Hoppa till innehållet

Så får vi den stora skurken på rätt väg

En tysk slogan kanske inte är det smartaste nu, skriver skriver Di Weekends bilreporter Håkan Matson i en krönika.

Foto: Jochen Lubke

Tänkte att vi tillsammans skulle sträcka ut en hjälpande hand till Volkswagen. Visst kan det förefalla en smula bakvänt att ens erbjuda ett lyft finger till en biljätte som under en massa år systematiskt och medvetet blåste miljontals bilköpare.

 Men se det ungefär som när en brottsling släpps ur fängelset efter avtjänat straff.

Vi andra måste ibland hjälpa till så att utslussningen till samhället går lite smidigare, leda in personen i fråga på rätt spår, försöka omvandla en luttrad skurk till välanpassad samhällsmedborgare.

Vad jag mer exakt tänker på är att stackars Volkswagen behöver hjälp att skaffa en ny, fungerande slogan.

 ”Das Auto”, som många ansåg så lysande när den 2007 lanserades av nu sparkade VW-chefen Martin Winterkorn, har efter ”Dieselgate” så att säga anfallit i ryggen och blivit själva symbolen för företagets nakna arrogans.

 När VW nu startar sin första stora kampanj efter skandalen är ”Das Auto” ersatt av en annan slogan – nämligen ”Volkswagen”.

 Alltså, hur kreativ och kittlande är den?

 Bilföretagens slogans är i mina ögon av minst sagt skiftande kvalitet. Ofta intetsägande, ”ett träsk av plattityder och tomma ord”, för att citera mig själv i en tio år gammal krönika i samma ämne.

Eller vad säger ni om ”Power of Dreams” från Honda? Eller ”The Power to Surprise” från Kia?

 När jag läser på den koreanska tillverkarens hemsida studsar jag till för en mellanrubrik i texten: ”A Different Beat”. Det hade varit en mycket bättre slogan.

 ”Go Further” (Ford) eller ”Innovation that Excites” (Nissan) hör sannerligen inte heller till mina favoriter. Inte heller Renaults nya slogan, som lanserades med buller och bång på bilsalongen i Genève för ett år sedan: ”Passion for life”.

 Jaha och jaså, liksom.

 Intressant är att tre tyska märken kör med slogans på tyska också i Sverige: Audis stryktåliga ”Vorsprung Durch Technik” kunde ju ha gett anledning till råa skämt efter ”Dieselgate”, men har överlevt, Opels lätt besynnerliga ”Wir Leben Autos” och Mercedes-Benz minst sagt kaxiga ”Das Beste Oder Nichts”.

 Jo, vi vet att en av grundarna, Gottlieb Daimler, myntade den frasen i tidernas begynnelse, men återigen: lärdomen av ”Dieselgate” torde vara att iklä sig en klädsam ödmjukhet.

 Annars kanske allt slutar med – ingenting.

 Alfa Romeo har följt i tyskarnas spår och kommer att använda en slogan på italienska över hela världen: ”La meccanica delle emozioni” (”Känslornas mekanik”, egen översättning).

 Faktiskt hade både Volvo och Saab ett par av de bättre i USA på 90-talet: ”Drive Safely” och ”Find Your Own Road”. Båda pekar mot kärnan i respektive varumärke, vilket man verkligen inte kan säga om alla slogans.

 Länge tyckte jag att Toyota hade världens bästa slogan: ”Today, Tomorrow, Toyota”. Genial i sin enkelhet. Men den japanska biljätten ville uppenbarligen följa många andra i spåren och använder nu den tamare och till intet förpliktigande ”Always a Better Way”.

 Men hur gör vi med Volkswagen då?

 På 1990-talet användes i USA den lätt tungvrickande ”Fahrvergnügen”, (”Körglädje”). Men en tysk slogan kanske inte är det smartaste just ju. Har ni några förslag så mejla dem gärna till mig, men skippa skämten, tack. ”Das Problem” är inte kul längre.

 Eller kanske ska Volkswagen göra som Volvo och helt enkelt strunta i att ha någon slogan.

 Ibland har vackra ord nämligen en märkvärdig förmåga att anfalla i ryggen.

För övrigt...

GLANSDAGARNA FÖRBI I SALONGERNA

Volvo Cars beslut att skippa alla större bilsalonger utom Detroit, Genève och antingen Peking eller Shanghai (vartannat år) blev både uppmärksammat och omdebatterat häromåret.Men Volvo kan ha startat en trend.

 Redan i Detroit i januari saknades Bentley, Mini, Jaguar, Land Rover, Ferrari, Maserati och Aston Martin – och nu har Ford beslutat att avstå från höstens bilsalong i Paris.

 Att ett volymmärke hoppar av den salong som påstår sig vara störst i världen (1,2 miljoner besökare) är förstås ännu mer anmärkningsvärt. Ford har troget ställt ut bilar i Paris sedan bilsalongernas begynnelse.

 Som orsak till beslutet anger Ford att man inte har några nya modeller att visa upp. Att då spendera tiotals miljoner kronor av marknadsföringsbudgeten på en bilsalong anses inte vara så smart, vilket det onekligen inte är så svårt att instämma i.

Frågan är hur andra tillverkare reagerar inför andra kommande salonger. Har Volvo och nu Ford öppnat en dörr som fler slinker ut genom?

ENKEL OCH HIMLA DYR

Påvens bil är såld. Ja, i alla fall den Fiat 500L påven Franciskus åkte i under besöket i USA förra hösten. Många förvånades över att påven färdades i en så simpel bil, men så är han också en person som vurmar för det enkla. Bilen såldes på en auktion och de 19 budgivarna lyckades driva upp priset till 82 000 dollar. Hade de åkt till närmaste återförsäljare skulle en Fiat 500L ha kostat en fjärdedel så mycket, runt 20 000 dollar. Pengarna ska gå till välgörande ändamål hos den katolska kyrkan i Philadelphia. Den stora frågan för oss är förstås vilken bil påven ska åka i under besöket i Sverige i höst. Jag kan tänka sig att låna ut min Alfa Spider. Då får påven åka öppet också.

 

RÖTT LJUS FÖR ALFA ROMEO

Men på tal om Alfa Romeo: varför blir man inte överraskad över att relanseringen av märket är försenad igen? 2010 presenterade chefen för Fiat-Chrysler (FCA) en plan om att Alfa Romeo skulle sälja 500 000 bilar 2014. Men försäljningen nådde i fjol en ny bottennivå: 65 000 bilar. Dock presenterades då en ny plan där sju nya modeller skulle lanseras före 2018. Nu blir det först 2020. Den första modellen, nya Giulia, visades i fjol (se bilden) och kommer kanske att börja tillverkas under våren. Men nästa modell, en mellanstor suv, kommer först 2018. Orsakerna till att planen på nytt har skjutits framåt anges dels vara det osäkra läget i Kina, dels att återförsäljarnätet ännu är för svagt.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera