Hoppa till innehållet

Exit Detroit

Håkan Matson besöker sin 24:e bilsalong i Detroit – och känner historiens vingslag. Det är nämligen inte längre här som det mest spännande i bilindustrin visas upp.
Redan från början får jag en isande och obehaglig känsla av att befinna mig på helt fel ställe.

UT I PERIFERIN. Detroit – en gång bilvärldens absoluta centrum.
UT I PERIFERIN. Detroit – en gång bilvärldens absoluta centrum.Foto: Foto: TT
ÖDE. När bilkrisen slog till försvann 48 procent av alla jobb i Michigan och Detroit kännetecknas i dag av hus satta i förfall och sociala problem. Av biltillverkaren Packards en gång toppmoderna fabrik återstår bara ruiner.Foto: Pontus Höök
Några nyheter presenterades ändå: här en ny kupé från Lexus: LC 500.Foto: TT
Buicks konceptbil Avista.Foto: Håkan Matson
Supersportbilen Force 1 från nya biltillverkaren VLF.Foto: Håkan Matson
Ännu en minibus från Chrysler: Pacifica.Foto: Håkan Matson
De tre männen bakom nya bilföretaget VLF Automotive: Gilbert Villarreal, Bob Lutz, Henrik Fisker.
De tre männen bakom nya bilföretaget VLF Automotive: Gilbert Villarreal, Bob Lutz, Henrik Fisker.Foto: Håkan Matson

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera