Di Weekend BIL

Audi ska bli större – med mindre suv

Nya Q2 är byggd på VW-gruppens bottenplatta för framhjulsdrivna modeller med tvärställd motor, MQB.

Foto: Oskar Omne

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nya Q2 vänder sig mot yngre köpare i storstad, men kommer med tanke på priset troligen att köpas mest av medelålders kunder, skriver Håkan Matson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När jag klev ombord på SAS-planet bad jag som alltid flygvärdinnan om en kudde.

Efter bara en minut kom hon raskt gående, men hade stoppat kudden under armen – och sa:

”Du får den här om du säger vad du tycker om Audi Q2!”

Tyvärr hade jag inget svar, eftersom jag då inte hade provkört bilen, vilket jag har nu.

Men jag hann tänka så mycket att jag hade träffat målgruppen. Alltså, inte den som Audi tror ska köpa bilen, utan den verkliga. Jag har tidigare berättat om bilindustrins jakt på den flyende ungdomen i Di Weekend. Detta blir något av en uppföljning.

FAKTA
Audi Q2 i korthet

Totalpoäng: 19

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Pris: Från 231  000 kronor. Toppversionen 2.0 TDI Stronic quattro 333 300 kronor.

Förmånsvärde: 3 308 kronor.

Motor: Tvärställd, tre cylindrar, en liter, effekt 116 hk, vridmoment 200 Nm.

Förbrukning: Uppgift saknas.

Utsläpp av koldioxid: Uppgift saknas.

Prestanda: Uppgift saknas.

Tjänstevikt: Uppgift saknas.

Längd x bredd x höjd: 419 x 179 x 151 cm.

Bagageutrymme: 405 liter.

VISA MER

Flygvärdinnan såg nämligen ut att vara i 45–50-årsåldern (hoppas detta inte är en förolämpning). Hon körde BMW 1-serie, men hade tröttnat på den och dessutom stod hennes son och stampade och ville ta över bilen.

Här har vi en medelålders kvinna med sinne för smak och stil och tillräckligt köpstark för att kunna köpa en ny bil för en kvarts miljon.

Dessutom nyfiken på något nytt.

Och Audi Q2 är något vi inte sett förut på bilmarknaden: en prestige-SUV i småbilsklassen. Närmaste konkurrent torde vara Mini Countryman, som nu lanseras i en helt ny version.

Man kan ändå säga att klassen knappt ens finns i dag, men att den med säkerhet kommer att öka. Bland volymtillverkarna går biltypen som tåget, anförda av Renault Captur, Peugeot 2008 och Opel Mokka.

Men nu får de återigen konkurrens uppifrån.

Klassen väntas växa

En av de starkaste trenderna i bilbranschen de senaste 20 åren har nämligen varit de tyska prestigemärkenas resa nedåt i segmenten. Undan för undan har volymtillverkarnas bilar vikt ned sig, med mellanklassen som det kanske tydligaste exemplet. Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass har i Europa kört förbi främst japanska mellanklassmodeller.

Därefter har kompaktklassen attackerats, med bilar som BMW 1-serie och Mercedes A-klass.

Audi var tidigt ute med sin A3 redan på 1990-talet – såld i Sverige med rubriken ”Du byter inte klass, du byter bara storlek”.

De tre tyska märkena gav sig sedan in i den kompakta suv-klassen, med Audi A3, BMW X1 och Mercedes GLA. Det är i detta getingbo Volvo ska konkurrera 2018 med XC40.

Den goda nyheten är att det blir fler kunder att slåss om, eftersom klassen väntas fördubblas till 2020.

Stor, större, Skoda

När Audi nu som första prestigebilstillverkare tar ännu ett kliv nedåt sker det med en bil baserad på VW-gruppens bottenplatta för modeller med tvärställda motorer och framhjulsdrift, MQB.

Av detta syns inte ett spår inuti bilen. Interiören håller högsta Audi-klass och känns inspirerad av sportkupén TT. Här finns 12.3-tumsskärmen virtual cockpit, som vi känner igen från de större Audi-modellerna, liksom head up-display och Apple Car Play. Här erbjuds också uppkoppling och alla de säkerhetssystem som finns i Audis större modeller. Tyvärr är det mesta tillval.

Kort – men man sitter högt upp

Bilen är bara 419 centimeter lång. Det är 20 centimeter kortare än Q3 och 13 centimeter kortare än A3 Sportback.

Av naturliga skäl blir baksätet inte stort, men med det generösa utrymme som finns under framstolarna kan längre personer klämma in sig för kortare resor.

Föraren sitter hela 8 centimeter högre än i en A3 i ett säte som känns rejält och bekvämt.

Jag har kört Q2 i två versioner: dels med enliters bensinturbo på 116 hk, dels med dieselmotorn på 190 hk och fyrhjulsdrift, den senare en kombination man hittar hos de flesta VW-gruppens märken. Jag har kört exakt samma drivlina i Seat Ateca, Skoda Kodiaq och VW Tiguan.

Med framhjulsdrift har Q2 en enklare bakhjulsupphängning, en så kallad torsionsaxel, medan den fyrhjulsdrivna versionen har multi-länk-upphängning.

I båda versionerna är Q2 på gränsen till stötig när man kör på riktigt dålig väg, då den också har en tendens att vicka en smula i sidled.

På vanlig väg är bilen stabil och stadig och har bra grepp. Det bekräftas när vi kör det klassiska undanmanöverprovet i samband med vårt test av Årets bil-kandidaterna i Tannis. Q2 är en av de allra bästa bilarna och klarar konbanan i 77 km/tim, mycket på grund av ingrepp av antisladdsystemet, som dramatiskt bromsar ned farten. Vid utgången av konbanan är hasigheten 28 km/tim.

Kraftig men tyst

Den trecylindriga enlitersmotorn var en mycket positiv upplevelse. Fin spänst, bra kraft, tyst gång. Passar egentligen bättre till biltypen än dieselversionen, som blir lite av överkurs.

10 guldkorn från Genève

Med den lilla motorn kostar Q2 231 000 kronor, medan toppversionen med dieselmotorn är drygt 100 000 kronor dyrare. Det finns också motorer på 150 hk, både diesel och bensin, att välja på.

I skrivande stund är Q2 med den lilla bensinmotorn ännu inte lanserad, vilket innebär att vissa tekniska fakta saknas.

För Audi ska Q2 bli ett rejält tillskott för volymen, även om konkurrensen hårdnar. På bilsalongen i Paris i september visade BMW konceptbilen X2, som verkade produktionsklar.

Hela 80 procent av Q2-köparna väntas vara nya för Audi. Ingen vill svara på hur många Q2 som ska säljas, men konsultfirman IHS har gjort bedömningen 60 000 bilar nästa år.

Vi får se om en av dem hamnar hos en svensk flygvärdinna.

Och, ja – jag fick min kudde, trots att jag satt där pinsamt svarslös.