Hoppa till innehållet

Extremt sportbilsrace i Geneve

GENEVE. Hela bilvärlden har väntat på Bugatti Veyrons efterträdare Chiron. Och här i Geneve står den. Men Chiron är inte ensam i rampljuset. I montrarna bredvid finns Lamborghini och Koenigsegg med lika extrema supersportbilar.

Lamborghini 2.
Lamborghini 2.Foto: Carl-Johan Lejland
Bugatti Chiron.
Bugatti Chiron.Foto: Carl-Johan Lejland
Lamborghini Centenario.Foto: Carl-Johan Lejland
Corvette Grand Sport.Foto: Carl-Johan Lejland
Ferrari GTC4.
Ferrari GTC4.Foto: Carl-Johan Lejland

Bugatti Veyron är en av världens snabbaste bilar, och uppföljaren Chiron är ännu snabbare.  Dessutom har bilen en framtoning av ultralyx vilket ska locka den som tycker att konkurrenter som LaFerrari eller Porsche 918 Spyder är för torftiga.

Jättemotorn på 8 liter och 16 cylindrar ger 1500 hästkrafter, toppfarten är minst 420 km/tim och 0-100 km/tim går på mindre än 2,5 sekunder. Priset, som inte verkar bekymra målgruppen, ligger på cirka 23 miljoner kronor. Av 500 bilar som ska byggas är snart 200 redan sålda.

I montern tvärs över gången här i Geneve finns en bil från Ängelholm som har nästan lika hysterisk prestanda, Koenigsegg Regera. Med hybriddrift har bilen likvärdig effekt som Chiron. 0-100 km/tim går lite långsammare (2,8 sekunder) men till 300 km/tim ska Koenigsegg vara snabbare än Bugatti.

Lamborghini Centenario har visserligen bara hälften så många hästkrafter (750) jämfört med Regera och Chrion, men bilen klarar ändå 0-100 km/tim på 2,8 sekunder. 40 exemplar ska byggas, alla är redan sålda. Priset ligger på drygt 16 miljoner kronor.

Från Italien kommer även Ferrari som här i Geneve visar efterföljaren till FF, GTC4 Lusso. Bilen har plats för fyra och dessutom ett bagageutrymme värt namnet på 450 liter. Motorn är en V12:a på 6,3 liter som ger 690 hästkrafter. Det räcker för en acceleration 0-100 km/tim på 3,4 sekunder och en toppfart på 335 km/tim. Inte illa för en familjebil.

Andar sportbilar på plats i Geneve som bär nämnas är Porsche 911R och Corvette Grand  Sport. Även om de kanske inte får plats i supersportbilsklassen är de båda vässade versioner av respektive modellserie.

Porsche 911R har något så ovanligt nuförtiden som manuell växellåda, till skillnad från exempelvis GT3-versionerna.

Innehåll från AdapteoAnnons

”Space-as-a-Service” en möjliggörare för accelererad omställning

Lina K Wiles, hållbarhetschef på Adapteo, och Johanna Persson, vd på Adapteo.
Lina K Wiles, hållbarhetschef på Adapteo, och Johanna Persson, vd på Adapteo.

När EU driver på för att nå klimatneutralitet år 2050 kan Sverige spela en viktig roll. I Sveriges nordligaste län finns ett epicentrum för pågående nyindustrialisering. Den storskaliga etableringen av industrier skapar nya behov i lokalsamhället som måste mötas omgående. 

Vågen av storskalig expansion av industrierna i nordligaste Sverige skapar internationellt intresse för regionens utmärkta förhållanden sett till tillgänglig energi, yta och förnybara resurser. Samtidigt sker expansionen med stora utmaningar vad gäller samhällelig beredskap och social infrastruktur. Regioner som historiskt jobbat med befolkningsbevarande insatser förbereder sig nu för en inflyttningsvåg; 100 000 nya jobb till Sveriges nordligaste län till år 2035* är en av bedömningarna. 

– Här krävs planerad flexibilitet i samhälls- och stadsutvecklingen för att fylla det tillfälliga behovet under tiden som kommunen bygger nytt eller anpassar befintliga byggnader, utan att gå emot hållbarhetsmålen, säger Lina K Wiles, hållbarhetschef på Adapteo. 

Attraktiva miljöer

Det handlar om Space-as-a-Service, eller anpassningsbara modulbyggnader. Dessa kan användas för skolverksamhet, vårdcentraler, barnomsorg eller fungera som trivsamma lägenheter. Kvalitetskraven är lika högt ställda som för nya, permanenta byggnader. 

– Vi ser det som helt väsentligt att skapa attraktiva miljöer för att människor ska trivas och må bra, och det har vi förstått från dialoger med svenska kommuner att de också tycker är viktigt, säger Johanna Persson, vd på Adapteo. 

Byggnaderna kan föras upp på kort tid, anpassas efter behov och sedan plockas ner när behovet är tillgodosett. Då återställs modulerna till nyskick och kan återvändas för nya tillfälliga lokalbehov. 

– Många företag och kommuner fokuserar just nu på att bygga nya permanenta lösningar och på den miljöpåverkan som dessa lösningar har. Man glömmer att det går att följa sina hållbarhetsambitioner även under tiden för samhällstillväxten. Delvis har det att göra med att man inte ser modulbyggnader som en strategisk resurs i kalkylen – men också för att det finns en förutfattad mening om att något som är temporärt och kortsiktigt skulle vara mindre hållbart, säger Lina K Wiles och fortsätter: 

– I vårt fall är det snarare så att klimatavtrycket är mycket mindre än för en traditionell byggnad, eftersom modulerna återanvänds, inte kräver betonggrund och har en lättare konstruktion. 

Det finns också möjlighet att välja till solpaneler till sin modulbyggnad och andra energieffektiviseringslösningar, för den som vill ta mer av ett helhetsgrepp kring hållbarhetsprestandan. 

En del av lösningen – inte hela svaret

De flexibla modulbyggnaderna fungerar som en strategisk del av lösningen på utmaningarna med snabbväxande samhällen, inte som ersättning av permanenta byggnader. 

– För att ta exemplet Norrland handlar det om många kommuner som har väldigt olika utmaningar. Oberoende om det är den växande industrin som har akuta boende- eller kontorsbehov – eller om det är det närliggande samhället som behöver utöka välfärden för att svara på de nya ökade invånarbehoven, så är vi en snabb, hållbar och kvalitativ lösning, fastslår Johanna Persson. 

*Källa: Sveriges Radio 2023. 

Nyfiken på ”Space-as-a-Service”? Läs mer här.

 

Mer från Adapteo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adapteo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera