Di Weekend BIL

Stor, större, Skoda

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kodiaq är Skodas första suv och delar teknik med VW Tiguan och Seat Ateca – men kan till skillnad från dem fås med sju sittplatser.

Foto: Oskar Omne

Störst, bäst och vackrast?
Skoda bröstar upp sig rejält med märkets första suv, Kodiaq.
Ta bara modellnamnet.
Kodiaq är uppkallad efter världens största brunbjörn, Kodiak, som lever på ön med samma namn i delstaten Alaska, USA.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I Sverige blir den givetvis ett hot mot VW Tiguan, även om Skoda helst pekar ut bilar som Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan Xtrail och Mazda CX5 som främsta konkurrenter.

Kodiaq hela 25 centimeter längre än Tiguan, och därmed störst i familjen, men det försprånget består bara någon månad till. På bilsalongen i Detroit i januari visas Tiguan XL, som i praktiken är en VW-klädd Kodiaq, med samma hjulbas och längd och samma möjlighet till sju sittplatser.

I sjusitsversionen av Kodiaq går det att klämma in 270 liters bagage och fäller man ned de två bakre sätena i den versionen får 630 liter plats. I den femsitsiga versionen är utrymmet hela 720 liter.

Andra sätesraden är trots dessa imponerande mått rymlig. Ryggstöden kan vinklas och stolsraden justeras 18 centimeter i längsled.

Så vi kan, i alla fall just nu, bocka av nyckelordet ”störst”.

FAKTA
SKODA KODIAQ

Totalpoäng: 19

Köregenskaper: 3 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 4 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: Från 265 900 kronor. Testbilen (TDI 190 DSG7 4X4) från 321 900 kronor. Sjusits kostar 5  900 kronor extra.

Förmånsvärde (testbilen): från 3  641 kronor.

Motor: Tvärställd, fyra cylindrar, två liter, effekt 190 hk, vridmoment 400 Nm.

Förbrukning: 0,57 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 150 (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 8,8 sekunder, toppfart 209 km/tim.

Tjänstevikt: 1 798 kilo. Längd x bredd x höjd: 470 x 188 x 166 cm.

Bagageutrymme: 270 liter (7 säten), 630 liter (5 säten).

VISA MER

Men innan vi går vidare: under testkörningen hamnar jag bakom en rostangripen Skoda Felicia från 90-talets mitt. Sådant ger anledning till djupa, filosofiska analyser.

Felicia var den första modell som lanserades sedan Volkswagen köpt in sig i bolaget.

Skoda hade då länge fört en tynande tillvaro bakom järnridån.

Räddningen kom med Berlinmurens fall 1989.

Två år senare, 1991, köpte Volkswagen – sedan Renault nobbats av den nya tjeckiska regeringen – in sig med först med 31 procent och tog så småningom, år 2000, över hela Skoda.

Tre år efter det första intåget, i oktober 1994, kom Felicia, som inte direkt skrek av nytänkande och sexighet. Men modellen innebar ett enormt kvalitetslyft och blev en väl fungerande bruksbil för många människor.

Bara ett par siffror för att förstå magnituden av Skodas utveckling de senaste 20 åren: 1994 sålde märket 172 000 bilar, samtliga av Felicia-modellen, i fjol såldes 1 055 500 bilar.

Bakom framgångshistorien finns givetvis en rad orsaker, men själva grunden var Volkswagens tunga investeringar. Från 1991 fram till i år har runt 110 miljarder kronor plöjts ned i det tjeckiska märket.

Bakom låg också det faktum att Skoda är ett av världens äldsta bilmärken, åtminstone om man räknar från den gång då bolagets grundare Václav Laurin och Václav Klement tillverkade den första bilen. Året var 1905. 20 år senare togs bolaget över av Skoda och bytte namn, men i botten fanns hela tiden en tradition av tjeckiskt hantverk och tekniskt kunnande.

Skoda fick också, förvisso under strama tyglar från Wolfsburg, frihet att utveckla sin egen identitet, att karva ut en egen nisch på marknaden – och den avspeglas tydligt i Kodiaq.

Alltid lite större

Skodas modeller är alltid lite större än segmentet i övrigt. Sålunda är Kodiaq större än systrarna Seat Ateca och VW Tiguan, även om alla tre är byggda på samma tekniska bas (MQB).

Mycket suv för pengarna

Bilen förefaller som sagt stor, men är faktiskt bara 38 mm längre än Octavia.

Skoda fortsätter också med egensinniga lösningar, som paraplyer i dörrarna (Rolls-Royce erbjuder detsamma), ett elektriskt barnlås för bakdörrarna, skräpkorg, solskydd för sidodörrarna bak och ett sorts sovpaket, med nackkudde och filt.

Riktigt fiffig är den lilla plastflärp som automatiskt fälls ut när man öppnar framdörrarna, för att förhindra skador på både den egna dörrkanten och på bilar parkerade intill, så kallade Stockholmsskador.

Jag har kört Kodiaq i toppversionen med dieselmotorn på 190 hk och hela 400 Nm, sjustegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift, samt med bensinmotorn på 180 hk, också den med samma automatlåda.

Dieselbrummet gör sig påmint i lägre farter och är på gränsen till störande, medan bensinmotorn jobbar tyst – men törstigt. I min testkörning låg förbrukningen på 0,94 liter/mil, runt 0,3 liter mer än med dieselmotorn.

Styrningen är en smula tom, för att inte säga småslapp, medan chassiet bjuder på långa fjädringsrörelser och kan på dålig väg bli lite skvalpigt, både i längsled och i sidoled.

På landsvägen går Kodiaq betydligt stabilare.

Det finns sex olika körprogram att välja mellan, vilket också gäller syskonen i VW-familjen, och just när detta skrivs skulle ”Snow” komma väl till pass.

Men det som kanske slår mig mest när jag kliver in i och kör Kodiaq är den strama elegansen i interiören. Möjligen känns VW Tiguan modernare, men inte dyrare.

Över huvud taget har Skodas designchef Jozef Kabaň (som ritade första Bugatti Veyron) nu släppts loss på allvar och får som bara designchefer kan prata om rena linjer, inspirerade av böhmiskt kristallglas, som ska visa att bilen både är robust och elegant.

Om Kodiaq är vackrast ligger, som vi tidigare påpekat, i betraktarens öga, men det är i vilket fall svårt att hävda att den skulle vara fulare än en VW Tiguan.

Audi ska bli större – med mindre suv

Väldigt bra pris

Så är den också bäst?

Mycket avgörs förstås av priset – och alldeles särskilt priset i förhållande till VW Tiguan.

Och på den punkten ser Kodiag vass ut. Om vi tar den dyraste versionen, med högsta utrustningsnivån och dessutom sju säten, stannar priset ändå vid 334 800 kronor.

VW Tiguan GT, mindre och med bara fem platser, kostar i basversion 340 100 kronor. Exakta jämförelser när det gäller utrustning är som vanligt svåra att göra, vilket säkert är en medveten strategi inom Volkswagen-gruppen. Även om försäljningen av Kodiaq startade den här veckan sker introduktionen inte förrän i mars och de första kundbilarna levereras först i maj eller juni.

Men Skodas resa, från Felicia till Kodiaq, från 172 000 bilar till över en miljon, är en bilhistoria värd att berätta – och beundra.