Di Weekend BIL

Orange är det nya svarta

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På Paris bilsalong visar BMW konceptbilen X2 som är ett kaxigare syskon till märkets lilla suv, X1. Sportig, med tuff karaktär, fyller den en lucka i BMW:s X-sifferserie.

Foto: TT

Återuppväckta silverstråk, orangesprakande kulörer, tvåfärgat för att sticka ut och därtill ett och annat knalligt färgstänk. Voilà – så ser bilvärldens färgtrender ut i modets huvudstad Paris.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

»På gatorna ser man mest bilar i svart, grått och vitt. Men på bilmässorna tar tillverkarna chansen att visa upp sina färgpaletter.

”Överlag är trenden mer färg. Jag besökte Guccis butik och det är rena färgexplosionen och flower power. Vi kan inte haka på de snabba trenderna som modeindustrin har eftersom våra färger ska stå sig längre, men vi influeras”, säger Tina Müller, Opels marknadsdirektör som själv har ett förflutet i skönhets- och modebranschen.

”Vi behöver mer mode i bilindustrin. Det har varit för mycket fokus på teknik. Vi måste tänka på det visuella också”, säger hon.

Opels monter på Paris bilsalong är en uppvisning i färg och form, som färgglada blommor och kulisser från Paris sevärdheter. Mitt i snurrar en knallgul Opel Amera-e. Nya elbilen som kan gå 50 mil på en laddning.

Jobbar med nya tekniker

På senare år har färgerna blivit allt mer sofistikerade. Tillverkarna jobbar med olika effekter för att ta upp ljuset och skapa djup.

Land Rovers nya Discovery lanseras till exempel i en svart färg med glaspigment.

”När man letar färger och material inspireras man av arkitektur, möbler, elektronik, mode och sportattiraljer som snowboards, hjälmar och surfingbrädor. Deras sätt att använda färger och sätta ihop material”, säger Amy Frascella, chefsdesigner över färger och material på Jaguar Land Rover.

”Vi utgår från trender och överför dem till vår industri som har längre livstid. Modet förändras ju så snabbt. Det kommer nytt varje säsong. Vi har ledtider på flera år”, säger hon.

Hos Renault lyser den lilla elbilen Zoe för första gången i rött. Förut har det varit mest vitt, grått och blått som ska signalera ren miljö.

Svenskan Agneta Dahlgren har varit på Renault i över 20 år och är nu designansvarig för C-segmentet dit bland annat Megane och Scenic hör, samt märkets elbilar. Hon förklarar hur viktigt färgvalet är.

”Lanseringsfärger väljs för att passa in i vår designstrategi, men också efter vad som passar till bilens position och budskap. Vi tycker det passar med rött nu när Zoe kan gå längre, upp till 400 kilometer”, säger hon.

Rött är en komplicerad färg i flera länder där den förknippas med brandkåren. För att hitta rätt har Renault grupper från olika marknader som är med och röstar om olika nyanser.

På bilpresentationer brukar tillverkarna göra allt för att få till en historia kring designen. De vill gärna koppla den till speciella målgrupper. Renault har valt en blomma där varje kronblad är olika modeller och också olika livsstadier.

Agneta Dahlgren bästa designer

I samband med bilsalongen i Paris fick Agneta Dahlgren ta emot branschtidningen Automotives pris Eurostars som bästa designer. Hon prisas för att ha lyckats skapa en design som utmärker sig, men utan att vara konstig i det mycket konkurrensutsatta C-segmentet.

Vitt är en färg som har åkt upp och ner i billackens värld. Från superinne till helt ute. Sedan några år går vitt starkt, men det är inte en färg som tillverkarna lyfter fram särskilt mycket.

Döm vinet efter färgen

”Vitt säljer alltid bra, men det behöver inte vara för att kunden alltid vill ha det, utan det kan ha mer praktiska skäl”, säger Agneta Dahlgren.

Samtidigt märker hon att mer färg börjar gå hem.

”Det är fler som vågar sticka ut”, säger Agneta Dahlgren.

Silver är en annan storsäljare som efter en nedgång har fått nytt liv. Märkbart i Paris var att flera lyxbilstillverkare valde att visa bilar i silverdräkt. Porsches monter sken i silver liksom en stor del av Mercedes.

Brun som länge sågs som en omöjlig färg har också gjort sitt intåg.

Men lockfärgen som framträder tydligast efter en vandring runt i utställningshallarna på Paris Expo Porte de Versailles är olika varianter av orange. Det gäller bland annat för nya Audi Q5, BMW:s konceptbil X2, Land Rovers Discovery och Peugeot 3008.

”Folk har en tendens att välja något säkert snarare än något roligt. Därför försöker vi ta fram färger som är lite äventyrliga men samtidigt accepteras av många. Som den nya kopparfärgen på 3008. Den är inte orange, inte brun, utan någonstans däremellan”, förklarar Peugeots designchef Gilles Vidal.

Bilen går också att få tvåfärgad. Skärningslinjen går diagonalt vid den bakre sidorutan.

”Att ta in andra former ger ytterligare en dimension”, tycker Gilles Vidal.

Unga och äldre skiljer sig åt en del i färgval, men kanske inte på det sätt man tror.

”De unga köper oftare svart för att verka mer vuxna, medan de äldre köper mer färg för att känna sig yngre”, säger Gilles Vidal.

Matt-trenden är borta

3 hetaste trenderna i motorvärlden i höst

Hajpen kring matt lack, som syntes mycket på mässor för något år sedan, har lagt sig betydligt.

”Matt lack har inte blivit så stort. De som köper det gillar det, men vanlig lack tilltalar betydligt fler”, säger Gilles Vidal.

Eftersom den digitala tekniken flyttar in allt mer och stora skärmar tar över utseendet invändigt tror Gilles Vidal på att material runtomkring ska vara ännu mer klassiska.

”Man behöver vila från det digitala och då vill man ha mer läder, trä och andra tidlösa material. Dessutom vill man att de ska kännas naturliga och inte plastiga eller gömda under lager av lack. Man vill ha en balans mellan det superdigitala och naturliga material”, säger han.

I bilens begynnelse var det svart som gällde. Som det klassiska citatet som tillskrivs Henry Ford om att man kan få sin T-Ford i vilken färg som helst bara man väljer svart. Och det är en färg som håller sin position.

Gilles Vidal föredrar själv svarta bilar. Vilket håll än färgpendeln slår är han säker på sin sak:

”Svart kommer alltid att stå sig”.