Di Weekend BIL

Smidigare, snyggare, snabbare

”Även om alla kunder inte är racerförare klarar bilen både lugn vardagstrafik och att pressas på bana”, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.

Carl-Johan Lejland

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Prestanda som en sportbil och komfort som en lyxbil. Det är egenskaper som många tillverkare vill kombinera. Men frågan är om det finns någon som gör det så bra som Porsche. Nya Panamera är så nära en 911 med plats för fyra vuxna man kan komma.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den förra generationen var en utmärkt bil för höga hastigheter med bibehållen komfort och nu har Porsche dessutom fått till designen. Borta är det bulliga och lite klumpiga utseendet.

Genom nya linjer över motorhuven och framför allt genom den nya bakvagnen med den sluttande taklinjen ser Panamera nu både smidigare och sportigare ut, trots att den blivit både längre och högre.

Under skalet sitter en ny växellåda och nya motoralternativ. Automatlådan med åtta steg är utvecklad specifikt för Panamera och är också den enda växellåda som finns till modellen. Bristen på valfrihet bör dock inte oroa särskilt många. Lådan sköter växlingarna lika mjukt som snabbt. Den tar mindre plats, men Porsche har ändå lämnat utrymme för kommande hybridisering. Tillverkaren säger att det inte blir några som helst problem att få plats med en elmotor vid transmissionen.

Diesel ett gott alternativ

Motorerna som erbjuds vid lanseringen är två bensinare, en V6 och en V8, samt en V8 diesel. Samtliga ger mer effekt än tidigare samtidigt som de ska gå snålare. Enligt Porsche Sverige, som räknar med att sälja kring 80 bilar i år, har många svenska kunder valt Panamera Turbo, vilket innebär V8, bensin och 550 hästkrafter. Det är inte helt oväntat en härlig motor som låter ännu härligare. 4-litersmotorn ger dessutom en acceleration 0-100 km/tim på 3,6 sekunder och en toppfart på 306 km/tim.

Men även den stora dieselmotorn bör lyftas fram som ett gott alternativ. Det är den hittills starkaste dieseln i en serietillverkad Porsche och V8:an på 422 hästkrafter och hiskeliga 850 Nm i vridmoment ger bilen bra med fart. Så bra att bilen är världens snabbaste serietillverkade bil med dieselmotor, toppfarten ligger på 285 km/tim. Samtidigt stannar den angivna förbrukningen på 0,68 liter/mil. Motorljudet är klart godkänt för att vara en diesel och en annan detalj i sammanhanget är att priset framstår som överkomligt jämfört med Panamera Turbo, 1 150 000 kronor jämfört med 1 520 000 kronor.

FAKTA
Porsche Panamera

Totalpoäng: 22

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 5 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: Från 1  110  000 kronor.

Förmånsvärde: Från 12  800 kronor/månad.

Motor: Bensin, 6 cyl, 2,9 liter, effekt 440 hk, vridmoment 550 Nm.

Förbrukning: 0,82 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 186 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 km/tim på 4,4 sekunder, toppfart 289 km/tim.

Tjänstevikt: 1 945 kilo. Längd x bredd x höjd: 505 x 194 x 142 cm.

Bagageutrymme: 495 liter.

VISA MER

Den som väljer ”instegsmodellen” för 1 110 000 kronor får nöja sig med V6-motorn. Men lär inte bli besviken ändå. Panamera är över 5 meter lång och väger nästan 2 ton, 2,9-litersmotorn på 440 hästkrafter räcker dock för att skicka i väg bilen från 0–100 km/tim på 4,4 sekunder.

”Individuellt” körläge

Stor cab i litet format

Alla tre motorer i sortimentet har dubbelturbo men det är bara bensin-V8:an som får heta Panamera Turbo, V6:an heter 4S och dieseln 4S Diesel. Inte helt glasklart. Alla versioner har dock ”mode switch” som tillval, som gör det möjligt att snabbt ändra körläge genom ett reglage vid sidan av ratten.

Köregenskaperna går att ställa in i fyra olika lägen, varav normalläget är väl avstämt för vanlig körning. Sport och Sport Plus ger snabbare växlingar och tillåter högre varvtal, men i normal trafik kan det bli ryckigt och onödigt indiskret. Sportlägets styrning är däremot väldigt bra, och kan med fördel användas under de flesta förhållanden genom det anpassningsbara ”individuella” körläget.

En nyhet för Panamera är att alla bilar har fyrhjulsdrift och en annan finess, som också finns i bland annat 911 Turbo, är bakhjulsstyrningen. I lägre hastigheter ger det snabbare svängar och rappare reaktioner, och i högre farter ökar systemet stabiliteten. Bilen har dessutom luftfjädring och ett system som motverkar krängningar som tillval vilket gör att Panamera går nästan kusligt lugnt även genom snabba kurvor.

Intrycket av lyxlimousine

Ljudmiljön i kupén är njutbart fri från oväsen. Det är inte förrän hastighetsmätaren passerar 200 km/tim på autobahn som ett visst vindbrus uppstår. Men inte ens då behöver man höja rösten för att göra sig hörd. Nya Panamera har i det här avseendet inga problem att konkurrera med Bentley eller Aston Martin som lyxracer. Dessutom kan man välja en inredning som går i bruna toner med gott om trädetaljer och som därmed förstärker intrycket av lyxlimousine. Och medan konkurrenterna kanske kan nå liknande upplevelser på rak väg är det svårt att slå Panamera i aktiv körning. Även om alla kunder inte är racerförare klarar bilen både lugn vardagstrafik och att pressas på bana.

Sportbilsarvet märks tydligt i instrumenteringen där ögonen direkt hittar den analoga varvräknaren i mitten. På båda sidor om den sitter två anpassningsbara skärmar, som kan visa navigation och fordonsinformation. Eller en ny finess, bilden från en värmekänslig kamera. Med hjälp av den kan föraren snabbare upptäcka människor och större djur när det är mörkt.

Tufft möte i kombiracet

En av världens bästa bilar

En av få invändningar man kan rikta mot bilen är uppsättningen av tryckkänsliga paneler i mittkonsolen. Det kanske ser snyggt ut, men på den blanka ytan samlas snabbt fingeravtryck och när solen ligger på ger den jobbiga reflektioner. Man förstår avsikten, att efterlikna pek- och klick från telefoner och surfplattor, men det hade varit bättre med en mattare yta, alternativt gamla hederliga knappar och vred. En annan miss, som förhoppningsvis är åtgärdad när de första bilarna når Sverige, är språkförvirring i menyerna där svenska och engelska blandas lite här och var.

Men anmärkningarna är av det mindre allvarliga slaget. Porsche Panamera är utan tvekan en av världens bästa bilar. Ett bättre fordon för långkörning är svårt att hitta. Räkna dessutom med att tillverkaren kommer att lansera en kombi och en laddhybrid. Och blir Porsches kommande elbil bara i närheten av så här bra gör man det ännu svårare för konkurrenterna.