Di Weekend BIL

Supersuven under huven

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Model X är ingen svårkörd bild, konstaterar Di Weekends Karin Olander: ”Bara att peta in D på spaken vid ratten och köra i väg helt utan motorljud.”

Tesla bjuder in till provkörning av sin nya sjusitsiga suv – den första elbilen med drag. Då vill man ju ta med barnen, släpkärran och testa vad bilen går för. I stället blev det en färd på Oslos gator med bara korta chanser att känna Teslans paradgren – utsläppsfri acceleration så att nackhåren reser sig.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Teslorna är fortfarande så ovanliga i Sverige att Teslaförare hälsar på varandra när de möts. Så är det inte längre i Oslo. Där är det tätt mellan de eldrivna T-märkta bilarna. Det finns drygt 1 500 Teslor i Sverige. I vårt västra oljeberoende grannland är det nästan tio gånger så många.

Fast när den nya suven, Model X, ljudlöst rullar ut från Teslacentrets parkering på Drammensvei i Oslo tittar folk upp. Filmar och fotograferar.

Att det amerikanska elbilsföretaget nu har ytterligare en modell, förutom sedanen Model S, som funnits sedan 2012, väcker uppmärksamhet. Tesla har pratat om suven så länge att man trodde att den skulle ha varit här för länge sedan.

Bolaget och dess karismatiske grundare Elon Musk har genomgående lyckats sälja förväntningar om framtiden.

Efter att ha blivit nästan två år försenad har Model X nu kommit till Europa. Starten i USA kantades av kvalitetsproblem, både med de iögonfallande falkvingedörrarna och det främre baksätet. Men allt ska nu vara fixat, försäkrade den globale försäljningschefen JoHn McNeill som tillsammans med den europeiske säljchefen Willem Haitink tog emot inbjudna journalister till provkörningsevenemanget i Oslo.

FAKTA
Model X

Fyrhjulsdriven suv med sex eller sju platser. Finns i varianterna 75D, 90D och P90D med Ludicrous Mode som tillval. D står för dubbla motorer och siffran för batteriernas kilowattimmar.

Total vikt: 2 468 kg.
Längd: 5,02 meter.
Bredd: 2,27 meter.
Höjd: 1,68 meter med dörrarna stängda. 2,20 meter med falkvingedörrarna öppna.
Hjulbas: 2,96 meter.
Markhöjd: 18 centimeter.
Lastutrymme: 2 180 liter i modellen med sex säten samt 187 liter i fram.
Maximal dragvikt: 2 270 kgilo.
Räckvidd: 489 kilometer som längst.
Toppfart: 250 km/tim.
0–100 km/tim: 3,4 sekunder som bäst.
Pris: Från 940 000 – 1,5 miljon kronor.

Di Weekend har inte betygsatt bilen eftersom testkörningen blev så kortvarig.

VISA MER
FAKTA
Tesla Motors

Tesla Motors grundades 2003.

Tesla Roadster lanserades 2008 och sålde i 2 400 exemplar.

2012 kom Model S, den första eldrivna premiumsedanen.

2016 lanseras Model X som är den första eldrivna premiumsuven.

I Europa finns nu 1 350 av Teslas superladdningsstationer där man laddar bilen på en halvtimme. Det går också att ladda bilen i ett vanligt vägguttag (1–1,5 mil per timme) och i ett trefasuttag (cirka 6,5 mil per timme).

VISA MER

Det klart vanligaste ordet under presentationen var exciting – spännande. Teslafolket levererade det i var och varannan mening.

Hårda fakta var det däremot ont om. Pressmaterialet bestod av luftig text på två pappersblad där inte ens priserna stod med. De fick man ta fram genom en konfiguration på hemsidan.

Hur känns det då att köra Model X? Helst hade man velat testa suven genom att lasta fullt, låta barn ta plats i baksätet, hänga på en släpkärra och ge sig ut på skumpiga vägar. Men vi fick snabbt veta att någon längre provkörning var det inte tal om. Max 20 minuter och med en representant från Tesla med i bilen.

Det räcker dock för att känna att Model X, precis som Model S, är väldigt lättkörd. Även om Tesla är känt för sin otroliga acceleration är det inte en svår bil att köra. Bara att peta in D på spaken vid ratten och köra i väg helt utan motorljud.

Kossor och 259 hästkrafter

Färden går först genom Oslos gator, men vi hinner också ut till ett friluftsområde med gles trafik där kossor går och betar på ängarna. Här finns i alla fall en liten chans att testa kapaciteten. Den bilen vi kör, 90D, är fyrhjulsdriven med motor både fram och bak på vardera 259 hästkrafter och vridmoment på 487 Nm. Väljer man prestandavarianten P90D får man 503 hästkrafter på bakhjulen. För den som vill ha ännu mer kraft lägger man på löjligt snabba Ludicrous Mode då den nästan 2,5 ton tunga suven ska göra 0 till 100 kilometer i timmen på 3,4 sekunder. I vår provkörningsbil tar det 5 sekunder. Det känns ändå som om man är skjuten ur en katapult när man trycker på gasen. Bilen sticker i väg som ett skott och huvudet sugs bak mot nackskyddet. Släpper man gasen återvinner bilen genast bromskraft.

Räckvidden uppges vara 489 kilometer på en laddning, men hur länge batterierna på 90 kilowatttimmar håller i verklig körning räcker inte provkörningsturen för att testa.

Eftersom vi inte är på en provbana går det heller inte att göra undanmanöverprov, men några snabba girar visar hur stadig bilen är. Batterierna är packade i botten vilket ger låg tyngdpunkt och det känns som om bilen är klistrad mot vägbanan.

När Teslan kommer upp i hastighet är den inte ljudlös längre. På motorvägen hörs ett lätt susande och ett förvånande högt ljud från däcken. Allt drunknar dock i ljudanläggningens 16 högtalare.

Model X går – som första elbil – att få med dragkrok. Maximal dragvikt är 2 270 kilo. Det går att köpa till utrustning för att lasta både skidor och cykel på dragkroken. Lämpligt med tanke på att det inte går att lasta på taket på grund av falkevingedörrarna.

5 meter lång – väger 2,5 ton

Det är en rejäl bil, över 5 meter lång. Väger nästan 2,5 ton. Men den ser inte stor och svulstig ut. Den släta fronten gör att ögat stannar upp – så vana är vi vid att det brukar sitta en grill med luftintag – men Teslan behöver inte kylfunktionen. Det ser rent och enhetligt ut. Sofistikerat.

Invändigt är det rymligt. Man sitter bekvämt i förarstolen och en rolig finess är att man kan stänga förardörren med ett tryck på bromsen. I det främre baksätet är det gott om benutrymme när ingen kardantunnel tar plats.

Bilen kan beställas antingen med två plus två stolar där bak eller tre plus två. Det är ett definitivt val, det går inte att eftermontera något säte. När andra sjusitsiga familjebilar erbjuder superflexibilitet känns det lite torftigt.

Väljer man sex säten får man större plats att lasta, hela 2 180 liter och möjlighet att ställa långa saker på golvet.

Väljer man sjusits däremot får man inte ett stort slätt utrymme att lasta på. Det går nämligen inte att fälla de främre baksätesstolarna helt. De är i ett stycke och kan bara skjutas fram och vältas.

Koll på takhöjden

Så till det som sticker ut mest på Model X – falkvingedörrarna. De är coola ur designsynpunkt. I uppfält läge ser det ut som om Teslan med ett vingslag kan lyfta. Bra symbolik. Men jag hade gärna varit utan dem.

En suv med sju säten köper man för att den ska vara praktisk. Den ska fungera att köra barn till och från träningar och lasta full med prylar. En dörr som då tar 5–6 sekunder på sig att stänga och öppna känns inte som en barnfamiljs dröm.

Dörren är en avancerad konstruktion med sensorer som stoppar dörren om det är något hinder. Den öppnar mjukt och viker snabbt uppåt vilket gör att den tar liten plats i sidled. Det är ett plus när man ska parkera där det är trångt. Men uppåt tar den desto mer plats, 2,20 meter. Det gäller att ha koll på takhöjden där man parkerar. Och jag slog i huvudet både en och två gånger när dörren stannade i halvöppet läge, vilket den gjorde väldigt ofta när det var mycket folk runt bilen.

Det känns dessutom inte helt tryggt att man öppnar genom ett tryck på det infällda handtaget. Om elektroniken lägger av finns det inget handtag att ta tag i. Frågan är hur dörrarna klarar sig i svensk vinter med snö och is?

Visserligen kan dörrarna också öppnas inifrån med en knapp eller med den stora pekskärmen, men jag ser ändå osäkerhetsmoment.

Dörrarna ger ett stort insteg i baksätet. Det behövs eftersom Tesla har satsat på så stora hjul, 22 tum, och ett skrymmande hjulhus som gör det bökigt att ta sig ut från den tredje raden. Även om Tesla säger att det finns sju sittplatser för vuxna så är sätena längst bak inte för de långa i alla fall. Jag som är 1,75 meter sitter helt okej, men när en kollega på 1,90 meter hoppade in fick han dra upp knäna. Även jag har väldigt nära att slå i taket.

Nu kunde jag inte testa att sätta i en barnstol i Model X, men takhöjden är i alla fall bättre än i Model S, där man måste trixa för att lyfta i ett barn.

Att alla stolar ställs in elektriskt känns lyxigt, men det finns också nackdelar. Att stolen ska åka fram i långsamt mak, när man ska kliva in längst bak, kan kännas som en evighet när man snabbt ska komma på plats.

Bäst att ladda hemma

Den stora vindrutan, den största i någon serieproducerad bil, fortsätter en bit ovanför huvudet på föraren. Resultatet är läckert. Man ser rakt upp i himlen. Men solens strålar letar sig också ner. Samtidigt är rutan tonad så den sol som sken över Oslo under provkörningen ställde inte till med några problem, men jag kan tänka mig att det kan vara jobbigt om man sitter och kör i sol långa sträckor.

Glastak har ju normalt ett innertak som täcker om man inte vill bada i ljus och värme uppifrån.

Men det är inte utan att man får en del funderingar: Vad händer med batteriet på sikt? Tesla ger åtta års garanti, men sedan då? Bilar har ju längre livslängd än så.

Ingen av Teslacheferna på plats i Oslo ville svara på hur mycket batteriet tappar i kapacitet med åren. I alla fall ingen procentsats. Det enda svar som den globale försäljningschefen Jon McNeill dristar sig till är att batteriet blir sämre med tiden. Och man ska inte använda superladdarna för ofta. Det sliter på batterierna. I stället ska man ladda hemma där laddningen kan få ta längre tid.

Över 1,5 miljoner kronor

Men att köpa en Tesla kräver sin ekonomi. Den billigaste Model X kostar cirka 940 000 kronor. Då är räckvidden 417 kilometer, toppfarten 201 kilometer i timman och den gör 1–100 kilometer i timmen på 6,3 sekunder. Vill man ha prestandamodellen P90D med Ludicrous Mode och en del annan utrustning drar priset i väg över 1,5 miljon kronor.