Di Weekend BIL

Mer komfort än sport

Nya BMW 5-serie är 100 kilo lättare än sin föregångare och imponerar på vägen, med komfort och ljudnivå i toppklass.

Carl-Johan Lejland

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bekvämligheten är i toppklass. Det som imponerar mest är ljudnivån i kupén. Det skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland som har testkört BMW 520D.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

BMW:s första 5-serie kom 1972 och modellen har sedan dess varit den tyska biltillverkarens viktigaste med 7,6 miljoner sålda bilar. Enligt tillverkarens egen enkät svarar 58 procent av de tillfrågade ”5-serien” när de ombeds definiera BMW. Med de faktorerna i minnet tycks man ha tänkt att det vore dumt att ändra för mycket i ett vinnande koncept.

När det gäller designen går BMW nämligen försiktigt fram, både exteriört och interiört. På utsidan skiljer sig den nya generationen från sin föregångare bland annat genom en större grill och lägre profil på strålkastarna, samt en ny sidolinje som får bilen att se spetsigare och mindre rund ut. Men ingen kommer att kunna missta den för något annat än en 5-serie.

När man sätter sig bakom ratten känns det mesta sig också likt, trots att bilen packats full med ny uppkopplad teknik. Alla reglage finns där man är van vid att de ska finnas och utförandet och kvaliteten är av bästa märke. Men där andra tillverkare, som exempelvis Volvo och faktiskt också Mercedes, tagit djärvare kliv i förändringsarbetet har BMW hållit tillbaka experimentlustan från exempelvis elbilarna i3 och i8.

Enligt designchefen Adrian van Hooydonk är det en högst medveten strategi att hålla isär de olika modellerna. 5-serien får stå för tradition och i-bilarna för nytänkande. Lite synd tycker Di Weekend, eftersom lekfullheten i interiören i i3 är lätt att tycka om.

Designspråket från föregående 5-serie finns kvar, med rattvredet mellan sätena och en skärm i mitten. Bland nyheterna märks att skärmen blivit större och flyttats närmare föraren. En annan nyhet är att en del av bilens funktioner kan skötas via gester i luften. Man kan exempelvis vifta bort ett samtal man inte vill svara på eller höja och sänka volymen genom cirkelrörelser med fingrarna. Ett system som sedan tidigare finns i 7-serien.

FAKTA
BMW 520D

Totalpoäng: 21

Köregenskaper: 4

Komfort: 5

Ekonomi: 4

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Pris: Från 377 000 kronor (testbilen 511 000 kronor). Motor: 2-liter, diesel, effekt 190 hk, vridmoment 400 Nm.

Förbrukning: 0,42 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 109 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,7 sekunder, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 1 635 kilo.

Längd x bredd x höjd: 494 x 187 x 148 cm.

Bagageutrymme: 530 liter.

VISA MER

Totalt finns fem olika sätt att få bilen att göra som man vill: Vanliga knappar, pekskärm, röst, rattvredet eller handrörelser i luften. Lite splittrat kan man säga, när andra i princip gjort rent hus med knappar och reglage. Också på det här området har Adrian van Hooydonk och hans kolleger varit försiktiga med förändringarna.

”Vi erbjuder kunderna flera olika sätt att kommunicera med bilen. De får själva välja vilket sätt de tycker bäst om”, säger han.

På sikt tror han att det är röststyrning och pekskärm som kommer att dominera. Hos BMW verkar tiden dock inte mogen för att ta bort de klassiska reglagen ännu. På ett sätt är det nog smart, för de 2,2 miljoner som köpt den utgående versionen kommer övergången till den nya bilen gå utan bekymmer.

Trångt mittensäte

Utrymmena i bilen är goda med plats för 530 liter bagage. I baksätet stjäl kardantunneln dock mycket utrymme, vilket gör att det är trångt på mittplatsen.

Körpositionen är mycket bra och den viktigaste körinformationen som navigation och hastighet projiceras på rutan framför dig. Det i sig är ingen nyhet, men den projicerade ytan har växt med 70 procent vilket underlättar läsbarheten.

När det gäller aktiva säkerhetssystem har BMW det mesta som går att önska sig och erbjuder vad som brukar kallas semi-autonom körning. Det innebär exempelvis att bilens adaptiva farthållare kan hålla koll på hastighetsbegränsningarna och att du periodvis kan släppa händerna från ratten och låta bilen styra själv i hastigheter upp till 210 km/tim. Precis som i andra bilar måste man dock vara beredd att ta över ratten, om systemet får problem att läsa av vägbanan, vilket händer Di Weekend på vägarna i Portugal.

Bekvämligheten är i toppklass. Det som imponerar mest är ljudnivån i kupén. På slät portugisisk asfalt är det nästan elbilstyst. Motorrummet har isolerats med extra omsorg och ljudet från de båda motorer vi kör, en bensinare på 340 hästkrafter (540i) och en diesel på 265 hästkrafter (530d Xdrive), är dämpat. De båda sexcylindriga motorerna ger duktigt med effekt utan att vråla onödigt högt. Ljudbilden kan i stället bäst beskrivas som välstämd och sober.

Balansen imponerar

Bakhjulsdrift hör till BMW:s specialiteter och körningen i 540i blir lite mer engagerande än i dieseln som har fyrhjulsdriften (Xdrive). Men på torr asfalt är skillnaden inte så stor ändå, och man imponeras över hur balanserat den bakhjulsdrivna bilen uppträder.

I Sverige kommer fyrhjulsdrift förmodligen bli vanligt, vilket kan vara klokt om man tänker på den snöstorm som lamslog Stockholm för några veckor sedan. Att sladda runt med bakhjulsdriv i blötsnö är visserligen kul, men förutsättningarna att komma loss ur drivorna ökar med fyrhjulsdrift.

När det gäller egenskapen sportighet lever bilen väl upp till kraven, snabb styrning, utmärkt väghållning och en fin åttastegad automatlåda. Trots att vikten bantats med 100 kilo känner man dock att det är en stor bil det handlar om. Prestandan skäms verkligen inte för sig. 540i gör 0-100 km/tim på 4,8 sekunder, men intrycket är ändå mer lyx- än sportvagn. Kanske är det den goda isoleringen och det nedtonade motorljudet som tar bort lite av racingkänslan.

Laddhybrid på gång

Nya 5-serie lanseras från och med i februari 2017 med fyra olika motoralternativ. I april kommer även laddhybriden (530e) som ska klara 5 mil på el och ha en angiven förbrukning på 0,19 liter/mil. Den vanligaste bilen på svenska vägar kommer förmodligen att bli 520d med 190 hästkrafter. Den har ett grundpris på 377 000 kronor (422 000 kronor med Xdrive), men räkna med att den kommer att erbjudas i en så kallad ”fleet edition” med lägre pris för tjänstebilsmarknaden. Ännu vanligare blir förstås kombiversionen, som väntas lanseras under 2017.

BMW hävdar att 5-serien är det bästa som går att få när det gäller kombinationen av sportighet och lyxsedan, och att bilen är tänkt för förare som gillar att köra mycket, snabbt och långt. Om den är absolut bäst låter vi vara osagt, men en av de bästa är den utan tvekan.