Di Weekend BIL

Storvilt i elbilsdjungeln

Designen på I-Pace, som Julian Thomson lutar sig mot, är inspirerad av konceptbilen CX-75, som visades på bil-salongen i Paris 2010.

Håkan Matson

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Vad vi ser är, onekligen, en revolution av bilindustrin. Under de kommande åren kommer en rad etablerade biltillverkare att lansera elbilar – och en av de hetaste är Jaguar I-Pace.
Men osäkerheten är stor. Ingen vet hur fort utvecklingen går, vem som vinner och vem som förlorar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Numer måste vi motorjournalister ständigt åka till Norge för lanseringar av nya bilar.

Det hände aldrig förr i tiden.

Norge är, som alla besökare av detta undersköna land vet, bilismens helvete på planeten: undermåliga vägarna, låga fartgränser, höga bilskatter, dyr bensin. Varje bilresa blir till enda lång hinderbana mellan bompengar och hastighetskameror.

Men det som förvandlat Norges roll i bilvärlden är de saftiga stöden till elbilar.

Så nu står vi här igen, ett par månader efter lanseringen av Opel Ampera-e som ägde rum på samma ställe, men nu för att få veta mer om Jaguar I-Pace, en bil som inte börjar tillverkas förrän nästa sommar – men som redan säljer som smör.

Den norske importören har 648 kunder som betalat 10 000 kronor var för att förhandsteckna sig för bilen. I Sverige har 33 personer gjort samma sak.

Eventet för I-Pace äger rum på Astrup Fearnley Museet längst ut på Tjuvholmen i Oslo. Det är ett museum för modern konst och besökarna möts av en ko som skurits upp på längden och sedan bakats in i plast i två delar. Också detta säger säkert något om utsattheten i vår tid, dock en smula oklart vad.

Okänt pris oroar inte

Men en trappa upp väntar en röd I-Pace.

En norrman betraktar nöjt bilen och säger att han redan beställt.

”Det enda jag är osäker på är om jag valde rätt färg”, säger han.

Inte priset?

”Nä, det löser sig nog”.

Vilket säger en del om köpkraften i detta oljeland. Priset är nämligen en av de detaljer som ännu inte har meddelats. Den indikation som ändå finns pekar mot att I-Pace i Sverige kommer att kosta strax under 900 000 kronor.

Elbilar är dyra, eftersom batterierna är dyra och eftersom ofta avancerad teknik och dyra material används – och därför att volymerna är så små.

Ty så är det: trots allt tal om elbilar och alla modeller som ska komma så är försäljningen minst sagt blygsam. I fjol såldes det globalt 540 000 renodlade elbilar. Förvisso en ökning med 70 procent, men ändå endast runt 0,7 procent av den totala bilförsäljningen.

Och det rullar inte mer än 2 miljoner elbilar på världens vägar.

Håll i er nu, för här kommer själva utmaningen:

För att begränsa jordens temperaturökning till 2 grader, som FN:s klimatavtal anger som en översta gräns, krävs det 600 miljoner elbilar på vägarna år 2040.

Plus att framställningen av el sker fossilfritt, något som sannerligen inte är fallet i dag. Världens två största bilmarknader gör hälften av all el med kol och olja.

Vi har alltså en bit kvar.

Många svar på viktig fråga

Men det råder ingen tvekan om vilken riktning bilindustrin har tagit.

KPMG frågar varje år ett stort antal toppchefer inom bilindustrin bland annat om vilka trender de anser viktiga.

För bara tre år sedan hamnade elbilar på tionde plats. Då toppade tillväxten på utvecklingsmarknaderna, följt av standardisering av bottenplattor (nu på plats 6) och krympning av motorer (som nu rasat till tionde plats).

Men de 953 svarande i 2017 års enkät placerar elbilar på första plats.

Den stora frågan är istället hur snabb introduktionen av elbilar kommer att vara.

Problemet är att det inte finns ett svar, det finns ungefär tusen.

Jag har sökt efter prognoser på nätet och man kan lugnt säga att de spretar. De uppdateras och förändras dessutom ständigt.

”Det sker nästan varje gång en ny elbil presenteras – och det är en av våra främsta utmaningar med projektet”, säger den tillreste produktchefen för I-Pace, Giles Lenthall.

Och kanske att marknaden bygger så mycket på statliga stöd och därmed är politisk?

”För oss har det varit viktigt att inte vara påverkade av olika politiska beslut. Vi har velat skapa en bil som skapar efterfrågan utan subventioner”.

Bloomberg Energy tippar att elbilar svarar för 35 procent av världens bilförsäljning år 2040.

Morgan Stanley säger 51 procent.

3 hetaste trenderna i motorvärlden i höst

Global EV Outlook medger oblygt osäkerheten i sin prognos, genom att tippa att det ska finnas 9–20 miljoner elbilar 2020 och 40–70 miljoner år 2025.

En prognos utformad som en svärm från ett avsågat hagelgevär.

Inte ens för närtid finns samstämmiga prognoser.

Amerikanska Energy Information Administration (EIA) tippar att elbilarna kapar åt sig 1 procent av den amerikanska bilmarknaden år 2020.

Men Deloitte tippar 3 procent, Boston Consulting Group har lagt sig på 5, Roland Berger säger 7, PwC tippar på 10 och Deutsche Bank dräper till med 11 procent.

Allt blir, till slut, en gissningslek.

USB:s analytiker plockade isär en Chevrolet Bolt, systerbil till Opel Ampera-e, och insåg att tekniken nog är betydligt billigare än man först trott.

För en månad sedan höjde USB därför glatt prognosen för 2025 med 50 procent: nu lyder tipset på 14 procent av den globala bilförsäljningen.

EIA tippar i årets prognos på 1,2 miljoner elbilar år 2025.

När prognosen gjordes 2016 låg den på hälften så mycket.

Allt billigare batterier

En av de tre faktorer som avgör saken är, som jag påpekade tidigare, kostnaden för batterierna.

År 2010 låg det på 1 000–1 200 dollar per kilowattimme (den vanliga räknemetoden), men ligger nu kring 350 dollar. En prognos för 2030, som onekligen skulle ändra läget drastiskt, säger 120 dollar, alltså en tiondel så mycket som när Nissan Leaf först lanserades. Men gissningen är lika osäker som alla andra.

En annan avgörande faktor heter Kina.

Där såldes i fjol 257 000 elbilar, nästan hälften av världens elbilar. Där rusar utvecklingen troligen på, trots att ett statligt stöd slopades vid nyår.

Av den globala försäljningsökningen av elbilar svarade Kina för 76 procent.

Och världens största tillverkare av elbilar är varken Nissan eller Tesla, utan BYD (”Build Your Dream”), med en andel på 15 procent av alla sålda elbilar.

Nu planeras ett nytt krav, där en viss andel av försäljningen måste vara så kallade New Energy Vehicles (NEV), ett samlingsbegrepp för elbilar, laddhybrider och vätgasbilar. Redan 2018 kan kravet bli 8 procents andel, år 2020 ska det ligga på 12 procent.

Samtidigt öppnas i Kina en marknad för små elbilar med relativt kort räckvidd. Inom två år ska alliansbröderna Renault och Nissan börja sälja en elbil som ska kosta under 80 000 kronor.

Ändrade designförutsättningar

Men tillbaka till Norge, där Julian Thomson, ansvarig för Advanced Design på Jaguar, säger det som snart sagt alla i bilindustrin en smula slentrianmässigt säger:

”Introduktionen av elbilar blir den största förändringen av industrin på 100 år. Fram till nu har principen varit densamma som på hästskjutsarnas tid: en motor, på den tiden en hästkraft, som drar en vagn med passagerare.”

Smart men plastig

Revolutionen inom bilindustrin handlar dock inte bara om drivsättet, att en motor ersätts av en annan.

För Jaguars del betyder den nya tekniken också att designen på bilarna förändras på ett dramatiskt sätt, en designrevolution:

”Vi har alltid haft långa motorhuvar på våra bilar, men när vi inte längre har en stor motor som kräver plats var i tvingade att ställa oss frågan om vi ville behålla en lång huv – eller utnyttja de nya möjligheterna”, säger Julian Thomson.

Svaret blev en – för en modell från Jaguar – rekordkort huv.

Däremot bestämdes bilens axelavstånd av batteriets fysiska storlek, eftersom det ligger i golvet – som hos Tesla och Opel Ampera-e.

Nu var det en fördel, eftersom avståndet mellan framsäte och baksäte motsvarar det i en lyxmodell och faktiskt längre än i märkets egen XJ-modell, samtidigt som I-Pace är kortare än suven F-Pace.

Traditionell grill kvarstår

Min enda fråga är egentligen varför man behöll en konventionell grill. Dels finns ingen motor som behöver kylning, men framför allt ger den ingen signal om en revolution.

”Vi testade faktiskt att göra bilen utan grill, men vi ville behålla vårt familjeansikte, som finns i alla våra modeller”, säger Julian Thomson.

En revolution blir det med elbilar – från så många aspekter.

Vad gör, exempelvis, världens politiker när intäkterna från bränsleskatterna nu snabbt hotar att sjunka?

Det får vi ta en annan dag.