Di Weekend BIL

Stor cab i litet format

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TYPISK. I Audi A5 cabriolet finns den gedigna kvalitetskänslan i kombination med en precis styrning.

Foto: Carl-Johan Lejland

En stor bil som upplevs som liten och kompakt. Det är ett trick som alla försöker utföra men långt från alla lyckas med. I fallet med A5 Cabriolet har Audi gjort det riktigt bra.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Faktum är att det rör sig om en stor bil. Den nya generationen är 4,7 centimeter längre än sin föregångare och har även en betydligt lägre och bredare grill än tidigare, medan bakpartiet är något smalare. Utseendet är hårt och aggressivt, men blir mjukare och mer förlåtande när taket fälls ner.

Att köra utan tak i moderna bilar är något helt annat än hur det brukade vara, det vill säga blåsigt och högljutt. Audi imponerar även här. Vinden får inte kepsen att blåsa av och det är inga problem att hålla normal samtalsvolym i hastigheter kring 100 km/tim.

1,8 centimeter gör skillnad

A5 Cabriolet tillför verkligen något i ett litet segment; bilar utan tak med plats för fyra. Visst är baksätet trångt, men det går faktiskt att använda om man inte har för höga förväntningar på komforten. Knäutrymmet bak har ökat med 1,8 centimeter. Det låter inte mycket, men i ett trångt baksäte tar vi tacksamt emot varje centimeter extra.

Man behöver heller inte oroa sig för att bli blöt om regnet kommer hastigt, taket stängs på 18 sekunder. Att öppna tar bara 15 sekunder, och båda momenten går att utföra när bilen rullar i upp till 50 km/tim.

Köregenskaperna är mycket bra, precis som väntat. Här finns den gedigna kvalitetskänslan i kombination med en precis styrning. Som andra bilar i VW-familjen går det också att få bilen med flera olika motoralternativ. Det gör att modellen går att få som lugn söndagsbil eller som ett betydligt råare fordon. Eller om man hellre vill – som framhjulsdriven dieseltransportör eller om fyrhjulsdriven sportvagn.

FAKTA
Audi A5 Cabriolet

Köregenskaper: 5 poäng
Komfort:
4 poäng
Ekonomi:
3 poäng
Säkerhet:
4 poäng
Bilkänsla:
4 poäng

Totalpoäng: 19

Pris: Från 428  000 kronor (Testbilen 702  400 kronor).
Motor:
2-liter bensin, effekt 252 hk, vridmoment 370 Nm.
Förbrukning:
0,65 liter/mil.
Utsläpp av koldioxid:
149 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).
Prestanda:
0–100 på 6,3 sekunder, toppfart 250 km/tim.
Tjänstevikt:
1 785 kilo.
Längd x bredd x höjd:
467 x 185 x 138 cm.
Bagageutrymme: 380 liter.

VISA MER

Här finns exempelvis den beprövade 190-hästarsdieseln. Den överraskar förmodligen ingen, men gör sitt jobb bra. Man kan också välja samma bränsle, men lite mer effekt, i en version med 218 hästkrafter, eller i ett nästa steg 286 hästkrafter. Väljer man den sistnämnda får man dessutom fyrhjulsdrift som standard.

Inledningsvis kan kunderna även välja en bensinmotor på 252 hästkrafter, och senare kommer en variant med 190 hästkrafter.

Audi R8 når nya höjder

Riktigt kul blir bilen i S5-version då Audi valt en nyutvecklad sexcylindrig motor som ger 354 hästkrafter (21 fler än i föregående generation) och 500 Nm i vridmoment. Här är det den åttaväxlade lådan samt fyrhjulsdrift som gäller. En kombination som ger sportbilsprestanda, 0–100 km/tim går på 5,1 sekunder.

Med tillvalet Audi drive select får man adaptiva dämpare och möjlighet att välja mellan en sportigare och hårdare körning eller en mjukare mer komfortabel inställning. Som vanligt kan föraren också välja att själv ställa in de olika parametrarna, man kan exempelvis tänka sig att köra med komfort-läget på dämpningen men ändå uppskatta den tyngre styrningen från dynamic-läget.

40 kilo lättare – och säkrare

Precis som i branschen som helhet pågår en ständig jakt på onödiga kilon. I nya A5 cabriolet märks det genom att vikten minskats med 40 kilo jämfört med den förra versionen. Säkerhetsmässigt har Audi förstärkt karossen och det finns även aluminiumstolpar som skjuts ut vid en krock eller om bilen skulle volta.

Interiören är typisk Audi. ”Virtual cockpit” med anpassningsbar instrumentering är inte lika imponerande som första gången man använder systemet, men det är fortfarande en av branschens bästa lösningar för information, navigation och underhållning i instrumentklustret. Antingen väljer man att ha varvtal och hastighet som stora tydliga mätare, eller så kan man få den 12,3-tum stora skärmen att domineras av karta och navigation. Det gör att man inte behöver snegla på 7-tumsskärmen i mittkonsollen, och den känns faktiskt överflödig ibland.

Väljer snålaste vägen

Kannibalvarning för flärdfullare VW

I vardaglig trafik är Audis kökörningsassistens behaglig. Den adaptiva farthållaren bromsar och gasar bilen utan att föraren behöver göra något i hastigheter upp till 65 km/tim. Bilen kan även sköta styrningen åt dig på väl markerade vägar. Vill man snåla på bränsle kan man också använda en finess som via GPS:en analyserar vägsträckan framför bilen och väljer det mest effektiva körsättet.

Priset börjar på 428 000 kronor och sticker i väg till 695 000 kronor för S5:an. Det är priser som gör att modellen aldrig kommer bli någon volymsäljare, men det är å andra sidan inte heller meningen.

Med tanke på vårt klimat har de taklösa bilarna en begränsad säsong vilket bromsar försäljningen. Det är synd, för upplevelsen att köra öppet är svårslagen, och med rätt kläder är det lika härligt året om.