten till fem.

Ungefär fyra timmar tar det att såga isär en bil som ska förlängas och byggas om till ambulans, begravningsbil eller limousine.

”Det känns inte som att man förstör. Vi bygger ju upp något nytt”, säger Niklas Svensson efter att han har satt ett snitt i en ny XC90 intill tanklocket.

Manuell tillverkning

Produktionen är hantverksmässig rakt igenom. Inte en robot så långt ögat når, varje moment görs för hand. Från boxen där själva kapningen sker till limningen av påbyggnadsdelarna och slutmonteringen, när all inredning sätts fast.

Tidigare var påbyggnadsdelarna i plåt. Nu är hela skalet till begravningsbilarna i glasfiber och till ambulanserna i kolfiber vilket reducerar vikten avsevärt.

I fjol byggdes 200 bilar och med en omsättning på 190 miljoner kronor blev det ett resultat före skatt på 9 miljoner kronor. En rejäl ökning mot 2015 års vinst på 3,8 Mkr.

Men i år blir det inte samma utveckling. Modellbytet har gjort arbetet mer tidskrävande och ledningen larmade i juni om att bolaget inte kommer nå förväntat resultat eller målet att öka tio procent.

”Men på sikt är jag inte orolig över tillväxtmöjligheterna. Vi ökar på ambulanssidan i både Norge och Sverige och på begravningssidan på flera marknader”, säger Karl Justh som sedan knappt två år fått känna hur det är att vara vd i ett börsnoterat bolag.

Nilssons gick till First North i slutet av 2015 för att få in nytt kapital inför modellbytet som kostade runt 30 miljoner kronor. 21 miljoner kronor togs in vid noteringen där aktiens teckningskurs var 30 kronor. Den ligger på strax över 30 kronor nu, men har åkt berg- och dalbana och varit uppe i 46 kronor och nere i 21 kronor.

Bakom bolaget finns det rejäla finansiella muskler i och med Midroc, som är mångmiljardären och Preem-shejken Mohammed Al-Amoudis bolag. Han kom in som huvudägare 2007 och nu efter emissionen kontrollerar Midroc 49 procent.

Har han varit och hälsat på?

”Nej, vad jag vet har han bara åkt förbi utanför på E6:an. Men han har några limousiner till sitt förfogande i Stockholm och han har köpt flera stycken till sina hotell”, säger Karl Justh.

Vägen till Volvos vinnare

På väg bort från diesel

Nilssons har drygt hälften av ambulansmarknaden i Sverige enligt egen uppskattning. Det finns inga officiella siffror. I Sverige är Nordic Vehicle konkurrenter och det finns också flera företag i Europa som bygger utryckningsfordon.

På begravningssidan är Nilssons ensamma i Sverige. En av de nya bilarna som byggs på V90 kostar 950 000 kronor exklusive moms. Kunden kan välja vilken som helst av Volvos motoralternativ. Förut var det i stort sett bara diesel som gällde, men det är på väg att ändras.

”Särskilt efter Oslos beslut att kunna förbjuda dieselbilar om luften är för dålig märker vi att många hellre väljer bensinmotorer”, säger Karl Justh.

Numera är relationerna med Geelyägda Volvo Cars väldigt goda, precis som de var när personbilstillverkaren var svenskägd. När Ford kom in som ägare 1999 hamnade Nilssons däremot i kylan vilket fick hela bolaget att vackla.

Efter flera turer och försök att få bolaget att överleva var konkursen ett faktum 2003. Företaget som varit ortens stolthet i över ett halvt decennium var på väg att försvinna. Runt 100 anställda fick gå hem.

Nystart efter konkurs

Men historien tog en annan vändning när Ulf Corné från Göteborg dök upp och var intresserad av att ta över. Han hade varit teknisk attaché i Kalifornien, jobbat med riskkapital i 6:e AP-Fonden och Innovationskapital samt i sitt eget bolag ägnat sig åt att hjälpa företag i kris. Han ansåg att affärsidén borde kunna bära och bestämde sig för att försöka med en rekonstruktion. Största fordringsägaren Laholms Sparbank var positiv och det gick att få in nya finansiärer. Verksamheten återstartade i mindre skala. Styrelseordförande var Wiktor Andersson, som också då satt som ordförande för supersportbilstillverkaren Koenigsegg Automotive i Ängelholm.

”Det fanns så mycket kunskap hos Nilssons och en efterfrågan på den typen av fordon. Fast det var många hinder på vägen med bland annat tungrodd byråkrati”, säger Ulf Corné som själv gick in som vd de första åren.

Tommy Johansson var en av de som fick jobbet tillbaka.

”Jag trivs med att jobba här och har gjort det sedan jag var 16 år. Under åren har jag gjort många olika saker. Nu arbetar jag med att sätta ihop slädarna till bårbilarna”, säger Tommy Johansson.

Numera har Nilssons har också breddat sig och bygger även om Mercedesbilar och fick nyligen en upphandling från Jordbruksverket att bygga om Peugeotbilar till distriktsveterinärerna. Med fler fordonsleverantörer minskar sårbarheten.

”Det finns en anledning till att backspegeln är mindre än vindrutan. Jag ser hellre framåt än bakåt. Ju starkare vi blir desto bättre är det för Volvo, säger Karl Justh som själv har 23 års erfarenhet från Volvo Cars.

Hur Nilssons ska kunna öka sin kapacitet är en knäckfråga. I dag är lokalerna både slitna och inte de mest effektiva. Man kör i ett skift, men har ökat antalet anställda personer till att vara runt 65 i dag.

”Vi drar varje bil över 1 100 meter mellan de olika stationerna i fabriken innan allt är klart. Det är ingen hemlighet att det finns mycket att vinna på att bygga en ny fabrik. Men det är en prislapp på runt 100 miljoner kronor och ännu finns inga beslut i styrelsen”, säger Karl Justh.

Framtiden även i Nilssons speciella nisch är precis som för så många i bilbranschen elektrisk.

På rätt spår

”För begravningsbilar har elmotorer stora fördelar. Tänk att kunna rulla in ljudlöst och utan utsläpp på kyrkogårdarna”, säger Karl Justh.

Nya tider i begravningsbranschen

En hybrid står på tur och det arbetet startar till hösten. Renodlad elbil dröjer. Volvo kommer med sin första 2019, men då först på den mindre plattformen. Det finns redan ombyggda Teslor som görs i Holland, men de kostar en kvarts miljon euro, motsvarande uppemot 2,3 miljoner kronor.

Begravningsbranschen har genom åren varit mycket konservativ.

”Ja, det har varit svart, svart, svart. Och rostfritt invändigt. I England är det fortfarande det enda som går att sälja, men i bland annat Tyskland vågar man numera ha andra färger. Vi har sålt violetta, gröna och blåa bilar till tyska begravningsentreprenörer. Även i Sverige blir andra färger mer gångbara. Vi gjorde nyligen en pärlvit bil och vi erbjuder numera en mängd olika trästilar i inredningen”, säger Karl Justh.

Dagen för Di Weekends besök ska Region Norrbotten få sin första ambulans som är byggd på den nya XC90. Den kostar cirka 1,4 miljoner kronor plus moms. Av de 40-tal ambulanser som Norrbotten har är drygt hälften tillverkade hos Nilsssons.

Ambulansföraren Peter Johansson och sjuksköterskan Anna Jaako ska efter besiktning köra de 160 milen hem till hälsocentralen i Övertorneå.

”På utryckningar kör vi långa sträckor eftersom det är långt till närmsta sjukhus. Det känns roligt att vi får den finaste ambulansen i Norrbotten”, säger Anna Jaako.