Di Weekend BIL

Audi R8 når nya höjder

En brutal sportbil. Men samtidigt märkvärdigt lättkörd. Nya Audi R8 Spyder kombinerar det bästa från olika världar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Superbilen är ännu bättre utan tak.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är lika bra att säga det direkt, Audi R8 Spyder är en fantastiskt kul bil. För 1,7 miljoner kronor vore i och för sig allt annat en besvikelse.

0–100 km/tim går på 3,6 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/tim. Det är visserligen inte lika vasst eller snabbt som i R8 Coupé men eftersom all bilkörning förhöjs med möjligheten att köra utan tak gör det absolut ingenting.

Allra bäst är bilen att köra i tunnlar eller på vägar omgivna av berg, som här norr om Barcelona. Det är nämligen då som ljudet från motorn, en V10 på 540 hästkrafter, blir som bäst. Det karaktäristiska ljudet från sugmotorns tio cylindrar är fint redan från start men blir som bäst från 3 000 varv per minut och uppåt.

Audis ingenjörer har även tagit avgasknallandet till en ny nivå. Det smäller som pistolskott så fort man släpper upp gaspedalen. Även om man försöker intala sig att det är en smula barnslig effekt är det svårt att inte skratta förtjust när sportavgassystemet gör sitt. Särskilt som spanska medtrafikanter med tydliga vinkningar visar att de vill ha mer gas och mer ljud från testbilen.

Motorljudet gör dock att det är svårt att smyga obemärkt i väg från parkeringen. Redan i normalläget är bilen aggressiv och i ”Dynamic mode” är det på gränsen till omöjligt att köra utan att göra sig hörd.

På tal om körlägen är R8 som bäst i det nämnda Dynamic-läget. Samtidigt är normalläget imponerade fint på motorväg. Då hörs motorn mest som ett lågt brummande och i kombination med den utmärkta ljudisoleringen gör det att man längtar efter långkörning. Det gäller särskilt med taket på, men även när suffletten är nere. I 130 km/tim är det fortfarande lugnt och städat i kupén, och vindbruset är mest en bonus.

FAKTA
Audi R8 Spyder

Totalpoäng: 20
Köregenskaper: 5
Komfort: 4
Ekonomi: 2
Säkerhet: 4
Bilkänsla: 5

Pris: Från 1,7 miljoner kronor.
Motor: V10 på 5,2 liter, effekt 540 hk, vridmoment 540 Nm.
Förbrukning: 1,17 liter/mil.
Utsläpp av koldioxid: 277 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).
Prestanda: 0–100 på 3,6 sekunder, toppfart 318 km/tim.
Tjänstevikt: 1 720 kilo.
Längd x bredd x höjd: 442 x 194 x 124 cm.
Bagageutrymme: 112 liter.

VISA MER

Standardinställningen är ganska mjuk och förlåtande vilket gör bilens komfort riktigt bra i vanlig körning. Den som vill sträcka ut och verkligen testa bilens potential på racingbana bör dock välja det ställbara chassiet, en finess som på Audispråk heter ”Magnetic Ride”.

Svårt att få bilen ur kurs

Lite mer krut hade varit kul

Jämfört med föregående version har Audi ökat andelen aluminium och kolfiber i konstruktionen vilket gjort att vridstyvheten ökat med 50 procent, och nu ligger på samma nivå som i förra generationens coupé-version. Det innebär att den som oroar sig för stabiliteten i bilen kan lägga de tankarna åt sidan. Bilen går nästan obehagligt lugnt genom kurvorna utan knirr eller knarr.

Fyrhjulsdriften ger ett grepp som är svårt att slå och R8 uppför sig säkert med tanke på hur mycket effekt som motorn ger. Trots slarviga rattutslag och tung gasfot är det svårt att få bilen ur kurs. Och det mest otroliga är nog att en så här extrem bil kan upplevas så bekväm och enkel att köra. Det är till och med så att en timmes krypkörning i Barcelonas rusningstrafik går att stå ut med.

Interiören är sportig med snabb åtkomst till de viktigaste funktionerna på ratten. Tack vare instrumentpanelens 12,3-tumsskärm känns förarmiljön igen från flera andra och mer vardagliga Audimodeller.

R8 har tillverkats sedan 2007 och för att vara en bil i den här klassen har det blivit en volymbil, med fler än 27 000 sålda bilar. För R8-köpare finns det olika versioner att välja bland, från värstingen Plus, vars V10 ger 610 hästkrafter, till Spydern med det mer beskedliga effektuttaget på 540 hästkrafter. Möjligheten att köra öppet gör att man lätt kan tänka sig att avstå de 70 extra hästkrafterna och stå ut med att 0–100 km/tim går på 3,6 i stället för 3,2 sekunder.

Nackdelar med Audi R8 Spyder? Jodå, de finns. Priset är en faktor, för 1,7 miljoner kronor får man många andra bilar som också är väldigt bra. Och ska man bara ha en bil i den här klassen är det svårt att välja, R8, Porsche 911 Turbo eller kanske en McLaren 570S?

En annan detalj är bagageutrymmet. Även om det kanske inte är avgörande för presumtiva kunder så är 112 liter väldigt snålt. En kabinväska och en jacka är ungefär vad som får plats. Och eftersom taket tar plats bakom sätena finns där heller inte många centimeter att klämma in saker på. Den som tänker sig att ta drömbilen på Europasemester får ställa in sig på att packa lätt.

Brutal perfektion

Nya modeller på gång

R8 byggs, till stor del för hand, av 500 anställda i en ny anläggning nära Neckarsulm i sydvästra Tyskland, medan motorn skruvas ihop i ungerska Györ. Produktionen är anpassad för att ge kunderna stora möjligheter att anpassa sina bilar efter tycke och smak. En populär detalj att sätta sin personliga prägel på är kolfiberbladen på sidorna. Usain Bolt valde exempelvis att pryda sina med Jamaicanska flaggan.

Enligt Audi Sports nya vd, Stephan Winkelmann, tidigare chef på koncernkusinen Lamborghini, kan vi vänta oss fler prestandamodeller från Audi Sport inom den närmsta tiden. För att bredda portföljen låter det exempelvis på Audi som att R8, eller en liknande modell, kan komma i en version med väsentligt lägre pris framöver. Från marknadsavdelningen frågar man exempelvis informellt om hur en liknande bil, fortfarande med V10, men för 1,2 i stället för 1,7 miljoner kronor skulle tas emot på marknaden? Förmodligen bra, svarar Di Weekend.

Men varför inte följa trenden och använda en mindre turbomotor?
”För att ingen annan har vår V10”.