Di Weekend BIL

Busigt kul i 70 knyck

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ford Focus RS tillhör toppskiktet när det gäller prestandaversioner av standardbilar.

Foto: Carl-Johan Lejland

Sportig och stötig redan i normalläget och motorljudet talar direkt om vad det är för typ av bil. Med Focus RS har Ford aktat sig för att gömma undan bilens karaktär. Lägg också till bilens speciella sladdläge (”drift mode”) och man har skapat en busbil av klassiskt snitt.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är kul och förmodligen smart, med tanke på att snart sagt alla tillverkare gör någon form av prestandabil i den täta Golfklassen. Här finns redan exempelvis nyss nämnda Golf i GTI- och R-version, Seat Leon Cupra, Honda Civic Type R och Peugeot 308 GTI, för att nämna några.

I det sällskapet påminner Focus RS en del om Hondas vardagsracer med den på gränsen till obekväma fjädringen och tröga styrningen. Här har man inte gjort några allvarliga försök att göra en bekväm bil som kan förvandlas till banracer. Här är det körningen som ska vinna hjärtan. Riktigt bekvämt blir det aldrig. Men heller aldrig tråkigt.

I ett moln av rök

Med 350 hästkrafter går det undan. Motorn är en utvecklad variant av 2,3-litersmotorn som också finns i Mustang, men som där ”bara” ger 314 hästkrafter. Tillsammans med fyrhjulsdriften ger motorn bilen en acceleration från 0–100 km/tim på 4,7 sekunder. Det fina är att motor och chassi gör att du inte behöver hög fart för att tycka att det är kul att köra. Till skillnad från en del av dagens supersportbilar som kräver kurvtagning i motorvägsfart för att utmana, är 70 km/tim på slingriga vägar nog för att man ska ha roligt i Focus RS.

Dessutom finns då trumfkortet ”drift mode”, ett läge som gör att i princip vem som helst ska kunna trampa ner gasen, vrida på ratten och ta kurvorna med bredsladd. Genom ett tillåtande antispinn-system kan föraren släppa ut bakvagnen och lämna vilken parkeringsplats som helst i ett moln av rök.

Man kan tycka att det är en onödig däckslitardetalj, men om man nu bygger en bil för att ha kul i – varför inte? Med tanke på att fyrhjulsdriften ger ett utmärkt greppi normalläget känns det befriande att få släppa loss.

FAKTA
Ford Focus RS

Totalbetyg: 19.

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 3 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: Från 394 300 kronor.

Motor: 2,3-liter, bensin, fyra cylindrar, effekt 350 hk, vridmoment 440 Nm.

Förbrukning: 0,77 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 175 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 4,7 sekunder, toppfart 266 km/tim. Tjänstevikt: 1  599 kilo.

Längd x bredd x höjd: 439 x 201 x 148 cm.

Bagageutrymme: 260 liter.

VISA MER

Lyfter från stolen

Den som vill prova ska veta att det är bra att använda ett visst mått av försiktighet. 2,3-litersturbon kan lätt skicka bilen av vägen. Ja, och så blir det dyrt också, eftersom däcken snabbt blir blanka. Vad som är härligt är att bilen kräver att man håller i både ratten och koncentrationen. Med stötdämparna inställda i sportläge är det dessutom skönt att ha ratten att greppa när ojämnheterna i vägen får dig att lyfta från stolen. Räkna inte med att kunna dricka kaffe utan att spilla.

Lite mer krut hade varit kul

Direkt och snabb styrning

Motorns karaktär gör att bilen är som finast i mellanregistret, vilket också syns i siffrorna. Maximalt vridmoment, 440 Nm, nås mellan 2 000 och 4 500 varv. När det gäller växellådan så har Ford begränsat valfriheten, det enda alternativet som erbjuds är en manuell sexväxlad variant. Återigen är det ett val som är kul när man verkligen kör, men tilltalar mindre i stadstrafikens köer och krypkörning. Växlingsindikatorn ger vägledning att växla, 5 900 varv beräknas vara optimalt. Men maxvarvtalet nås inte förrän vid 6 800.

Styrningen är riktigt fin, direkt och snabb, men möjligen för trög för rutinmässiga turer till mataffären. Den gör sig mycket bättre i aktiv körning.

När det gäller designen har Ford varit återhållsamma med ändringar från standardversionen av Focus. Däck, fälgar och bromsok får tillsammans med RS-emblemet och vingen visa att det rör sig om en speciell bil.

Di Weekends bil går i färgen ”Stealth grey”, men för 10 900 kronor extra kan den som vill sticka ut välja den skrikigare ”Nitrous blue”.

Då syns bilen betydligt mer. Vilken färg du än väljer kommer ljudet av avgaspuffarna avslöja dig när du gasar på rejält. Efter en acceleration söder om Stockholm får Di Weekend en glad tumme upp av en medtrafikant.

Japansk fullträff

Väntetid på åtta månader

Interiören framför föraren är förvånansvärt ”normal”, men sportsäten och övrig inredning har blå kontrastsömmar. Och för att man inte ska glömma att det inte är en vanlig Focus man kör, har ratten märkts med ”RS”.

Den senaste modellen är för övrigt den 30:e i ordningen som Ford har försett med RS-emblem, en tradition som går ända tillbaka till 1967. Att bilentusiaster gillar vad bolaget gör står klart, Focus RS från 2003 och 2009 blev snabbt eftertraktade, liksom 1990-talets Ford Escort RS-versioner. Ford har 53 bilar i orderstocken och det är väntetid på åtta månader för den som beställer en i dag.

För 400 000 kronor får du en bil som är lika rolig att köra som många andra med dubbelt så högt pris. Å andra sidan ligger den ganska högt i jämförelse med konkurrenternas GTI-bilar. Och så finns det ett annat problem, för ungefär samma pris som Focus RS får du nya Ford Mustang. Med V8. Jag vet vilken bil jag vill ha.