Di Weekend BIL

Lekfull, rolig och charmig

Minimalistiskt? Nej, men roliga former. Alla material håller dock inte toppklass.

Carl-Johan Lejland

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med nya Countryman blir Mini ännu större. Med suven har märket stora möjligheter att slå sig in på tjänstebilsmarknaden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det känns tjatigt att säga att Mini har blivit stor. Men det måste ändå påpekas att nya Countryman är en stor bil. Det märks i positiv bemärkelse på att bilen rymmer en hel familj, men också på det sättet att det inte handlar om samma köregenskaper som i klassiska Mini.

Med tanke på att Countryman är 4,30 meter lång är det väntat. Därmed inte sagt att det är tråkigt att köra den andra generationen av Minis suv. Den svarar snabbt och rappt både när det gäller gas och styrning, smtidigt som bilen klarar ojämnheter och isiga grusvägar bra. Chassiet går åt det hårda hållet, kul vid aktiv körning men sämre vid långkörning på motorväg.

Fyrhjulsdriften kommer väl till pass där vi kör, på vägarna kring norska Golsfjellet. Här har man enligt lokala uppgifter inte haft så lite snö som i år på 16 år, men på vägarna har den snö som fallit packats ihop och på sina håll är det rena isgatan. Att köra på odubbade däck är en därför en utmaning och utan fyrhjulsdrift hade det varit svårt att hålla kursen i kurvorna.

Bra med utrymme

När vi senare rullar ut på en sjö där isen ligger halvmetertjock blir underlaget än mer utmanande. Trots ett skifte till dubbdäck är det glashalt på sina ställen. I slalombanan kör jag på en och annan plastkon, trots att antispinnsystemet går in och rätar upp bilen även i svåra situationer. Den här modellen kommer att säljas även utan fyrhjulsdrift, men det är helt klart en välkommen funktion om man tänker sig att ta bilen till fjällen.

Den första generationen, som kom 2010, var den första Mini som mätte över 4 meter. Och den nya har blivit 20 centimeter längre, med 7,5 centimeter längre hjulbas, 3,3 centimeter bredare och 1,1 centimeter högre. Det ger som sagt bra utrymmen i kupén och ett fullt godkänt bagageutrymme på 450 liter, nästan i kombiklass.

FAKTA
Mini Countryman i korthet

Totalpoäng: 19
Köregenskaper: 4
Komfort: 4
Ekonomi: 3
Säkerhet: 4
Bilkänsla: 4

Pris: Från 249  900 kronor (testbilen 334 900 kronor).
Motor: 2-liters diesel, effekt 190 hk, vridmoment 400 Nm.
Förbrukning: 0,46 liter/mil.
Utsläpp av koldioxid: 121 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).
Prestanda: 0–100 på 7,7 sekunder, toppfart 220 km/tim.
Tjänstevikt: 1 540 kilo.
Längd x bredd x höjd: 430 x 182 x 156 cm.
Bagageutrymme: 450 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna ... med totalpoäng från tidigare tester i Di Weekend
  • BMW 2-serie Active Tourer. Syskon till Mini Countryman som bygger på samma bottenplatta. Dock utan samma lekfullhet i detaljerna. (Testad i augusti 2014).
  • Nissan Qashqai. Föregångare i klassen för kompakta suvar. Enklare och inte med samma finess, men också med väsentligt lägre pris. (Testad i januari 2014).
  • Volkswagen Tiguan. Stor och trygg med lastutrymme i toppklass, hela 615 liter. (Testad i maj 2016).
VISA MER

Runda former

Förarpositionen kan anpassas från klassiskt suv-lik, alltså hög och upprätt, till mer sportigt tillbakalutad. I interiören får fina material samsas med mer budgetlika. Den karaktäristiska lekfullheten från övriga Mini-modeller finns här också, som de runda mätarna och den stora runda infattningen som rymmer pekskärmen i mitten. I princip allt, från instrument till dörrpaneler, kan lysa upp i olika styrka och olika kulörer efter tycke och smak. Köparna kan också välja kontrasterande färger på vissa detaljer som exempelvis armstöden i dörrarna.

Ljusa utsikter för breddad VW-suv

Den lilla trecylindriga bensinmotorn på 136 hästkrafter känns som i minsta laget för en så här stor bil, men den stora bensinaren på 192 hästkrafter gör å andra sidan körningen riktigt rolig. Den både låter och uppför sig mycket bra och ger rejält med kraft. Mini erbjuder även två dieselmotorer, på 150 respektive 190 hästkrafter. Båda gör sitt jobb bra, och framför allt den starkare går lugnt och tryggt.

En framgångssaga

Ännu intressantare än de nämnda alternativen är dock laddhybriden som kommer till Sverige lagom till sommaren. Med den har Mini förutsättningar att ta större kliv in på marknaden för tjänstebilar. Med ett lågt förmånsvärde kan den säkert locka köpare som vill ha något roligare än de vanliga kombivagnarna som utgör bulken i tjänstebilsflottan.

Laddhybriden har en räckvidd på el på 4 mil, en kilometer kortare än BMW:s 2-serie Active Tourer laddhybrid, och kommer att kosta 375 000 kronor. Det är ungefär 25 000 kronor mindre än BMW:s motsvarighet.

BMW:s köp av Mini 1994 är för övrigt en framgångssaga. Försäljningen ökade med 6 procent i fjol till 360 000 bilar och i Sverige ökade försäljningen med 25 procent, mycket tack vare modeller som Countryman och Clubman. Det är med andra ord svårt att kritisera valet att bygga större bilar. Just Countryman utgör faktiskt mer än en tredjedel av den totala försäljningen, så att kalla Mini ett småbilsmärke är ungefär lika osant som att säga att Porsche bara bygger sportbilar.

Brittiskt udda

På rätt spår

Precis som de övriga modellerna i uppställningen har Mini Countryman gott om charm. Visst ägs märket av tyska BMW och visst tillverkas modellen i Holland, men på något sätt finns det något brittiskt udda och excentriskt med bilen.

Den som värderar sådant och vill sticka ut får vara beredd att betala för det. Grundpriset på 249 000 ter sig inte så farligt, men då är det framhjulsdrift och den lilla trecylindriga motorn som gäller, vilket inte är den ultimata kombinationen. Bättre blir det med den stora dieseln, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Då hamnar priset på 334 900 kronor.

I det sammanhanget är priset på laddhybriden inte så dumt. 375 000 kronor men med ett lågt förmånsvärde ökar valmöjligheterna för den som vill köra grönt och kul.