Hoppa till innehållet

Jakten på bilskatten

Avställda, bortglömda och eftertraktade.
I takt med att värdet på bilklassiker ökat de senaste åren har fenomenet ”barn finds” uppstått, där nedgångna rariteter rullas fram i ljuset och säljs för miljoner.

RULLANDE GULDKLIMP. Bilen som stått i ett garage i tre decennier, en Ferrari 330GT 2+2 S1 från 1964. Nu är den till salu och beräknas få ett pris på cirka 2 miljoner kronor.
RULLANDE GULDKLIMP. Bilen som stått i ett garage i tre decennier, en Ferrari 330GT 2+2 S1 från 1964. Nu är den till salu och beräknas få ett pris på cirka 2 miljoner kronor.
RULLANDE GULDKLIMP. Bilen som stått i ett garage i tre decennier, en Ferrari 330GT 2+2 S1 från 1964. Nu är den till salu och beräknas få ett pris på cirka 2 miljoner kronor.
RULLANDE GULDKLIMP. Bilen som stått i ett garage i tre decennier, en Ferrari 330GT 2+2 S1 från 1964. Nu är den till salu och beräknas få ett pris på cirka 2 miljoner kronor.
Fyndar. Ola Happastadius i den gamla Ferrarin.Foto: Peter VET EJ EFTERNAMN
Möss och andra gnagare kan göra stor skada på avställda bilars elsystem och klädsel. Läderstolarna i Ferrarin hade lyckligtvis klarat sig, trots inneboende.Foto: Peter VET EJ EFTERNAMN
Tidstypiska paneler i trä.Foto: Peter VET EJ EFTERNAMN
Bilen hämtades till Sverige från Florida på 1980-talet.
Motorn var nyrenoverad när bilen ställdes av. Men alla år i ett garage har gjort att det kommer att kosta en slant för att få den i toppskick igen.
Motorn var nyrenoverad när bilen ställdes av. Men alla år i ett garage har gjort att det kommer att kosta en slant för att få den i toppskick igen.

»Trenden med ”barn finds”, alltså bilar som hittats i lador, är så populärt att det finns flera tv-program i USA som handlar om sökandet efter gamla bilar. En riktig jackpott är att hitta en bortglömd Ferrari, Porsche eller Jaguar.

Att rusta upp en bil från 1960-talet till toppskick kostar mycket pengar. Men det är inte säkert att man behöver renovera bilen för att få bra betalt. På auktioner för samlarbilar kan ett orört originalfordon i skruttskick vara mer värdefullt än en restaurerad bil.

”Det går i vågor det där, ibland ska det vara patinerade och använda objekt, och ibland helt felfria och perfekta. Men i dag kan ett ’barn find’ vara dyrare än ett iordninggjort objekt, man vill ha det genuina som ingen har rört”, säger Ola Happstadius, delägare på PS Onlineauktioner i Svenljunga och som själv varit med och hittat en och annan dammig bilraritet.

PS Onlineauktioner jobbar mest med objekt från företag som gått i konkurs eller avvecklats, men företaget ordnar även samlarbilsauktioner.

”Jag har alltid hållit på med gamla bilar och köpte min första Jaguar E-Type, en skruttig en, när jag var 18–19 år”, säger han.

Hittade Ferrarin i Florida

En bil som nu finns till försäljning är en Ferrari 330 GT som Ola Happstadius var med och plockade fram ur ett garage i Bohuslän. Just den bilen har han dessutom en speciell relation till.

”Det var jag som hittade den i Florida i USA, jag tror det var 1984. Jag hade inga pengar att lägga på en sådan bil då men hjälpte killen som har haft bilen sedan dess att köpa den.”

Efter att han lagt en handpenning och ordnat med transporten till Sverige och Göteborgs hamn fick Ola Happstadius också nöjet att hjälpa till med renoveringen och att köra några svängar med bilen innan den parkerades och blev stående i garaget, tills i våras då han fick reda på att ägaren skulle flytta utomlands och ville sälja bilen.

”Det var roligt att få se den igen, det var ju 30 år sedan sist. Då var jag i 20-årsåldern och nu är jag över 50 år. Det var som att se en gammal kompis från högstadiet igen.”

Minns du vad den kostade när den togs till Sverige?
”Det var inte en så hemskt dyr modell i början av 1980-talet, och kostade väl omkring 100 000 kronor på den tiden.”

”Men även om det inte är den mest exklusiva samlarbilen så bygger den på samma koncept som de riktiga dyrgriparna, det är en Colombo V12:a med Borranifälgar exempelvis”, säger Ola Happstadius.

Hur mår den efter alla år?
”Inte riktigt bra, efter att ha stått så länge i ett halvfuktigt garage. Lack och krom har blivit lite anfrätt. Och motorn, som var helrenoverad när den ställdes in i garaget, kommer att kosta en del att få ordning på.”

Prislappen på just den här bilen räknar Ola Happstadius kommer att landa på strax under 2 miljoner kronor.

”Businessen kring gamla bilar har blivit helt hysterisk de senaste åren. Det har kommit in många aktörer som har riktigt mycket pengar. Det är bättre att ha en bil för 2 miljoner i garaget än att ha pengarna på banken till 1,5 procents ränta. Bilen kan man ju känna på och dessutom skryta med inför sina grannar”, säger Ola Happstadius.

Eftersom han kände till bilen sedan tidigare räknar han inte riktigt Ferrarin som ett äkta ”barn find”.

”Nja, ett riktigt sådant hade ju varit om det hade funnits en svensksåld 1964:a som bara hade stått undanställd sedan dess. Men några sådana finns det inte.”

Å andra sidan finns det ganska många andra fina bilar i Sverige som kanske inte fått så mycket kärlek de senaste decennierna, och som med rätta kan kallas ”barn finds” den dag de rullas ut ur sina gömställen.

”Det finns många bra gamla bilar i Sverige. Vi hade en högkonjunktur efter andra världskriget och har aldrig haft avgifter på fina bilar som i Norge och Danmark exempelvis. Länge var Sverige en billig marknad jämfört med England och Tyskland, men i och med internet är det inte så längre.”

Dyker ofta upp i dödsbon

Inte sällan är det i samband med dödsbon som rariteterna dyker upp. Så fick PS Onlineauktioner exempelvis nys om en Maserati Mexico, två fina Porsche-bilar och en Rolls-Royce Silver Spirit förra året.

Men det är inte bara i jobbet som Ola Happstadius håller ögonen öppna.

”Jag har 10–15 bilar. Jag har ett allmänt intresse av bilar från 1950-, 1960- och 1970-talen och har exempelvis ett par E-Type.”

I samlingen finns även en lastbil, en Chevrolet från 1927, som han köpte i Simrishamn i våras.

”Jag har hållit på med det här i 25 år och hittat många bilar, som Maserati Indy och Maserati 3500 exempelvis. Och 1994 köpte jag en Aston Martin DB5 i Dalarna. Det var en skrutthög som jag fixade till och ett riktigt ’barn find’ måste jag säga. Men den har jag inte kvar tyvärr.”

Senaste inköpet var en lite annan typ av bil.

”En Saab tvåtaktare från 1962. Det är en familj som haft den sedan den var ny, först mamma och pappa och sedan sonen, och den har väl gått 20 000 mil. Den är kanske inte exklusiv, men kul ändå och jag fick med en hel katalog av dokument.”

En annan bil som det finns ett speciellt förhållande till är en Opel Rekord från 1967.

”Min fru Åsa gillar också bilar och just den här ägde hennes familj tills att den såldes i mitten av 1980-talet för att sedan hamna i en lada. Men efter 25 år har vi köpt tillbaka Opeln, så nu är familjens bil tillbaka hos min fru.”

Ola Happstadius har tålamod med krånglande bensinpumpar och knasiga elsystem, en bra egenskap för den som brinner för att vårda bilhistorien.

”Jag och min fru har varit ute och åkt i många bilar som stannat efter vägen. Det är en fördel om man gillar att renovera och fixa.”

Även bubblor blir samlarobjekt

Och att lägga tid på att fixa en gammal bil kan ge rejäl lön för mödan. En Ferrari som kostade kring 50 000 kronor i mitten av 1960-talet kan vara värd från ett par miljoner kronor och uppåt i dag. Och de riktigt dyra modellerna, som 250 GTO och 275 GTB, kan gå under klubban för hundratals miljoner kronor (se faktaruta).

Om du blickar framåt, vilka bilar kommer att bli morgondagens dyrgripar?
”Svårt att säga. Barnen som spelar tv-spel nu gillar ju de japanska sportbilarna som jag kanske inte riktigt förstår mig på. Den typen av bilar tror jag kommer att bli värdefulla med tiden. Och Toyota Supra från 1980-talet.”

Bilar tillverkade i få exemplar blir ofta dyra med tiden, men även gamla bubblor och Volvo Amazoner blir så småningom exklusiva samlarobjekt. För den som har en gammal bil i sin ägo finns det några saker att tänka på.

”Den behöver inte stå så varmt, men det får inte vara för fuktigt. Palla upp den och dra runt motorn ett par gånger per år. Och se upp med gnagare. Det var en mus som hade byggt bo bak i Ferrarin, men den hade som tur var inte ätit upp så mycket. Men de kan äta upp elsystem och göra stor skada på fin originalklädsel.”

Vad skulle du helst vilja hitta härnäst?
”Något gammalt italienskt eller engelskt. En E-Type till hade inte varit fel.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera