Di Weekend BIL

Brittisk bjässe vårdar sin image

Discovery klarar att köra i 90 centimeter högt vatten. Sensorer i backspeglarna, vilket är tillval till grundpriset, mäter djupet.

Foto: Karin Olander

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En brittisk upptäcksresande som har lyxat till sig. Land Rovers nya Discovery plöjer genom midjehögt vatten, tuggar sig fram över stock och sten och har plats för storfamiljen.
En imponerande bil på många sätt, förutom möjligen för miljösamvetet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Land Rovers signum är terrängframkomlighet och den imagen vårdas ömt. Chelseatraktor säger britterna och skrattar. Då syftar de på Land Rovers lyxmärke Range Rover – terrängsuven som syns mer i de finare stadsdelarna än hos bönderna på landsbygden.

När det nu är dags för den femte generationen Land Rover Discovery har de fyrkantiga formerna fått ge vika för rundare design och inredningen är mer sofistikerad. Därmed är den mer lik sitt lyxigare syskon Range Rover och det finns risk för att märkena tar kunder av varandra. Men främst är siktet inställt på att locka över köpare från de tyska premiummärkena. Volvo XC90 pekas också ut som en klar konkurrent.

Jaguar ökar snabbast

För tio år sedan var Land Rover och Volvo i samma familj – Fords grupp för europeiska premiummärken. Men det var en spretig samling märken, med en amerikansk ägare som inte fick dem att lyfta. 2008 såldes Jaguar och Land Rover till indiska Tata Motors och sedan dess har kurvorna pekat uppåt. Försäljningen har nästan tredubblats.

Jaguar Land Rover gjorde sitt bästa år någonsin i fjol med över 583 000 sålda bilar. Land Rover står för största delen, men det är Jaguar som har snabbast ökningstakt.

FAKTA
Land Rover Discovery

Totalpoäng: 19

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: 523 900 kronor.

Förmånsvärde: 6  991 kronor per månad. Bilen vi körde off-road kostar 730  900 kronor (högsta utrustningsklassen och starkare motor).

Motor: Längsmonterad, två liter, fyra cylindrar, effekt 180 hk, vrid- moment 430 Nm.

Förbrukning: 0,6 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 159 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 10,5 sekunder, toppfart 189 km/tim. Tjänstevikt: 2 174 kilo. Längd x bredd x höjd: 497 x 222 x 185 cm.

Bagageutrymme: 2 500 liter med andra och tredje sätesraden nedfällda. 1  231 liter bakom andra raden och med alla sju säten uppfällda 258 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Volvo XC90. Volvos stora suv som var den första i nya modellprogrammet. Visar att Volvo tagit klivet upp i prestigeklubben. Finns som laddhybrid. (Testad feb 2015).

Mercedes GLE. Mercedessuven bytte namn till GLE. Hög lyxkänsla och god framkomlighet även i tuff terräng, men en högre prislapp. (Testad aug 2015).

Audi Q7. Liksom Discovery har den bantat jämfört med föregångaren. Oerhört komfortabel, en av de tystaste och mest bekväma i klassen. (Testad aug 2015).

VISA MER

Bolaget skryter gärna med att det är Storbritanniens största biltillverkare, men eftersom Europa är den viktigaste marknaden är det faktumet också den värsta huvudvärken med tanke på det stundande avskedet till EU. Över 80 procent av intäkterna kommer från export och ett hårt utträde med tullar och avgifter är en mardröm.

Ledningen är säkert tacksam över att man förra året startade produktion i Brasilien och började bygga en fabrik i Slovakien.

Suven Discovery byggs precis som Range Rover och Range Rover Sport i den klassiska Solihull-fabriken i West Midlands i England. Där har det tillverkats Land Rover-fordon sedan 1948. Produktionen har tredubblats de senaste fem åren för att möta efterfrågan.

Så sent som 2014 öppnade den nya motorfabriken i Wolverhampton, en investering på 500 miljoner pund, drygt 6 miljarder kronor.

De nya motorerna, kallade Ingenium, är tvåliters dieslar i två varianter – 180 hästkrafter och 240 hästkrafter där den sistnämnda troligen blir det populäraste valet i Sverige. Det finns också treliters diesel och bensin med ännu mer kraft. Motorerna har alla en åttaväxlad automatväxellåda från ZF.

85 procent aluminium

I karosskonstruktionen har man utnyttjat den brittiska kunskapen kring lättviktsmaterial fullt ut. 85 procent av konstruktionen är aluminium vilket innebär att vikten har bantats med 480 kilo jämfört med föregångaren.

Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppet har också trimmats. Minsta dieselmotorn släpper ut 159 gram koldioxid per kilometer, medan utsläppet för den största bensinmotorn drar iväg till 254 gram. Med det nya skattesystemet bonus malus, som planeras att införas nästa sommar, lär bilen tyngas av straffskatt.

Sju vuxna får plats

Några elektrifieringsalternativ finns heller inte sikte, vilket i dagens läge är en black om foten.

Men för den som har behov av att transportera många personer – det finns plats för sju vuxna och man sitter riktigt bra även på tredje stolsraden tack vare olika nivåer på taket – dra släp eller ge sig ut och köra i terräng, så får man mycket bil.

Den är drygt 14 centimeter längre än sin föregångare och mäter hela 497 centimeter.

Familjebråk i paradiset

Det är faktiskt lite komiskt när vi kommer till parkeringsplatsen inför provkörningen i danska Billund och ser enDiscovery trona lite över de andra bilarna. Så råkar den ha hamnat bredvid småbilarna Suzuki Swift och en Hyundai i10 vilket gör den ännu mer till en bjässe. Men det är ändå snävt att öppna dörrarna. En smidig stadsbil är den inte.

På landsvägen är den lättkörd och känns mycket stabil. För att inte tala om hur duglig den är i terrängen.

Plöjer genom vattenmassorna

Vi ger oss ut på de stora ägorna kring Tirsbaek gods genom skir bokskog där vitsipporna breder ut sig. Från början är det grusväg som går över i skogsväg med djupa hjulspår som går över till något som knappt längre kan kallas väg. Lervällingen skvätter upp på rutorna men med fyrhjulsdriften tuggar sig bilen stadigt framåt. Över en passage ligger stockar så man kan med fog säga att bilen tar sig fram över stock och sten.

Plötsligt är vägen helt översvämmad och djupt ser det ut att vara. Normal instinkt är att backa och vända. Men det är bara att fortsätta. Discovery har ett vadardjup på hela 90 centimeter. Sensorer i backspeglarna känner av hur djupt det är. Vi plöjer igenom vattenmassorna utan problem.

Uppe på ett krön är utsikten vacker, men vägen ner känns som ett stup. Att sätta bilen i rörelse och börja köra ner är lite som när man är högst upp i en bergochdalbana och det är dags att släppa på för fullt utför. Men här hjälper tekniken till att bromsa. Hill descent control gör att det enda man behöver koncentrera sig på vid nedfärden utmed den steniga backen är att styra.

Hittar ett lönnfack

Interiört är nya Discovery en blandning av modernare look med pekskärm och analoga instrument som känns klassiskt brittiska. Det finns så många förvaringsutrymmen att man nästan går vilse. Både ett övre och ett undre handskfack. En lucka i panelen går att trycka in och där döljer sig ett lönnfack. I mitten är det ett förvaringsutrymme där stora petflaskor får plats. Vill man kan man köpa till kylfunktion.

Det ska finnas 21 olika sätt att fälla sätena. Vi testade ett gäng av dem. Både manuellt och från pekskärmen. Det är onekligen lite coolt att sitta i framsätet och fälla sätena bak. Står det en väska i vägen eller om någon sitter där fälls inte sätet. Den säkerhetsfunktionen fungerade när vi testade.

Innanför bagageluckan finns en invändig nedfällbar skiva som håller packningen på plats och också kan fällas ner för att bli en sittbänk som tål 300 kilo. En nackdel är att den i normalläge är uppfälld. Jag ser ett irritationsmoment framför mig när man kommer med händerna fulla av matkassar, smidigt öppnar bakluckan med en rörelse med foten, men så kan man inte sätta in kassarna för man måste lyfta så högt.

Lastkapaciteten är bäst i klassen med sina 2 500 liter. Med andra och tredje sätesraden nedfällda blir det ett utrymme på 1,40 gånger 2 meter, gott om plats att bädda om man behöver sovplats. Och det finns sex 12V-kontakter och upp till nio usb-uttag utspridda i bilen.

I terräng är den höga markfrigången på 28,3 centimeter praktisk, men den ger också ett högt insteg. Det gäller att kunna lyfta knäna för att kliva in. Med luftfjädring sänker sig bilen automatiskt när man stannar och sedan ytterligare ett hack när dörrarna öppnas. Detta gör så klart nivån mer utklivs- och inklivsvänlig.

Lekfull, rolig och charmig

Trixigt att backa

För den som tycker att det är svårt att backa med släp har Discovery en lösning där en knapp i mittkonsollen med ett tryck höjer sig och blir en ratt som man snurrar åt det håll som släpet ska åt.

Då visas två rosa svängda linjer på backkamerans skärm. När man är på väg att komma ur kurs blir strecken, något ologiskt, gröna. Bara att räta upp ekipaget igen. Jag backar in släpet mellan konerna, men får erkänna att det stundtals är lite förvirrat när man tittar i backspegeln och hjärnan skickar signaler om att man ska vrida åt andra hållet. Men det är så klart en fråga om vana. Problemet är ju att inte alla bilar har den typen av backhjälp. Det är dock ingen magisk teknik som gör att släpet backar rätt av sig självt utan du får ha ganska bra koll på läget.

Eftersom det är en bil som lämpar sig väldigt bra för att dra både båtkärror och hästtransporter – den kan dra 3,5 ton – är det värt att nämna en praktiskt knapp i bagageutrymmet som får bilen att höjas eller sänkas. Det gör att man kan justera dragkroken till perfekt höjd.

Sålde 900 bilar i Sverige

Land Rover har hittills haft en ganska blygsam roll på svenska vägar. Drygt 900 bilar såldes i Sverige i fjol, vilket var en minskning med 8 procent jämfört med året innan. Med nya Discovery hoppas det brittiska märket på en skjuts framåt. Lanseringen på den svenska marknaden är i full gång.