Di Weekend BIL

Pytteliten och jätterolig

Mazda imponerar med nya sportbilen MX-5 RF.

Foto: Carl-Johan Lejland

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Mer ombonad och något tystare. Men fortfarande en liten bullrig bil utan extravaganser. Alltså är allt som det ska vara.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När sportbilar till höger och vänster gör 0–100 km/tim på kring 3 sekunder är det nämligen en befrielse att köra Mazda MX-5 RF. Accelerationen är beskedlig med moderna mått mätt, 0–100 km/tim går på 6,5 sekunder, och toppfarten ligger på 215 km/tim. Men poängen är att det inte behöver, eller ens ska, gå fort för att vara roligt.

Tillverkaren har utvecklat sin klassiska cabriolet MX-5 genom att förse den med ett plåttak i en lösning som man kallar RF, retractable fastback.

På 13 sekunder förvandlas bilen från coupé till en korsning mellan en cabriolet och en targa. Taket kan tas av och på i hastigheter i upp till 10 km/tim.

Trivs bäst på höga varv

Bilen är nästan obegripligt liten, faktisk 3 centimeter kortare än första generationen, och sittpositionen är föredömligt låg. Med en vikt på bara drygt 1 000 kilo behöver man heller ingen jättemotor för att uppleva körkänsla.

FAKTA
Mazda MX-5 RF

Totalbetyg: 22 poäng

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 3 poäng

Ekonomi: 5 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: Från 248 400 kronor (testbilen 301  500 kronor).

Motor: Fyra cylindrar, 2 liter, effekt 160 hk, vridmoment 200 Nm.

Förbrukning: 0,66 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 154 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,5 sekunder, toppfart 215 km/tim.

Tjänstevikt: 1 045 kilo. Längd x bredd x höjd: 391 x 173 x 123 cm.

Bagageutrymme: 127 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Porsche Boxster. Kanske den perfekta roadstern. Men också mer än dubbelt så dyr som MX-5.

Toyota GT86. En bil som med relativt låg pris skulle kunna vara ett alternativ. Men varför inte en cabriolet, Toyota?

Fiat 124 Spider. Delar plattform med MX-5 men är längre, har turbo och kostar lite mer.

VISA MER

Bilen går att få med en 1,5-litersmotor på 131 hästkrafter eller en 2-litersvariant som ger 160 hästkrafter. Båda motorerna är trevliga och ska varvas högt. Den mindre passar utmärkt till den manuellt sexväxlade lådan, medan den större i kombination med automatlåda gör bilen mer till glidarfordon än körmaskin.

RF-versionens tak adderar 45 kilo i vikt, utan att göra att bilen känns tung. Ibland kan ett plåttak göra att en fin cabriolet får tveksamma linjer. Så är inte fallet här, där konstruktionen tvärtemot gör bilen ännu finare.

Som bil är MX-5 underbart analog i sin uppenbarelse. Här finns ingen turbo och inte några komplicerade körlägen att bry sig om. Det är lätt att känna sig hemma bakom ratten och instrumentpanelen är föredömligt enkel, varvtal, hastighet och lite fordonsinformation. Mer behövs inte. Hoppa in, starta och kör. Det är lika roligt varje gång.

Skärmen på sju tum som visar navigation och inställningar styrs med ett rattvred i mittkonsolen, ungefär som hos BMW och Mercedes. Inte lika fint utfört och inte originellt, men klart funktionellt.

Något nedtonat oväsen

Lite mer krut hade varit kul

I förarsätet är det trångt utan att bli klaustrofobiskt och såväl växelspak som handbroms sitter perfekt placerad. Den manuella lådan har tajta och korta slag mellan växlarna.

Med det nya taket är modellen lite mer sofistikerad, med betoning på lite. Visst är ljudnivån något mer skonsam för öronen, men det väsnas och blåser fortfarande i kupén.

Den vanliga MX-5 kan ha en ljudnivå som är på gränsen till smärtsam i höga farter. Oväsendet är något nedtonat i RF men det här är verkligen ingen tyst bil. För att höra radion i motorvägsfart är det hög volym som gäller. Men så är det som sagt inte i motorvägsfart som bilen är som bäst. Det är i stället i hastigheter kring 50–80 km/tim på små kurviga vägar som bilen kommer till sin rätt.

Perfekt balanserad

Styrningen är lätt och precis, chassiet stabilt och väghållningen härlig. 50/50-viktförhållandet gör balansen i bilen perfekt och bakhjulsdriften tillför ytterligare känsla.

När det känns och låter som det går riktigt fort är det lite kul att hastighetsmätaren inte passerat 100 km/tim. Vilket är hela poängen med en bil som den här. MX-5 RF måste inte tokköras på racingbanor, det räcker fint med en alldeles vanlig 70-väg på landsbygden för att inse den lilla bilens storhet.

Ingen kan konkurrera med priset

Japansk fullträff

Man kan dessutom inte diskutera Mazda MX-5 utan att nämna priset. RF-versionen kostar visserligen från 248 400 kronor jämfört med vanliga MX-5 som kostar från 224 900 kronor. Det är ändå ett pris som ingen konkurrent kan matcha. Närmast ligger Fiats nya 124 Spider som byggs på samma plattform. Men den är lite större, har en 1,4-liters turbomotor på 140 hästkrafter och kostar också mer, från 264 900 kronor.

Liten, lätt och kul var ett koncept som fungerade för Mazda vid premiärlanseringen 1989 och som fortfarande fungerar lika bra. Mazda har sålt fler än 1 miljon MX-5 sedan modellen visades för första gången, vilket gör modellen till världens mest sålda öppna sportbil.

MX-5 är ett bra exempel på att man inte behöver vara bäst eller snabbast, så länge pris och känsla ligger rätt. För det här är utan tvekan den bil som ger dig mest per spenderad krona. Ingen annan i branschen klarar tricket att ge köparen en ren körupplevelse i en ny bil på den här nivån för kring 250 000 kronor. Inte konstigt att tilldelningen till den svenska marknaden på omkring 300 bilar ser ut att sälja slut snabbt.