Di Weekend BIL

Bilvärldens Spotify tar nya vägar

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Weekends Håkan Matson blev den första journalisten att köra Lynk & Co 01, den första modellen från Volvos systermärke. Bilen utvecklats i Göteborg, i Geelys och Volvos samarbetsbolag CEVT.

Foto: Dick Gillberg

Jodå, den lovar mycket gott. Di Weekend har som första tidning i världen fått köra en tidig prototyp av denförsta modellen från Volvo Cars systermärke Lynk & Co – med det självklart enkla modellnamnet 01. Men bilen är bara en komponent i en historia om ett märke som utmanar hela bilvärlden genom att göra mycket annorlunda, en hel del saker tvärtemot – och därmed också ta betydande risker.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Vi sitter på en enkel uteservering vid Södra Vägen i Göteborg, äter räksallad – vad annars? – och konstaterar att sommarvärmen inte riktigt vill infinna sig, trots en hyfsat klar himmel och stark sol.

Några förväntansfulla turister, på väg mot Liseberg, går förbi i rask takt.

Plötsligt rullar en röd bil förbi och mitt lunchsällskap utbrister:

”Vad var det där för bil!?”.

Jo, det kunde jag stolt berätta.

FAKTA
Lynk & Co

Bilen abonneras.
Inga återförsäljare.
Enbart internetköp.
Priset är fast.
Inga tillval.
Direkt leverans.
Helt uppkopplad.
Lansering i Europa 2019.

VISA MER

En Lynk & Co 01, den kompakta suven, som utvecklats i Göteborg och som blir den första modellen från det nya märket. Bilen blir mellansyster till volymmärket Geely och prestigemärket Volvo.

Om några veckor, i mitten av september, börjar bilen att tillverkas i Kina.

I förra veckan kom dessutom nyheten att Volvo Cars blir delägare i Lynk & Co, vilket betyder att de två märkena knyts ännu närmare varandra.

Lynk & Co 01 är det första synliga resultatet av det redan pågående samarbetet mellan Volvo Cars och ägaren Geely CEVT (China Euro Vehicle Technology). Den är systermodell till den kommande Volvo XC40.

Samma grundteknik, samma bottenplatta, samma motorer, tillverkning i samma fabrik i Luqiao, 35 mil söder om Shanghai.

Dock en liten parentes redan nu: när Volvo XC40 lanseras i höst kommer bilen för västmarknader som Sverige att vara tillverkad i Gent i Belgien. Men senare kan också bilarna från Lynk & Co komma att tillverkas där, när de börjar säljas i väst.

Växellådan för ryckig

Bilen från Lynk & Co visades redan i höstas, och nu rullar testbilar runt om i världen, till och med på sommardåsiga Södra Vägen i Göteborg.

Dagen efter blir jag den allra första journalist i världen som får chansen att köra bilen.

Men vi ska vara hederliga: det är ingen lång körning, bara från centrala Göteborg till Lindholmen på andra sidan Göta älv, och det är en tidig prototyp. Jag kör en version med Volvos fyrcylindriga bensinmotor, här på 190 hästkrafter, i kombination med Volvos sjuväxlade dubbelkopplingslåda, och fyrhjulsdrift. Vid lanseringen i Kina i november kommer det att finnas en version med trecylindrig 1,5-litersmotor på 180 hk, i kombination med en konventionell sjuväxlad automatlåda från Aisin-Warner och framhjulsdrift.

Jag kör genom Allén, bort mot Järntorget, och kan snabbt konstatera att det finns en hel del jobb kvar, främst med mjukvaran, i såväl bromsar som växellådan, som är alltför ryckig.

Dessutom har den här bilen enbart fyrcylindrig motor, tillverkad i Volvos motorfabrik i Zhangjiakou i Kina, men den kombinationen kommer inte att säljas i Europa och USA.

När bilen 2019 lanseras i Europa och USA blir det då enbart hybrid och laddhybrid och absolut ingen diesel. Om ytterligare något år kommer en renodlad elbil, precis som XC40 – som just i den versionen ska tillverkas enbart i Kina.

Lynk & Co 01 rullar tyst och vibrationsfritt, styrningen känns alldeles utmärkt, med bra precision och känsla. Chassiet är stabilt, men ändå komfortabelt. Interiören är ren och snygg, kanske ingen revolution, men den har en stor skärm mitt på instrumentbrädan.

Med en längd på 453 centimeter ska den slåss i den växande klassen av kompakta suvar, som Nissan Qashqai, Kia Sportage och VW Tiguan.

Ett drömprojekt

Men som sagt bilen är bara halva historien, om ens det.

Lynk & Co tänker utmana hela bilvärlden.

Geelys ledning insåg att det krävdes ett nytt märke, placerat i prestigeordning mellan massmärket Geely och prestigemärket Volvo. Från det svenska märket lockades marknadschefen Alain Visser över som ansvarig för den nya satsningen. Han har en lång karriär inom bilindustrin bakom sig, började på Ford i Europa, fortsatte efter 17 år till General Motors och var där i 8 år, bland annat som ansvarig för Opel, för att sedan, 2012, ta klivet till Volvo Cars.

Och när vi nu sitter på Lindholmen och fikar efter körningen av den första bilen säger han:

Bilbranschen leker tonåring

”Jag har aldrig haft så roligt under hela min karriär. Det är ett drömprojekt, men också i särklass det svåraste jag har gjort”.

Köps via nätet

När projektet startade förklarade han för den kinesiska ledningen på Geely att världen inte behöver ännu ett bilmärke som är som alla andra, utan något som skakar om hela branschen:

”Detta är därför ett perfekt tillfälle att chocka bilindustrin. Låt oss erbjuda mobilitet i stället för bilköp. Låt oss bli bilvärldens svar på Netflix eller Spotify”.

För att spalta upp det:

Tanken är att man ska abonnera på en bil, inte köpa den, även om det också blir möjligt. Kunden kan själv välja form: tre år, en vecka, 1 500 mil.

Det blir inga återförsäljare. Alla köp görs via nätet. I större städer ska dock små visningslokaler, med en eller två bilar, finnas. Den första i Europa öppnar i Berlin 2019. Men i exempelvis Sverige blir det färre än tio. Alla kommer dock att ligga mycket centralt, alltså inte där bilhandlare normalt är lokaliserade. Som komplement blir det pop-up-stores och roadshows.

”Vi har en bransch med 10 procents marginal, där återförsäljarna tar 25 procent. Det är en ohållbar affärsmodell. Men genom att plocka ut dessa kostnader kan vi erbjuda välutrustade bilar till bra pris”, säger Alain Visser.

Priset är fast. Det blir detsamma i alla länder i Europa, exklusivt skatter. Och det kommer inte att gå att pruta.

”Vi har noterat att en av många köpares största frustrationer är prutandet. Därför har vi avskaffat det”, säger Alain Visser.

Det finns inga tillval. Bilarna ska vara välutrustade från början. Vad som återstår för kunden är att välja färg och fälgar.

”En medelbil i dag säljs med mellan 5 och 7 miljarder kombinationer. Volvo XC60 är faktiskt en av de minst komplicerade: den har bara 4 miljarder valmöjligheter. Vi erbjuder åtta.”

Kunden får med sig bilen hem direkt efter köpet. I och med att det finns så få kombinationer ska det finnas bilar färdiga för omedelbar leverans.

Lynk & Co 01 blir den första helt uppkopplade bilen i segmentet – och den kommer att ha en redan omtalad delningsknapp. När du parkerar bilen kan du trycka på knappen, ett erbjudande om att låna eller hyra den går då ut via en app, du trycker ja om du accepterar.

”Lek med tanken att du abonnerar på en bil för, säg, 300 euro i månaden. Sedan kan du hyra ut den för kanske 30 euro per dag. Plötsligt sjunker din månadskostnad rejält”, säger Alain Visser.

En riskaffär

Kineserna växlar upp

Ingen har gjort det som Lynk & Co nu vill göra, Tesla är möjligen närmast, och strategin innehåller inte obetydliga mått av risk. Konservativa kunder kanske helt vänder upplägget ryggen och föredrar att köpa bilen hos traditionella bilhandlare i städers utkanter.

”Det finns alltid en risk med att göra något som inte gjorts förut. Men risken att göra som alla andra är ännu större. Det finns nämligen en sjukdom i den här industrin, att alltid titta på vad andra gör och sedan kopiera det. För oss var det ett skäl att inte göra så.”

Alain Visser ser inte ens bara andra bilmärken som konkurrenter:

”Vi måste jämföra oss med kollektivtrafik och Uber när vi skapar vår prismodell. Vår målgrupp vill nämligen inte köpa bilar. Då kan någon med fog fråga: hur kan man vara så dum att man lanserar ett bilmärke som riktas mot människor som inte vill köpa bilar?”

Ett svar kom i samband med bilsalongen i Shanghai i våras.

Där ställdes bilarna ut för första gången och presskonferensen, som sändes live på nätet, följdes av 53 miljoner människor – fler än stora rockkonserter.

Sökningarna på Baidu, Kinas motsvarighet till Google, var fyra gånger större för Lynk & Co än för något annat bilmärke.

Varför?
”Det finns uppenbarligen en aptit för ett märke som gör något annorlunda. Men nu återstår förstås att bevisa att detta fungerar”, säger Alain Visser.