Di Weekend BIL

Kannibalvarning för flärdfullare VW

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med nya Arteon erbjuder VW en tjänstebil med lyxig touch, eleganta karmlösa fönster i dörrarna och smäcker design.

Volkswagen vill snofsa till sig och resultatet är Arteon – en kombikupé med sportig look och jättestort baksäte.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är den första helt nya modellen efter avslöjandet om VW:s dieselfusk, men här tvättas ingen miljöbyk. Nya lyxiga flaggskeppet kommer inte som laddhybrid.

Det är minst sagt förvånande mot bakgrund av hur mycket Volkswagenledningen pratar om elektrifiering som vägen framåt efter dieselgate.

Orsaken är att den tyska tillverkaren inte tror på tillräcklig efterfrågan på en laddhybrid. Däremot öppnar VW för att det kan komma längre fram, eftersom tekniken redan finns och även möjligheten, med tanke på att den nya Arteon ska byggas i samma fabrik som Passat GTE. En gasdriven variant finns också i framtidsplanerna.

På den svenska marknaden satsar Volkswagen endast på de större motorerna och fyrhjulsdrift med automatväxellåda. Tre motoralternativ erbjuds – två dieslar, en på 190 hästkrafter och en på 240 hästkrafter, och en bensinmotor med 280 hästkrafter.

Klartecknet för att Volkswagen skulle satsa på en exklusivare modell, positionerad över storsäljaren Passat och en slags efterföljare till CC, kom efter visningen av en konceptbil på Genèvesalongen våren 2015. Faktum är att dieselgate snabbade på utvecklingen eftersom det med nya chefer och ny struktur i bolaget har blivit kortare beslutsvägar, enligt de inblandade.

FAKTA
VW Arteon

Pris: 434 900 kronor.

Förmånsvärde: 5 483 kronor per månad.

Motor: Tvärmonterad, två liter, fyra cylindrar, effekt 240 hk, vridmoment 500 Nm.

Förbrukning: 0,59 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 152 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 6,5 sekunder, toppfart 245 km/tim.

Tjänstevikt: 1 828 kilo. Längd x bredd x höjd: 486 x 187 x 145 cm.

Bagageutrymme: 563-1 557 liter.

 

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Totalpoäng: 20

VISA MER

"Den har premiumattribut"

I den stora VW-koncernen ska de olika märkena helst inte kannibalisera på varandra. Volkswagen är volymtillverkaren och aspirerar inte på att vara premium. Även om den nya bilen Arteon bidrar med både lyx och elegans.

”Det är ingen premiumbil eftersom vi inte är ett premiumärke, men den har premiumattribut”, förklarar talesmannen Martin Hube.

Givetvis ett tillrättalagt svar för att inte utmana koncernsyskonet Audi, som verkligen är och vill vara premium.

Men Arteon blir ändå en konkurrent till Audi. Närmaste jämförbara modell är A5 Sportback. Andra modeller som Arteon mäter sig mot är bland annat BMW 4 Gran Coupé och Mercedes C-klass Coupé samt i Sverige även Volvo S90.

Utseendemässigt är det en smäcker skapelse som andas flärd. Uppsynen framtill har attityd. Ledlamporna och vecken på huven gör att bilen syns tydligt när den närmar sig i backspegeln. De karmlösa fönstren på dörrarna är stilfulla.

Målgruppen är personer som vill ha en både snygg och praktiskt bil, men är trötta på kombi och inte vill ha en suv. Men prislappen är ganska saftig. I Sverige kostar den från 399 900 kronor med den minsta dieselmotorn. För 45 000 kronor till har man en Audi A5 Sportback. Sportigare R-Line med större motorn går på hela 444 900 kronor och bensinmotorn börjar på 489 900 kronor.

Siktar på tjänstebilsköpare

VW hoppas locka tjänstebilsköpare, även om man går över gränsen för 7,5 basbelopp, 336 000 kronor.

Stor cab i litet format

Och helt klart erbjuds en hel del premiumutrustning som kan intressera tjänstebilsfolket, det mesta är dock tillval. Som den adaptiva farthållaren som både använder radarsensorn, kameran på vindrutan och navigationen för att kunna visa gällande hastighetsbegränsning. Den kan också styra bilen själv och sänka farten om det behövs. Jag prövade att släppa ratten och den håller sig innanför linjerna innan den varnar att man ska ta tag i ratten igen efter ett tiotal sekunder. Det är den första modellen från Volkswagen som har det systemet även om det är vanligt hos flera andra märken i premiumklassen.

Skulle något hända med föraren har bilen även nödstopp där den saktar in och kör in till kanten och stannar. Annan lyxig tillvalsutrustning är lampor som lyser upp kurvorna redan innan man är på väg att köra in i dem tack vare information från navigationen.

Invändigt känner man igen mycket från Passaten. Som tillval för 16 100 kronor finns en 9,2 tum stor pekskärm där man kan styra en rad funktioner som navigation, radio och appar. Även med gester framför.

För att inte behöva släppa blicken från vägen är det praktiskt med så kallade pop-updisplayer där hastighet och navigation projiceras i vindrutan ovanför ratten. Det finns som tillval, men att det är en glasskiva som åker upp ur instrumentbrädan känns inte premium.

På provkörningen, som skedde i trakterna kring Hannover, körde vi både dieselmotorn med 240 hästkrafter och bensinmotorn på 280 hästkrafter. De känns jämförbara med bra drag och jämn gång.

Det är en del ljud i kupén både från däcken och från motorn, framför allt i dieseln. Något man tänker mest på vid startstopp, som annars fungerar väldigt fint.

Bilen har flera körlägen att välja mellan med tydliga skillnader. Komforten är precis som sig bör den bekvämaste. I sportläget är den piggare i accelerationerna, men också stötigare när vi kommer in på en väg med ojämnt underlag.

Gott om utrymme

Bagageutrymmet är riktigt stort. Hela 563 liter. Det går knappt att nå längst in.

Mer komfort än sport

Bakluckan öppnar hela vägen och ger en stor öppning. Det är så nära kombi man kan komma vad gäller lastmöjligheter, förutom att det inte går att lasta upp till taket.

Arteon är byggd på den modulära MQB-plattformen som ger mycket utrymme invändigt. Hjulbasen är fem centimeter längre än hos Passat och bilen mäter 486 centimeter. Trots sin längd känns den väldigt smidig även när vi ska backa och vända på en skogsväg.

Baksätet är en fröjd. Man sitter furstligt, i alla fall i sätena på sidorna. De har också stolsvärme som standard.

Mittensätet däremot är en nitlott. Hårt, trångt, nära att slå huvudet i taket och med den höga kardantunneln i mitten som hinder.

Men får man någon av de andra platserna kan man åka riktigt långt i en Arteon och trivas. Stilfullt utan att vara skrytsamt.