Di Weekend BIL

Kraftsamling i svenska stallet

Ferrari F40: Väger 1  100 kilo, V8-motor på 478 hästkrafter, gör 0–100 km/tim på 4 sekunder och har en toppfart på över 320 km/tim.

Foto: Peter Cohen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Jag är egentligen en BMW-man.” I ett hav av röda italienska sportbilar är Thomas Lundqvists ord nästan en svordom. Men det kan han kosta på sig. För när Ferrariklubben träffades i Vadstena för att fira att den italienska sportbilstillverkaren fyller 70 år var hans F40 från 1990 en av de mest uppmärksammade bilarna.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Sammanlagt deltog ett 80-tal Ferrariägare, rekord för en träff i Sverige. Bilar av senare årsmodeller var i klar majoritet. Men där stod alltså också bilen som lanserades 1987, lagom till Ferraris 40-årsjubileum.

I sällskapet i Vadstena har den inte störst motor och inte flest hästar, men den är mest spektakulär. Modellen är en på alla sätt spartansk och brutal skapelse och väger bara 1 100 kilo och har en V8 på 478 hästkrafter. 0–100 km/tim går på 4 sekunder och toppfarten ligger på över 320 km/tim, vilket var oerhörda siffror då, och är det än i dag.

”Den går mjukt och fint om man vill. Och hårt och stökigt om man vill. Men den är tungkörd. Här finns ingen servo på bromsar eller styrning. Det känns när man kört ett tag”, säger Thomas Lundqvist, som valt att ta bilen på släp de dryga 90 milen från hemmet i Skellefteå till Vadstena.

Hur hade det varit att köra den hemifrån och hit?

”Jag hade ju varit döv nu i så fall. Jag körde den faktiskt från Stockholm och hem när jag hade köpt den. Min svåger och jag kände oss lite döva i tre dagar efteråt. Det finns ingen ljudisolering, och vi ville inte ha öronproppar för vi ville höra alla ljud i bilen.”

FAKTA
Ferrariklubben

Den svenska Ferrariklubben grundades 1973 och erkändes av självaste Enzo Ferrari samma år. Det är därmed en av de äldsta organiserade märkesklubbarna för Ferrari i världen.

Året innan, 1972, hade tre initiativtagare mötts upp med sina bilar vid Masthuggskyrkan i Göteborg. Den första större träffen hölls 1973, vid Västanå Slott utanför Gränna med 13 bilar närvarande.

Sedan 2008 heter klubben Ferrari Club Sweden och man har i dagsläget omkring 250 medlemmar.

VISA MER

Upp 400 procent

Thomas Lundqvist köpte bilen från Portugal 2009 och den hade då 2 400 mil på mätaren. Sedan dess har han kört 600 mil ungefär.

”Det finns några stycken i Sverige, men min är förmodligen den som rullar mest. Jag gillar att köra den.”

Tar du ut den på bana också?

”Ja, lite grann. Men det är lite för mycket pengar för att man ska vilja vara ute och sladda.”

Det där med pengar och bilar är intressant, särskilt gäller det Ferrari. För när de flesta bilar brukar tappa i värde har bilarna från Maranello en tendens att ge bra avkastning. För Thomas Lundqvists del ungefär 400 procent, eller mer, sedan 2009.

”När jag köpte stod bilarna som lägst i pris på länge. Jag gav runt 2 miljoner kronor och nu ligger priserna på mellan 10 och 15 miljoner kronor. Det var också därför jag köpte den andra bilen, en 512 Berlinetta boxer, för att ha något som inte kostar så väldigt mycket. Men nu har ju den också dragit i väg.”

Risken för värdeminskning på sin F40 betecknar Thomas Lundqvists som relativt låg. Det byggdes kring 1 300 exemplar, och då och då går någon åt i en olycka eller brand vilket gör att exklusiviteten ökar. Just nu finns omkring 1 200 bilar kvar.

Lite mer krut hade varit kul

”Prisutvecklingen har planat ut, men kineserna är på gång in och då kommer priserna nog att sticka i väg igen. Och det blir som sagt aldrig fler av denna sort.”

”Jag skruvar själv”

Thomas Lundqvist har fått propåer om att släppa sin F40.

”Men vad ska jag då ha i stället? Och jag skulle aldrig ha råd att köpa den här i dag, det finns inte på kartan.”

Den här bilen är från 1990 och din andra Ferrari från 1980. Har du funderat på något nyare och lite mer bekvämt kanske?

”Funderat har jag gjort. 488:an är exempelvis en jäkla bra bil, men som med nästan alla nya bilar blir det lite tråkigare.”

Hur är det att äga en F40, är det mycket kostnader för att hålla den rullande?

”Nja, jag skruvar själv, det jag kan och när ryggen tillåter. Förutom att generatorn har pajat två gånger har den aldrig hackat. Och den är enkel att serva. Det är enklare att byta olja på den här än på en Amazon.”

Brutal perfektion

Hur ser du på uppståndelsen du väcker med din bil?

”Ja, alltså, jag gillar att vara anonym men har förstått att jag har köpt fel bil för att vara det.”

Och hur är det där med att du egentligen är en BMW-man?

”Jag har alltid gillat BMW och hade en M6:a. Men när jag blev tvungen att bärga den sa jag att nu får den ryka och så får det bli en Ferrari i stället. Och F40:n har jag aldrig behövt bärga.”