Hoppa till innehållet

Bastant lyxåk i huvudrollen

Det är de moderna linjerna och, inte minst, bilens massiva framtoning som gör att den sticker ut. För ut sticker den, Rolls-Royce nya tungviktare Dawn.

På motorväg är färden trygg och mysig och på lite mindre landsväg ännu bättre, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.
På motorväg är färden trygg och mysig och på lite mindre landsväg ännu bättre, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.Foto: Foto: Hampus Andersson
På motorväg är färden trygg och mysig och på lite mindre landsväg ännu bättre, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.Foto: Hampus Andersson
Grundpriset ligger på kring 3,4 miljoner kronor, men i princip allt går att specialanpassa.Foto: Hampus Andersson
12 cylindrar, 6,6 liter och 571 hästkrafter. Men så drar bilen också 1,44 liter per mil.Foto: Hampus Andersson
Som en dörr ska öppnas på en Rolls-Royce. Speciellt, men inte så praktiskt.Foto: Hampus Andersson
Till och med bagageutrymmet är bekvämt och ombonat som ett vardagsrum.Foto: Hampus Andersson
"Spirit of Ecstasy", kylarprydnaden som är typisk för Rolls-Royce. Fälls ner automatiskt för att minska stöldrisken.
"Spirit of Ecstasy", kylarprydnaden som är typisk för Rolls-Royce. Fälls ner automatiskt för att minska stöldrisken.Foto: Hampus Andersson

Medtrafikanter både i bil och till fots vrider huvudet och kastar långa blickar efter bilen vart man än kommer. Att åka Rolls-Royce har aldrig varit något för den blyge och är det inte 2017 heller.

Rolls-Royce Dawn är mindre än Phantom, men är ändå i princip så långt från en småbil det går att komma: längden är 5,3 meter och bredden 1,95 meter. Vikten ligger på drygt 2,5 ton och för att få bilen att skjuta i väg till 100 km/tim på bara 5 sekunder finns en 6,6-liters V12 under motorhuven.

Det känns overkligt att skriva i tider av 1-liters motorer och snåldieslar. Men så är det. Effekten ligger på 571 hästkrafter och vridmomentet på nästan löjliga 820 Nm.

Svävande känsla bakom ratten

Som stadsbil är Rolls-Royce Dawn för stor och otymplig. Först när vi lämnar Stockholms stadskärna och alla nyfikna blickar bakom oss kommer bilen till sin rätt.

På motorväg är färden trygg och mysig och på lite mindre landsväg ännu bättre. Chassiet är sportigare än i Ghost-modellen men långt ifrån stötigt. Kontakten med asfalten är lite diffus och att ratta bilen ger en svävande känsla. Men så ska det nog vara och luftfjädringen borgar för en jämn och fin gång.

Med ett fullt tramp på gaspedalen tar bilen fart på ett sätt man sällan förknippar med fordon i den här storleksklassen. Och med den åttastegade automatlådan går det att köra Dawn hårt och tufft.

Men det är inte så man bäst upplever en Rolls-Royce. Här ska det åkas aristokratiskt. Att ha bråttom i den här bilen är inte värdigt märket.

Alltså lättar vi på gasen. Körningen är knäpptyst med taket på och ljudisoleringen är med andra ord precis så bra som den ska vara. Som cabriolet är Dawn också en extremt behaglig bil att åka i. Så länge man sitter i framsätet i varje fall. Passagerare därbak ombeds att hålla i eventuell huvudbonad, för där blåser det ganska rejält.

Varumärke i särklass

Rolls-Royce har ett varumärke som för tankarna till statsöverhuvuden, oljemiljardärer och rockstjärnor och har som sådant få konkurrenter. Det gäller även för Dawn. Det är väl egentligen bara en Bentley som kan mäta sig i glansen. När det gäller komfort är det möjligtvis BMW 7-serie eller Mercedes S-klass som kan vara med och tävla, men då handlar det inte längre om samma superexklusiva bilägande.

Priset är lika överdådigt som lyxkänslan i bilen. Bilen kostar från kring 3,4 miljoner kronor. För det får man å andra sidan en bil som till stor del handbyggs i engelska Goodwood. Få kunder köper dock en Rolls-Royce i grundutförande: allt, precis allt, går att specialbeställa och anpassa efter personliga önskemål. Kanske vill du exempelvis att dina initialer, släktens sköld eller att ett favoritcitat ska broderas för hand i sätena? Inga problem. Lädret till klädseln kommer från några få utvalda gårdar som kan svara upp mot tillverkarens krav på att djuren ska ha det bra under sin levnad och få garanterat bra utfodring.

Förklädd BMW-display

En annan detalj värd att lyfta fram är de otroligt murriga mattorna i bilen. De är underbara att vila fötterna på, men usch vad jobbiga att hålla rena, tänker en tråkmåns som jag.

Att det är tyska BMW som äger brittiska Rolls-Royce är svårt att se, eftersom väldigt få synliga delar är gemensamma mellan märkenas bilar. Det mest iögonfallande i Dawn är systemet för information, underhållning och navigation. Det är helt enkelt BMW:s system fast lätt förklätt i Rolls-Royce-kläder. Men i allt väsentligt känner den som kört BMW igen sig i menyer och styrning av systemet.

Trots att en Rolls-Royce kostar en slant har den svenska importören Callisma sålt över tio bilar på bara ett par månader. Även om de kommer att förbli ovanliga på vägarna finns det förutsättningar för att de kommer att bli en vanligare syn framöver.

Till den överdådiga lyxbilens försvar ska också sägas att det här faktiskt är en bil som fungerar i vardagen. Det är mer än man kan säga om många supersportbilar från Ferrari, Lamborghini och McLaren, som ofta bara har plats för två och är begränsade vad gäller bekvämlighet och framkomlighet.

Omodern – men världsbäst

Men att köra en Rolls-Royce med en enorm V12:a känns otidsenligt när så mycket fokus i bilvärlden ligger på att maximera användbarheten, bygga små kompakta suvar eller på att elektrifiera drivlinan. Att då glida fram i en jättebil som drar 1,5 liter bensin per mil – om du kör försiktigt – gör att Rolls-Royce Dawn inte är den mest moderna produkt jag kan komma på.

För den lätt excentriske bilköparen som är ute efter lyx, förfining och komfort är märket dock fortfarande bäst i världen.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera