Di Weekend BIL

I den politiska hetluften

Kompetent, kapabel och – närmast – klanderfri, skriver Håkan Matson om nya Audi Q5.

Foto: Håkan Matson

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är inte ofta en bilmodell får avgörande politiskekonomisk betydelse, men så är fallet med nya Audi Q5.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I stort sett samtidigt som Donald Trump blev vald till president startade produktionen av Q5 i en helt ny fabrik, som kostade runt 10 miljarder kronor att uppföra.

Den råkar ligga i San José Chiapa i Mexiko. Och alla vet ju vad Trump tycker om bilar som tillverkas i Mexiko.

USA:s nye folkvalde president har via Twitter hotat i tur och ordning Ford, GM, BMW och Toyota med höga strafftullar (”Build in U.S. or pay big boarder tax!”) om de tillverkar bilar i Mexiko och säljer dem i USA.

Både Ford och GM har därefter förklarat att de ska investera mer i sina amerikanska fabriker, så presidentens höga tonläge har uppenbarligen haft effekt, åtminstone till viss del.

För Audi är saken onekligen knepigare.

FAKTA
Audi Q5

Totalpoäng: 19

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: 384  000 kronor (tjänstebilsversion). Testbilen 641  200 kronor. Förmånsvärde: 4  616 kronor (tjänstebilsversion).

Motor: Längsmonterad, två liter, fyra cylindrar, effekt 190 hk, vridmoment 400 Nm.

Förbrukning: 0,52 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 136 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,9 sekunder, toppfart 218 km/tim.

Tjänstevikt: 2  061 kilo.

Längd x bredd x höjd: 466 x 189 x 166 cm.

Bagageutrymme: 550 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

.. med totalpoäng från tidigare tester i Di Weekend

Jaguar F-Pace. Mycket fint chassi, trist dieselmotor på två liter, högt pris och stort bagageutrymme. (Testad i april 2016.)

Mercedes GLC. Över- dådig komfort, men snål strategi när det gäller säkerhetsutrustningen. (Testad i oktober 2015.)

Volvo XC60. Den helt nya modellen är bara några månader bort, fräckare och moder-nare. Men samtidigt går det att göra rejäla klipp på den utgående versionen just nu. (Testad i juli 2013.)

VISA MER

”Dödar amerikanska jobb”

Företaget tog för flera år sedan ett beslut att förlägga all produktion av den nya Q5-modellen i en enda fabrik, som alltså ska försörja resten av världen. Den just invigda fabriken har en kapacitet på 150 000 bilar och ger 4 200 jobb, plus de ringar på vattnet en bilfabrik alltid skapar.

Att Audi valde Mexiko berodde på Nafta, ett frihandelsavtal mellan USA, Kanada och Mexiko som trädde i kraft redan 1993. Alla trodde att det skulle gälla också framöver.

Men Donald Trump har en annan syn på saken. Enligt honom är Nafta ”det värsta handelsavtal USA någonsin skrivit på” och att det ”forsätter att döda amerikanska jobb”. Risken att avtalet rivs upp är därmed överhängande – och det ställer Audi inför situationen att riskera höga tullar för att transportera bilarna tvärs över gränsen till en av Q5-modellens huvudmarknader.

Svårt att slåss om kunderna

De senaste två åren har det sålts runt 50 000 Q5-bilar i USA och man får anta att ungefär hälften av den nya fabrikens produktion är ämnad för USA.

Frågan är enkel: Om det blir höga strafftullar – hur ska Audi Q5 då kunna slåss med BMW X3, Mercedes GLC och Volvo XC60?

Blott vinden ger svar, som en Nobelpristagare skulle ha skaldat.

Själva bilen har nu, utan tullbekymmer, anlänt från Mexiko till Sverige, där jag har provkört den.

Den är på nästan alla områden imponerande, men jag är rädd att de ord jag vill omge Q5 med inte är desamma som Audi vill använda.

Jag tänker kompetent, kapabel och klanderfri.

Audi skulle hellre vilja beskriva Q5 med begrepp som ”maskulin-sportig karaktär”, ”progressiv och elegant” och ”kvaliteten på hantverket”.

Åtminstone står det så i pressmaterialet.

Det är också just nu en smula motigt att bli entusiastisk över en dieseldriven suv, när framtiden pekar åt ett helt annat håll. Men då ska man komma ihåg att biltypen är populär bland kunderna; Volvos XC60 är exempelvis märkets mest sålda modell och suvarna fortsätter att plocka andelar, speciellt i Trump-land.

Större baksäte och bagageutrymme

Den andra generationens Q5 innebär ingen designrevolution, precis. Men visst har grillen blivit mer expressiv och linjerna mer attraktiva.

Q5 är byggd på samma bottenplatta för bilar med längsmonterad motor, MLB Evo, som A4 och Q7 – som den har mest gemensamt med.

Tänk krympt Q7 så hamnar ni rätt.

Audi ska bli större – med mindre suv

Nu har Q5 växt en smula och kan därför säkert knapra lite på de kunder som annars trott sig behöva stora Q7. Q5 är nu 466 centimeter lång (plus 3,4), 166 centimeter hög (plus 0,6), men framför allt har axelavståndet växt till 282 centimeter (plus 1,2). Det har gett ett klart godkänt baksäte och ett lika godkänt bagageutrymme, även om det finns konkurrenter som bjuder på ännu mer (Jaguar F-Pace). Det är i standardutförande 550 liter (plus 10), men kan växa till 610 liter om man väljer det skjutbara baksätet.

Men sjusitsig, som Q7, kan förstås Q5 aldrig köpas.

Eld i baken

Körställningen är spännande, för att vara i en suv. Man kan sitta lågt som i en sportbil, men ändå ha god blick över trafiken. Till bilens fördelar måste också en pytteliten detalj påpekas: Q5 torde ha branschens bästa sätesvärme.

Tala om eld i baken.

Jag har kört versionen med den inom VW-gruppen synnerligen väl använda fyrcylindriga dieselmotorn på två liter och 190 hk, här i kombination med sjustegad dubbelkopplingslåda. Som jag redan har konstaterat ligger motorns styrka just i styrkan – vridmomentet är 400 Nm – men den spritter inte direkt av livslust.

Snittförbrukningen ligger officiellt på 0,52 liter per mil, mycket på grund av det låga luftmotståndet: cw-värdet är 0,30.

Chassiet är nytt, med en femlänkad bakhjulsupphängning som borgar för utmärkt komfort – alldeles speciellt när den, som i testbilen, kombineras med luftfjädring.

Jämfört med stålchassiet rullar Q5 2,2 centimeter lägre med luftfjädring och ytterligare 1,5 centimeter lägre i hastigheter över 120 km/tim – eller om föraren väljer Dynamic-läge. Men luftfjädringen kan både höjas med 4,5 centimeter för terrängkörning och sänkas med hela 5,5 centimeter med ett tryck på en knapp i bagageutrymmet, för att underlätta lastning.

90 kilo lättare

Höghållfasthetsstål och aluminium har använts såväl till chassi som till resten av bilen. Exempelvis är både motorhuv och baklucka gjorda i aluminium och Audi skryter med att nya Q5 är ”upp till” 90 kilo lättare.

Dock väger testbilen 2 061 kilo och kan knappast definieras som lättviktare.

En ny, icke permanent fyrhjulsdrift, lanseras också i de motorsvagare versionerna av Q5. Bakhjulen får helt enkelt inte snurra med – om det inte behövs.

Buller från däcken

Om man ska anmärka på något när det gäller Q5 så är det dels styrningen, som är alltför vag och oinspirerande – jämfört med de bästa konkurrenterna (Jaguar F-Pace igen!) – dels buller från däcken.

Nu hade jag en sällsynt olycklig kombination, 20-tumshjul och dubbdäck, men jag vill ändå höja ett litet varningens finger att buller från däcken kan utgöra ett bekymmer.

Full snurr i premiumvärlden

Ett större finger till varning handlar om priset. Börjar man lägga till utrustning rusar det uppåt. Testbilen susar upp till 641 200 kronor, men det finns också en tjänstebilsanpassad version för 384 000 kronor – med samma motor. Dock skulle jag räkna med att en hyggligt utrustad bil hamnar kring en halv miljon kronor.

Nya Q5 kan sålunda fås späckad med teknik både för säkerhet och för infotainment, omöjligt att redogöra för allt här – men lite kan vi berätta.

Navigationen kan exempelvis lära sig din dagliga färdväg och föreslå alternativ om det behövs, något som tekniken själv i så fall gör.

LED-lamporna, 16 på varje sida, kommunicerar med en kamera vid backspegeln och kan individuellt släcka eller tända lamporna i 64 steg, för att undvika att mötande bilar bländas.

Och nyansen på miljöljuset inne i kupén kan föraren själv välja. Det finns 30 olika att välja mellan.

Q5 kan fås med alla upptänkliga säkerhetssystem, även om tyvärr allt inte är standard. Nytt är ”Exit warning”. Genom att använda sensorer kan passagerarna varnas för andra bilar och cyklister och därmed hindras från att öppna dörren.

Som ni märker: kompetent, kapabel och – närmast – klanderfri.

Audi Q5, alltså.

Inte USA:s nye president.