Hoppa till innehållet

Teslas nya bil har nått Europa

Den nya Teslan, Modell X, med sina omtalade falkvingedörrar har landat i Europa.
Innan månaden är slut får den första europeiska kunden sin bil och till Sverige kommer den efter halvårsskiftet.

PÅ VÄG. Efter långa förseningar finns nu Teslas nya modell på europeisk mark.
PÅ VÄG. Efter långa förseningar finns nu Teslas nya modell på europeisk mark.Foto: Foto: Karin Olander
Tesla modell X
Tesla modell XFoto: Foto: Karin Olander
Foto: Foto: Karin Olander
Foto: Foto: Karin Olander
Foto: Foto: Karin Olander
Foto: Foto: Karin Olander

Teslas sjusitsiga suv visades på bilsalongen i Genève i mars, men nu har inbjudna journalister fått chans att köra den för första gången.

Lanseringsevenemanget hölls i Oslo – staden där den amerikanska elbilstillverkaren haft så stor framgång framför allt på grund av generösa subventioner för elbilar. Det finns gott om Teslas lyxiga sedan, Model S, på Oslos gator.

För ett 30-tal journalister berättade Jon McNeill, global försäljnings och servicechef, att första Model X levereras till Danmark. Sedan väntar övriga Europa. Beställer man en bil nu får man vänta till slutet av året minst.

Exakt när den kommer till Sverige finns inga besked om. Enligt den nytillträdde försäljningschefen för Europa, Willem Haitink, blir det under andra halvan av året.

Bilen har blivit nästan två år försenad och starten i USA har inneburit en del kvalitetstrubbel, bland annat med tredje sätesraden och de iögonfallande dörrarna som inte alltid öppnat och stängt som de ska.

”Dörrarna har varit en huvudvärk att få till men nu fungerar de”, säger Jon McNeill.

På testbilarna var det inga problem med dörrarna. De gled upp mjukt med en knapptryckning på det infällda dörrhandtaget. De kan också öppnas med en knapp inifrån eller via den stora touchskärmen på instrumentbrädan som Tesla valt att samla en rad funktioner i. Precis som det är på Model S.

Bottenplattan och batterierna är också desamma som på sedanen. I och med att batterierna är packade under hela bilen ger det en låg tyngdpunkt och därför har Teslasuven mindre risk att välta än andra suvar.

Enligt Tesla är det den säkraste och snabbaste suven på marknaden.

Smakar det så kostar det. Värstingvarianten P90D med en rad dyra tillval går på över 1,5 miljoner kronor enligt hemsidan. Då har man den löjligt snabba accelerationen som Tesla kallar Ludicrous där 0-100 kilometer i timman går på blixtrande 3,4 sekunder. Siffran 90 står för batterikapaciteten i kilowattimmar och räckvidden är 467 kilometer.

Nöjer man sig med modellen 75D som ska klara 417 kilometer på en laddning och tar 6,3 sekunder för att nå 100 kilometer i timman blir prislappen 942 000 kronor.

Bilen finns med autopilot som kan ta över körningen på motorvägar och automatisk parkering. Model X blir den första Teslan med dragkrok som tillval. 

Att lägga en beställning kostar 17 000 kronor. Tesla avslöjar inte hur många som har gjort det. Cheferna vill heller inte säga något om hur försäljningen av X kommer att slå mot S.

”Vi går inte in på mål för olika modeller. Totalt sett räknar vi med en produktion på 80 000-90 000 bilar i år och den planen ser ut att hålla”, säger Jon McNeill.

Det är ett stort kliv uppåt jämfört med förra årets försäljning på drygt 50 000 bilar.

Tesla har fortfarande enorma problem med sin ekonomi och är långt ifrån lönsamt. Bolaget har gått med förlust sedan börsintroduktionen 2010. I fjol rann det ut över sju miljarder kronor.

Men aktiekursen har sedan raset i början av året klättrat uppåt. Värdet har ökat nästan 17 procent de senaste tre månaderna.

Målet är att nå 500 000 bilar redan 2018. Den stora volymtillväxten ska komma med den mindre Teslan, Model 3, som väntas i slutet av 2017. Den ska kosta 35 000 dollar, men där priset med svenska skatter och avgifter snarare blir runt 400 000 kronor. Då kommer det inte att vara gratis att ladda på Teslas superladdarstationer som det är för de dyrare modellerna. Intresset har trots att ingen provkört varit ofantligt. Nästan 400 000 personer har betalat 10 000 kronor för att lägga en beställning.

Tesla passade också på att lansera en nyhet som gäller Model S. Den kommer nu i en snålversion – Model S60. Det är visserligen lika mycket batterier som i en 75-variant, men mjukvaran är programmerad så att räckvidden blir kortare. Man har så att säga strypt kapaciteten. Priset blir därför också lägre, cirka 750 000 kronor utan tillval.

Teslarepresentanterna hävdade först att man nu ger kunder det här valet för att det finns efterfrågan på kortare räckvidd, men ändrade sig sedan till att säga att det handlar mer om att man kan nöja sig med kortare sträcka för att komma ner i pris.

”Model S60 är för dem som inte vill vänta på Model 3 eller i alla fall komma längre fram i kön för att få köpa en Modell 3 eftersom vi prioriterar Teslaägare”, säger Jon McNeill.

Tesla sätter mer fokus på den svenska marknaden nu och har anställt Maria Lantz från Peugeot som ny informationschef. Hon tillträder i juli och ska sitta i Stockholm och ansvara för Sverige, Danmark och Finland.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera