Di Weekend BIL

Japansk fullträff

Di Weekend kör Lexus LC 500 på Monteblanco-banan strax utanför Sevilla.

Foto: Carl-Johan Lejland

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Vågad design, typisk Lexuskomfort och lika bra på landsvägen som på racingbanan. Di Weekend har som en de första tidningarna i världen fått provköra nya Lexus LC.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den låga motorhuven, de slimmade strålkastarna och de vågade linjerna finns där. När man som bilreporter ibland klagar på försiktig design är det också på sin plats att berömma den som vågar sticka ut. Konceptbilen LF-LC såg otroligt spännande och futuristisk ut när den visades för fyra år sedan. Det härliga är att det intrycket består när man närmar sig produktions- bilen Lexus LC 500.

Lexus har ofta laborerat med vågade linjer, men ibland med tveksamt resultat. Den här gången är det annorlunda. Proportionerna känns klockrena. LC 500 ser bättre ut i verkligheten än på bild, och på gatan är det som att se en konceptbil som rymt från en bilsalongsmonter.

Den lyckade exteriören kombineras dessutom med ett mycket bra utfört arbete med interiören. Styrplattan i mittkonsolen känns visserligen igen, men i övrigt är de flesta detaljer nya och utvecklade för LC. En fin detalj är dörrhandtagen, en annan är växelpaddlarna vid ratten. De senare känns så lätta att man tror att de är gjorda i plast, men de är i själva verket tillverkade i magnesium. Intrycket är betydligt mer exklusivt än i exempelvis Lexus RC F.

För att lyckas bygga bilen så lik konceptbilen som möjligt har Lexus i princip börjat med ett tomt blad. Genom att använda en helt ny plattform, GL-A (Global Luxury Architecture), har företaget kunnat flytta framaxeln 8 centimeter framåt, medan drivlinan har skjutits 5 centimeter längre bak. Det görs dels att överhänget i fronten är kort, och dels att viktbalansen i bilen blir mycket bra.

När det gäller motoralternativ är de värda ett kapitel för sig. Här har Lexus valt att erbjuda två drivlinor som är så olika att det blir som att jämföra två olika bilar. Den första varianten som Di Weekend kör är hybriden 500h, där en V6:a och en elmotor ger en total effekt på 359 hästkrafter. På batteridrift smyger du fram tyst, men stampar du till på gasen drar bilen i väg från 0 till 100 km/tim på 5 sekunder. En steglös CVT-låda kombineras med en fyrastegad automatlåda som gör att responsen blir direkt, och hybriden går faktiskt att köra på racingbana utan att man suckar över bristande prestanda. Det som märks är en viss fördröjning vid fullt gaspådrag, men som en miljömedveten GT-vagn gör sig 500h väldigt bra.

En fin men rå klang

FAKTA
Lexus LC 500

Totalpoäng: 22
Köregenskaper:
5
Komfort:
5
Ekonomi:
3
Säkerhet:
4
Bilkänsla:
5

Pris: Ej fastställt, troligen 1–1,2 miljoner kronor.
Motor:
5-liters V8, effekt 477 hk, vridmoment 540 Nm.
Förbrukning:
Uppgift ej tillgänglig.
Utsläpp av koldioxid:
Uppgift ej tillgänglig (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).
Prestanda:
0–100 på 4,4 sekunder, toppfart 270 km/tim.
Tjänstevikt:
1  935 kilo.
Längd x bredd x höjd:
477 x 192 x 134 cm.
Bagageutrymme:
197 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenter... med totalpoäng från tidigare tester i Di Weekend

Porsche 911. Lättkörd med otrolig prestanda i kombination med en ren och sober interiör. (Testad i decem-ber 2015).

Jaguar F-Type Coupé. Brittisk muskelbil med ett brutalt motorljud. (Testad i maj 2014).

Mercedes AMG-GT. Vacker och kompromisslös maskin för hårdkörning. (Testad i maj 2015).

VISA MER

Lexus har alltid varit bra på komfort och den här bilen är inget undantag. Men för den som är ute efter en renare körupplevelse finns ett mer naturligt val. V8:an på 5 liter och 477 hästkrafter ger en acceleration på 0–100 km/tim på 4,5 sekunder och sugmotorns ljud är svårslaget. Utan att förstärka ljudbilden elektroniskt, som många konkurrenter gör, har Lexus fått fram en fin, men rå klang som letar sig in i kupén.

Motorn har parats ihop med en ny tiostegad automatlåda som i sportläget låter föraren växla helt manuellt, och den lägger sig inte i även om du når motorns maximala varvtal. Många bilar växlar upp vid varvtalstoppen, men här hörs det verkligen om föraren missar en växling.

Lite mer krut hade varit kul

En lyxig GT-bil

I aktiv körning på landsväg och på bana räcker växlarna 1–5 bra, och särskilt mysigt är det att ligga och pendla mellan 2, 3 och 4. Så vad ska man då med alla andra växlar till? Jo, de kommer till sin rätt i hög och jämn motorvägsfart och gör att bilen tar sig fram till synes utan ansträngning på riktigt låga varv. När Di Weekend testar 200 km i timmen på tians växel visar varvräknaren exempelvis bara drygt 3 000 varv/minut.

Enligt Lexus är bilen inte byggd för racingbanorna i första hand, utan mer som en lyxig GT-bil. Men efter ett tiotal varv på Monteblanco-banan, sex mil väster om Sevilla, står det klart att LC 500 absolut inte gör bort sig där.

Greppet är imponerande, särskilt med tanke på att det är 477 hästkrafter som driver på bakhjulen. Vid påfrestning finns en tendens till att bakvagnen vill släppa, men det går ta sig ur kurvorna med rattutslag och full gas utan att vara orolig för att snurra. Vill man jobba hårdare med ratten och slita mer på däcken går det att koppla ur antispinnsystemet med ett reglage, som för övrigt sitter lite lustigt placerat. Körlägesspakarnas placering är en detalj som möjligen kan upplevas som estetiskt störande, där de sitter som om instrumentbrädan vid ratten har fått öron.

LC 500 är välutrustad i grundversionen men går även att få med aktiv bakspoiler och bakhjulsstyrning. Sätena, framtagna för den här bilen, är närmast perfekt avvägda. Hårda nog för tvära kast och mjuka nog för bekväma långfärder.

När det gäller säkerhet har Lexus utrustat bilen med det mesta som standard, exempelvis vingelvarnare, filkörningsassistent och adaptiv farthållare. Bilen har också ett autobromssystem som tack vare radar och kamera upptäcker både fordon och fotgängare och bromsar bilen om föraren inte reagerar vid risk för en kollision.

Brutal perfektion

Tio bilar till Sverige

Di Weekend är bland de första i världen att få köra bilen, som inte kommer hit förrän sommaren 2017. Enligt Lexus i Sverige har flera köpare redan tingat sina exemplar, trots att de vare sig sett eller provkört modellen. Klart är att den som köper LC 500 kommer att kunna känna sig exklusiv, eftersom tilldelningen från Motomachi-fabriken är begränsad. Lilla Sverige får bara tio bilar nästa år.

Lexus nya sportbil är en utmanare till bilar som Porsche 911, Mercedes AMG-GT och Jaguar F-Type Coupé. Den har kanske inte de andra märkenas historiska glans, men lockar med djärv design och härlig körning. Priset är inte fastställt ännu, men en god gissning är att priset i Sverige landar på 1–1,2 miljoner kronor. Det är en prislapp som förpliktigar, men LC 500 lever upp till kraven, både som V8 och som sporthybrid. Den känns faktiskt dyrare än sin prislapp.