Di Weekend BIL

Tufft möte i kombiracet

Mercedes E-klass vs Volvo V90.

Foto: Jesper Frisk

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är svårt att utse en klar vinnare i kampen mellan Mercedes E-klass kombi och Volvo V90, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kanske är jag färgad efter att ha åkt Mercedes som barn i början av 1980-talet. Bilen var rostangripen i golv och fälgar men jag minns ändå med nöje bekvämligheten och den lugna gången. Därför har jag varit lite besviken på märkets mindre modeller som inte lyckats locka fram de nostalgiska minnesbilderna.

Men i E-klass är det som det ska vara. Lugnt, tryggt, bekvämt och så där lagom engagerande. Lite som bilvärldens motsvarighet till en välsittande tweedkavaj. Man kan riktigt se Daimlerchefen Dieter Zetsche, med sin karaktäristiska mustasch, mysa bakom ratten.

Nya E-klasskombin har fått en sportigare silhuett och smidigare linjer, men är större än sin föregångare. Som chaufför sitter man i det närmaste perfekt, med bra stöd för armar och ben. Och gissningsvis kommer taxinäringen att uppskatta att en längre hjulbas har gjort utrymmet i baksätet bättre, även om den sluttande taklinjen inte är optimal för långa passagerare.

Precis som många konkurrenter erbjuder Mercedes olika inställningslägen för köregenskaperna. Men i en bil som har bekvämlighet som främsta styrka är inställningarna onödiga. Visst kan det vara kul med högre varvtal och rappare styrning, men Di Weekend återgår snabbt till komfortläget.

Styrningen reagerar fint och den nya dieselfyran på 194 hästkrafter gör sitt jobb effektivt och snålt. Efter en veckas körning landar förbrukningen på 0,6 liter per mil. Och då har det varit kökörning och test av sportläget, vilket gör att den angivna siffran på 0,46 liter per mil inte känns alldeles orimlig. Särskilt som testbilen har 0 mil på mätaren när Di Weekend hämtar ut den.

FAKTA
Mercedes E 220 d

Totalpoäng: 22

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 5 poäng

Ekonomi: 4 poäng

Säkerhet: 5 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: Från 393  900 kronor (testbilen 523  550 kronor).

Förmånsvärde: Från 3  583 kronor per månad.

Motor: Tvåliters diesel, effekt 194 hk, vridmoment 400 Nm.

Förbrukning: 0,46 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 120 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,7 sekunder, toppfart 235 km/tim.

Tjänstevikt: 1 780 kilo.

Längd x bredd x höjd: 493 x 185 x 147 centimeter.

Bagageutrymme: 640 liter.

VISA MER

Ombonat på Mercedesvis

Växellådan som parats ihop med motorn är Mercedes utmärkta niostegade automat. I normalläget är den inte snabbast i världen, men växlingarna går sällsynt mjukt och smidigt och dessutom går färden på låga varv även i höga farter. Upplevelsen är trygg och fri från konstiga ryck och obehagliga överraskningar.

I kupén är det ombonat på Mercedesvis och kvalitetskänslan är hög. För att pigga upp interiören kan bilen lysas upp med hjälp av led-lister i dörrar och paneler. Men med tanke på hur tekniktung bilen är hade en del reglage kunnat göras enklare. De digi- tala skärmarna är anpassningsbara efter tycke och smak men är inte tryckkänsliga.

Det är däremot reglaget i mittkonsolen, där det för övrigt också finns en mer traditionell ratt att sköta inställningar, navigation och underhållning med. Sammantaget ger de olika lösningarna ett lite splittrat intryck, som en blandning av då och nu. Det tar några timmar av körning innan användningen sitter i muskelminnet.

Över en halv miljon

Smidigare, snyggare, snabbare

Fördelen med att inte använda sig av pekskärmar är att man slipper fingeravtryck. Men i en jämförelse med Volvos senaste generation bilar, som exempelvis V90, har Mercedes faktiskt en del att lära interiört.

Just jämförelsen med V90 är svår att undvika, särskilt i Volvolandet Sverige. I och med V90 har Volvo tagit rejäla kliv interiört och är på flera sätt lika bra som tyska premiummärken. E-Klass 220d kostar från 393 900 kronor och en V90 med D4 (med Momentum-utrustning) 368 000 kronor och båda bilarna kan utrustas vidare till ett pris på över halvmiljonen. Den E-klass som Di Weekend kör har exempelvis ett pris på 523 500 kronor.

Volvon mer modern

Flera saker i jämförelsen med kombin från Torslanda är intressanta, inte bara att bilarna ligger hyfsat nära i pris. Utan också det faktum att Volvo kan mäta sig med en så genuin premiumbil som E-klass. Positivt för Volvos del är också att designen, både interiört och exteriört, känns mer modern.

Men när det gäller lastförmåga kör Mercedes cirklar runt Volvo. E-klass lastar 670 liter (V90 560 liter) och med nedfällt baksäte blir Mercan rena transportbilen och rymmer 1 820 liter (V90 1 526 liter).

Både E-klass och V90 har, precis som Tesla, ett system för halvautomatisk körning. Mercedes kallar sin lösning för ”Drive Pilot”. För utvärdering valde Di Weekend att tillbringa gott om tid i trafiken under den värsta rusningstrafiken. Det innebar långa köer på 73:an in mot Stockholm, krypfart i tunnlar och även några passager på Essingeleden med dess pålitliga köer.

Audi R8 når nya höjder

Systemet, som gör att föraren kan lyfta fötterna från pedalerna och händerna från ratten, fungerar i hastigheter upp till 130 km/tim. Men det är nästan ännu behagligare i tät och hackig trafikrytm. Även en som uppskattar kollektivtrafik måste medge att det är mysigt att köra E-klass till jobbet, trots köer och lång restid.

En av bilens styrkor är den nya dieselmotorn – som för övrigt kostade 24 miljarder kronor att utveckla. Den är pigg och rapp och imponerar med ett vridmoment på 400 Nm från 1 600 varv, samtidigt om den går snålt. För 24 miljarder kronor tycker man dock att Mercedes kunde ha lyckats bättre med ljudet. Kall knattrar den och vid låg belastning låter den mer än önskat. Motorljudet är som tur betydligt mysigare när motorn jobbar hårdare.

På tal om ljud, dörrstängardunsen är precis så tung och distinkt som den ska vara. Di Weekend öppnar och stänger gärna ett par extra gånger. Hur många miljarder dunsen har kostat att få till är oklart. Men resultatet är enastående.