Di Weekend BIL

Insidan som räknas på Peugeots nya suv

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förra versionen av 3008 var en sorts minibuss, den nya modellen är en suv – punkt slut. Nästa år kommer den förlängda versionen, 5008.

Foot: Oskar Omne

Vissa bilar stormtrivs man i från första stund.
Nya Peugeot 3008 är en sådan.
Tilltalande design, utmärkt komfort, mycket goda köregenskaper – men ändå är det den inre skönheten som imponerar mest.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Man kan stundom småle åt bilindustrins olika försök att hitta kittlande begrepp för sina innovationer, men låt oss försöka svälja ”i-Cockpit” utan alltför stora protester.

Ty detta är en av branschens bästa interiörer just nu.

Peugeot har lyckats hitta den perfekta balansen – eller kompromissen om ni så vill – mellan ett gytter av knappar och en enda skärm, som i en Tesla.

Med någon av sex solida knappar väljer man först huvudfunktion: radio, klimatanläggning, navigation, inställningar, mobil eller appar.

Därefter styrs varje funktion enkelt på den 8 tum stora skärmen.

FAKTA
Peugeot 3008

Totalpoäng: 21

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 4 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: Från 229  900 kronor. Testbilen (GT) från 349  900 kronor. Förmånsvärde: 4  091 kronor.

Motor: Tvärställd, två liter, effekt 180 hk, vridmoment 400 Nm.

Förbrukning: 0,48 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 124 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 8,9 sekunder, toppfart 211 km/tim.

Tjänstevikt: 1  640 kilo.

Längd x bredd x höjd: 445 x 184 x 162 cm.

Bagageutrymme: 520 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna ...

... med totalpoäng från tidigare tester i Di Weekend

  • Nissan Qashqai. Klassledaren kom med en ny generation i fjol, som på alla sätt är mognare och bättre än den förra. (Ej testad)
  • Kia Sportage. Lugn på vägen, bra säkerhet och lång garanti. Bra köp, men inte så rolig. (Testad februari 2016).
  • VW Tiguan. Har växt på alla ledder och känns som en Passat, fast med väsentligt högre markfrigång och sittposition. (Testad maj 2016)
VISA MER

Framför föraren, ovanför ratten, finns en ännu större skärm, 12,3 tum stor, som alltid numera hos Peugeot. Där kan föraren med ett enkelt knapptryck på ratten själv ställa in vilken information hen vill ha.

Jag valde att skippa varvräknare och annan ointressant information och enbart ha digital hastighetsmätare – och blev barnsligt förtjust i hur de övriga instrumenten släcktes genom att liksom virvla bort på skärmen.

Ja, jag vet. Jag är lättförförd av sådana billiga knep.

Dessutom är i-Cockpit billig, eftersom allt är standard.

Men i-Cockpit är en bara en del av allt som imponerar.

I 3008 finns allt inbäddad i en instrumentbräda, som också den andas futurism och djärv design. Den svävar ut mot hörnen, i två nivåer, och materialen övertygar rejält.

Till utrustningen hör också massage i framsätena, något som väckte uppseende när det lanserades i Mercedes S-klass bara för några år sedan, men som nu finns i var och varannan bil från de franska tillverkarna.

Sätet är bekvämt och stort och utrymmena får anses goda i en 445 centimeter lång bil. Jag får plats i baksätet, tack vare 62 mm längre hjulbas (268 centimeter) än föregångaren, även om knäna måste pressas in en aning i den mjuka framsätesryggen.

När vi ändå fortfarande är inne på utrymmen: bagagerummet är med 520 liter ett av de största i klassen – och 88 liter större än i förra 3008. Ett extra plus för den låga lasttröskeln, som säkert är behjälplig om man köpt något av två spännande tillbehör till bilen: en hoppfällbar el-moppe eller en hopfällbar el-cykel. Båda kan laddas i bilen.

Från buss till suv

Peugeot 3008 visar också hur vindarna blåser på bilmarknaden.

Den förra modellen var en sorts liten familjebuss, den nya är en suv. Markfrigången är hela 22 centimeter. Och när storebror 5008 lanseras nästa år kommer det också att vara en suv, bara ännu större, och sjusitsig.

Båda modellerna baseras på PSA-gruppens EMP2-bottenplatta, som ligger till grund bland annat för 308, Årets Bil 2014. 100 kilo har bantats bort trots att nya 3008 är 8 centimeter längre än föregångaren. Teknikerna har vidareutvecklat bottenplattan genom att använda nya material: komposit, aluminium och höghållfasthetsstål.

Redan från start erbjuder Peugeot nya 3008 med åtta olika motorer och 2019 kommer en laddhybrid med fyrhjulsdrift och 300 hk.

Jag har kört 3008 med två dieselmotorer: dels 1,6 liter på 120 hk med manuell sexväxlad låda, dels två liter på 180 hk med sexväxlad automat.

Den första överraskar med mycket fin motorkaraktär och bra styrka, men kanske ännu mer med låg ljudnivå. Borta är det förfärliga dieselknatter som vi tvingats genomlida i tidigare dieselmodeller från PSA.

I denna, sin billigare utformning, utgör 3008 ett allvarligt hot mot volymmodeller som Nissan Qashqai.

Den dyrare GT-versionen, med dieselmotor på 180 hk och automat (läcker växelväljare!) är 3008 faktiskt beredd att gå en match med vilken suv som helst, också av finare märke.

I GT-versionen blir känslan av lyx påtaglig. Utanpå synligt med tvåtonslack, led-ljus och 19-tumshjul, inuti hade vår testbil klädsel i smakfullt nappaläder, med diskreta och snygga sömmar.

Bra storlek på ratten

Oavsett motor rullar 3008 stabilt, lugnt och synnerligen tyst på landsvägen – och imponerar minst lika mycket på den dåliga testvägen jag kör i Tannis varje år, i samband med testerna av kandidaterna till Årets Bil. Gupp och ojämnheter sväljs obekymrat av chassiet. Styrningen är för övrigt alert och behaglig. Fortfarande har jag lite svårt att se ovanför den i 3008 ännu mer kompakta ratten, men jag gillar dess storlek.

Jag skrev att det är den inre skönheten som imponerar mest.

Om vi kan räkna säkerheten dit så stämmer det fortfarande.

Det känns så bra att också Peugeot har kommit ut ur sitt mörker i detta avseende och försett 3008 med den moderna utrustning för aktiv säkerhet som en bil av årsmodell 2017 måste ha. Både kamera och radar är standard och kan upptäcka och bromsa också för fotgängare. Kameran kan också läsa skyltar. Vingelvarnare med styrhjälp, trötthetsvarnare, filbytesvarnare och 360-graders kamera går också att välja till.

Det är inte många år sedan jag hade hårda diskussioner med talesmän från Peugeot om deras huvudlösa inställning till aktiva säkerhetssystem som autobroms. Enligt dem skulle inte bilen sköta sådant, utan ansvaret låg helt på föraren.

Börjar man plocka på utrustning stiger priset till nivåer som den gamla 3008-modellen aldrig nådde, men bilen får ändå anses prisvärd.

Doften drar ner

En enda allvarlig brist hittar jag i Peugeot 3008: envisheten att sätta doftampuller i kupén. Jag drar – nästan – hellre in oförbrända kolväten genom näsan än känslan av att vandra i en ovädrad parfymbutik.

Och det går inte att imponera på mig med namnen på de tre dofter som erbjuds: ”Cosmic Cuir”, ”Aerodrive” och ”Harmony Wood”.

Åt sådana begrepp kan man bara småle.