Di Weekend BIL

På rätt spår

V90 Cross Country testkörds på upplogade isbanan på Andsjön i Undersåker i Jämtland.

Foto: Håkan Matson

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För 20 år sedan lanserade Volvo V70 Cross Country, en nödtorftigt hopsnickrad version av den vanliga kombin.
Den möttes av ljumma reaktioner, rent av skepsis – inte minst från mig.
Men när nya V90 Cross Country nu anländer till bilköparna rullar den tryggt på en lång skogsväg av framgång.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Att förse en vanlig familjekombi med högre markfrigång, fyrhjulsdrift och en smula kosmetik har visat sig vara ett av bilindustrins allra smartaste knep.

Investeringen är måttlig, men försäljningen tar ett rejält skutt uppåt.

I begynnelsen fanns Subaru, vars Legacy kombi sålde oerhört trögt, ända tills någon kom på att skapa en version med just lite plastpaneler och höjd markfrigång. I den japanska tillverkarens fall kom fyrhjulsdriften liksom på köpet.

Kort därefter var varannan såld Legacy i USA en Outback.

Två år senare, 1997, kom V70 XC AWD, som skulle utläsas Cross Country, baserad på den gamla 850-bottenplattan från 1990-talets början – som faktiskt aldrig var avsedd för fyrhjulsdrift.

FAKTA
V90 Cross Country

Totalpoäng: 21

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 5 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerthet: 5 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: Från 378  000 kronor (D4 Cross Country). Testbilen (D5 Pro) från 492  900 kronor.

Förmånsvärde: Från 4  433 kronor.

Motor: Tvärställd, fyra cylindrar, två liter, effekt 235 hk, vridmoment 480 Nm.

Förbrukning: 0,53 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 139 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,5 sekunder, toppfart 230 km/tim.

Tjänstevikt: 1 966 kilo.

Längd x bredd x höjd: 494 x 188 x 154 cm.

Bagageutrymme: 560 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

...med totalpoäng från tidigare tester i Di Weekend

Audi A6 Allroad. 20 poäng. Mycket har hänt sedan vi testade modellen, men fortfarande gäller att den kanske tydligast av alla har visat hur biltypen har förvandlats från rejäl skogsmulle till förnäm lyxbil. (Testad juni 2012)

VW Passat Alltrack. 21 poäng. Välbalanserat, exakt styrning, bekväm fjädring och fyrhjulsdrift. Lanserades i skuggan av ”Dieselgate” – och då med knattrande dieselmotor. (Testad oktober 2015).

Mercedes E-klass All-Terrain. 22 poäng. Klassisk lyxkänsla invändigt, fantastiskt lastutrymme och extra bra framkomlighet. Se upp för priset dock – det stiger snabbt och mycket när bilen utrustas. (Testad december 2016).

VISA MER

Blev inte imponerad

Men Volvos tekniker knådade och bände och en kardanaxel fick plats. Fyrhjulsdriften bestod av en enkel viskoskoppling.

Markfrigången höjdes med futtiga 2,6 centimeter – till 16,6 centimeter – mer gick helt enkelt inte att få till.

Det var ett tappert försök, men vi var inte många som lät oss imponeras.

”Volvo har helt enkelt gjort för lite för att kittla terrängsbilsköparna”, skrev jag.

En luttrad pr-man på Volvo höll delvis med:

”Nej, den stoppar inte suvarna, men den kanske kan minska erosionen i vår USA-försäljning”, sa han.

Och köparna strömmade till, inte minst på huvudmarknaden USA, där trenden med suvar hade startat på allvar. Redan första året var hälften av alla V70 kombi i USA fyrhjulsdrivna. V70 XC gick om den vanliga kombin.

När den andra generationen av V70 XC kom 2000, baserad på P2-plattan, samma som första XC90, hade Volvos tekniker triggade av framgången tagit i mer.

Markfrigången var nu 21 centimeter, fyrhjulsdriften kom från Haldex och kombinerades med ett antispinnsystem. Mitt i livscykeln bytte modellen namn till XC70, något som behölls också för den tredje generationen från 2007, byggd med Ford-teknik. Trots orolig design blev också den en rejäl succé, inte minst här hemma.

För fem år sedan var var femte såld V70 en XC70 – tre år senare hade andelen stigit till 45 procent.

Men nu är cirkeln sluten, i alla fall när det gäller nomenklaturen.

Efterträdaren till XC70 heter V90 Cross Country, enligt samma namngivningsmetod som den allra första modellen.

Fyrhjulsdriften är densamma som i XC90, den femte generationen från det bolag som en gång hette Haldex, men som redan 2010 köptes upp av amerikanska Borg Warner. I grunden är bilen framhjulsdriven, men bakhjulen aktiveras vid hjulspinn.

Hela chassiet har höjts med 6 centimeter och konstruerats om, alla komponenter är unika för modellen. Markfrigången är fortfarande 21 centimeter. Volvo har också tillsammans med Pirelli – ägt numera av ett kinesiskt företag, precis som Volvo Cars – utvecklat ett däck speciellt för V90 Cross Country. Enligt Volvos chassispecialist Stefan Karlsson är just däcken en nyckelkomponent för köregenskaperna:

Vägen till Volvos vinnare

”Tumregeln är att däcken svarar för 60 procent, dämparna för 20 procent och resten av komponenterna för 20 procent tillsammans”, säger han till Di Weekend när vi står och huttrar på Andsjön i Undersåker i Jämtland.

Det är hit Volvo Cars har förlagt provkörningarna av V90 Cross Country för journalister från hela världen.

Stänger av antisladdsystemet

Vi kör dock först på vanliga svenska, ishala landsvägar och V90 Cross Country uppför sig som den bör: tryggt och stabilt. Där vägbanan är så hal att man inte kan gå på den rullar bilen obekymrat. Jag provbromsar några gånger, men V90 Cross Country visar inga tecken till instabilitet eller förrädiska kast.

Nu är testbilarna inte utrustade med det odubbade specialdäcket, utan med dubbdäck, vilket dels ger ett högre vägbuller, dels ett bättre grepp. Det gäller alldeles särskilt när vi kör på den upplogade isbanan på Andsjön, med en slingrig sträcka och sedan en slalombana. Det är kul att sladda runt, och det är alltid utmanande att stänga av antisladdsystemet. Det ger nya bekräftelser på bilens lugna uppträdande – men det säger kanske inte så mycket om vardagskörning.

Luftfjädring kostar 18 900 kr extra och fungerar som nivåreglering för bakhjulen. Det går alltså inte att höja eller sänka chassiet som på exempelvis Audi Allroad. Det off road-läge som då finns ger i alla lägen drivning på bakhjulen. Bra när man kör i terräng eller ska dra upp en båt, men det stängs automatiskt av i farter över 30 km/tim.

Men de större däcken och de längre fjädringsvägarna, som präglade särskilt andra generationen av XC70, tilltalar mig starkt. Komforten är alldeles utmärkt.

Bilen är 10 centimeter längre än föregångaren, men 6 centimeter lägre, vilket ger ett smäckrare och elegantare intryck. Interiören är i stort sett oförändrad, förutom en inläggning av svart trä, som tyvärr har vissa likheter med plast. Ack, man minns den första generationen av V70 XC, med träpaneler i ljus masurbjörk!

Kommunicerar med varandra

Två bensinmotorer och två dieslar erbjuds från början – och jag körde enbart D5, med 235 hk, i kombination med automatlåda. Det är en dyr pjäs: baspriset ligger på 452 900 kronor och väljer man högsta utrustningsnivån, Pro, får man lägga 40 000 kronor till. Då får man tillgång till den enda skillnaden i interiören: ett grövre läder, med speciella sömmar.

Precis som i S90 och V90 ger D5 mer kraft än man egentligen behöver, men är inte lika sprudlande temperamentsfull som en bensinmotor.

Dragvikten är densamma – 2,5 ton – som för V90.

Säkerheten är mycket hög och Volvo ska ha en eloge för att så pass mycket av utrustningen ändå är standard. Bland annat är det i V90 Cross Country premiär för Connected Safety, en teknik som gör att Volvos bilar kan kommunicera med varandra, via ett datamoln. Första steget mot att bilar helt kan förhålla sig till varandra.

Tufft möte i kombiracet

Volvos svenska handlare sålde snabbt slut på alla bilar från modellår 2017 och säljer sedan några veckor modellår 2018, vilka börjar tillverkas i slutet av april.

Kunden som beställer en bil nu får vänta till minst augusti på leverans.

Kombiköparna kan lockas

Min hårda dom från 1997, att Volvo hade gjort för lite för att kittla terrängbilsköparna, höll inte då – och efter denna långa hyllning till V90 Cross Country har ni förstått att jag tror på fortsatt framgång. Visst, V90 har ett bredare motorprogram och lägre pris, men Cross Country ger för rimliga pengar en smula krydda till bilvalet.

Men kanske hade jag inte helt fel för 20 år sedan. Kanske är det inte i första hand terrängbilsköparna som lockas av modellen.

Förhoppningsvis är det kombiköparen, som vill hitta en bil med mer karaktär än en vanlig familjekombi, men som insett att en suv är onödigt klumpig.

Det låter, på något sätt, både klokt – och svenskt.