Di Weekend BIL

Äntligen på banan

Paret Koenigsegg sida vid sida i bilen,i företaget och genom livet. ”Det här jobbet är en livsstil”, intygar de båda två.

Foto: Jack Mikrut

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En djärv uppfinnare ihop med en driven organisatör. Och en massa hästkrafter.
Christian och Halldora von Koenigsegg har tryckt gasen i botten för att bygga världens snabbaste bil och har mot alla odds lyckats att styra den på rätt väg.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Flaggan med Koenigseggs logotyp, tillika släktvapen, vajar vid sidan av den svenska och den brittiska alldeles nära Ängelholms flygplats. En kund från Storbritannien är på ingång och här tas alla emot furstligt. Det faktum att huvudkontoret och fabriken ligger på vischan har mindre betydelse för Koenigseggs kunder. De flesta som är ute efter de megaexklusiva supersportbilarna kommer ändå i eget plan eller helikopter och då är närheten till flygfältet perfekt.

Det är inga fattiglappar som klarar att lägga en beställning på en Koenigsegg – en bil som kombinerar omsorgsfullt hantverk i alla delar med den mest avancerade tekniken för ett fartvidunder. Prislappen ligger på 15–25 miljoner kronor. Ändå får Koenigsegg fler beställningar än vad som hinns med.

”Just nu går hela bilbranschen väldigt bra. Även vår nivå av extrema sportbilar. Våra bilar har blivit både samlarobjekt och investeringsobjekt i en allt större omfattning”, säger Christian von Koenigsegg när han tar emot i entrén där två av bilarna står uppställda.

Hustrun Halldora von Koenigsegg, ekonomi- och operativ chef, ansluter med den senaste familjemedlemmen, elva veckor gamla cavalier king charles spanieln Knut. Hon visar runt med valpen i famnen.

Först ingenjörslandskapet där ingenjörer sitter vid sina datorer och jobbar med allt från konstruktioner till simuleringar.

FAKTA
Familjen von Koenigsegg

Christian von Koenigsegg, 44 år, vd och grundare av Koenigsegg Automotive.

Halldora von Koenigsegg, 40 år, vd för Alpraaz, ekonomi- och operativ chef på Koenigsegg Automotive.

Bor: Magnarps strand, Ängelholm.

Familj: Sönerna Sebastian, 15 år, och Samuel, 10 år.

Kör privat: Tesla Model S, Land Rover Evoque, Mazda Miata.

VISA MER
FAKTA
Koenigseggs företag
  • Alpraaz är Christian von Koenigseggs första bolag som han bildade som 19-åring. Namnet betyder inget. ”Det var det jag och mina vänner ropade till varandra när vi åkte nerför en riktigt brant backe i Alperna – som att vi rasade ner för Alperna”, beskriver Christian von Koenigsegg. Numera är det ägarbolaget bakom biltillverkaren. Det danska riskkapitalbolaget SIC Holdings äger Alpraaz tillsammans med Christian von Koenigsegg. Utdelning till ägarna i fjol: 3,6 miljoner kronor.
  • Koenigsegg Automotive (bildat 1994 med ett namnbyte från Automobile 1999). Ägs av Alpraaz till cirka 91 procent. Ordförande är norske designern och entreprenören Bård Eker som också är delägare.
  • Koenigsegg Lifestyle, som marknadsför produkter kring varumärket, ägs av Koenigsegg Automotive till 78,5 procent.
  • Freevalve som utvecklar teknologi till förbränningsmotorer ägs till 56,4 procent av Alpraaz.
VISA MER

En trappa upp byggs nya kontor för inköparna, mjukvaruutveckling, designavdelning med mera.

I fjol var personalstyrkan 70 personer. Nu nästan 130.

”Vi har växtvärk överallt”, säger Halldora von Koenigsegg.

Gediget hantverk

I fabriken är det serietillverkning även om det inte är något löpande band som rör sig hela tiden. Bilarna står på sina stationer i några veckor där montörerna jobbar med dem och sedan flyttas de framåt. Byggandet av varje bil tar sex–sju månader.

Årstakten i fabriken är runt tio bilar.

”Även om det inte handlar om sekundpass så ska det ändå vara ett flöde”, säger Halldora von Koenigsegg.

Arbetet är hantverksmässigt rakt igenom. Från den egna kolfiberavdelningen där bitarna av kolfiber skärs till och läggs i formar till sömnaden av skinnklädslar till de formgjutna sätena.

Just nu är det modellen Agera RS som fyller platserna på produktionslinan. De 25 exemplar som utlovats av bilen med den egna turbomatade V8-motorn på 1 160 hästkrafter har redan sålt slut.

Kunden betalar först handpenning. Sedan en summa när bilen väl börjar byggas och så slutsumman i samband med leverans.

Tre års väntan

I prototypverkstaden jobbas det för fullt med nästa modell – Regera – en hybrid med förbränningsmotor och tre elmotorer: en på vevaxeln och en på vardera bakhjul. Totalt ger det 1 500 hästkrafter.

Inspirerad av den direkta kraften i Teslas elbil bestämde sig Christian von Koenigsegg för att göra något så udda som att slänga ut växellådan.

”När jag presenterade idén var det många, även internt, som trodde att jag blivit galen. Alla utgick från att sportbilsköpare vill ha en växellåda. Men jag lyckades övertyga alla att man slipper förlora kraft om man hoppar över växellådan. Tekniken går att använda även på vanliga bilar”, säger Christian von Koenigsegg.

Regera visades första gången på bilsalongen i Genève förra våren och nästan hälften av den utlovade serien på 80 stycken har redan beställts.

Senare i år kommer den första att levereras till en köpare i Saudiarabien.

Den som vill ha en Koenigsegg får vara beredd på lång väntan. Förra året var förhoppningen att få ned väntetiderna från två år. Men det har gått åt andra hållet.

”Ja, tyvärr ligger vi på över tre år om man beställer en bil i dag”, säger Christian von Koenigsegg.

”Han kör och jag betalar”

Genom årens lopp har fokus mest varit på Christian von Koenigsegg. Uppfinnaren, entreprenören, risktagaren. Men faktum är att Halldora von Koenigsegg är väldigt delaktig i bolagets utveckling.

”Han hade sin bilidé redan när vi blev tillsammans. Från början hade vi inte tänkt att jobba ihop, men så märkte vi att vi aldrig sågs. Jag började inte med det här för att jag älskar bilar, men jag älskar min man och företaget har blivit vårt liv. Han kör och jag betalar räkningar kan man säga”, berättar Halldora von Koenigsegg.

De gifte sig 2000 men träffades redan för 25 år sedan. Halldora, född av isländska föräldrar i Växjö, var då bara 15 år. Christian, uppvuxen i Djursholm och som gått på Lundsbergs internatskola, var i Bryssel som utbytestudent och de möttes på skolan. Redan då hade Christian von Koenigsegg huvudet fullt av idéer. Eftersom Halldoras pappa jobbade med trägolv funderade den blivande svärsonen på förbättringar och kom på att man borde klicka ihop golvbrädorna utan att behöva limma.

”Jag var ju kär och såg en chans att imponera. Men jag fick inget gehör. Varken hos honom eller de andra golvtillverkarna som jag visade min idé för. Men några år senare slog klickgolvet igenom överallt”, säger han.

Motgångar och brist på pengar

I stället för golvbranschen fortsatte han att drömma om bilar. Riktigt snabba bilar. Bilnörd på det där inbitna tekniska sättet där han kunde jämföra hjulmuttrar på olika märken var han sedan länge. Dessutom besjälad av att göra det han trodde på även om alla runt honom skakade på huvudet och dömde ut det.

Han har många gånger berättat om hur hans pojkdröm fick näring av den norska dockfilmen Flåklypa grand prix om en fattig cykelreparatör som bygger världens snabbaste bil.

Det var det Christian von Koenigsegg också ville göra. Men de första åren från 1994 när han startade bilbolaget kantades av motgångar. Och brist på pengar. Bokslutet från 2000 var talande. 800 000 kronor i omsättning. 2,7 Mkr i förlust. Pengarna rann i väg.

”Jag förstod aldrig de som kritiserade mig för att företaget gick med förlust de första åren. Det räknade jag med som en uppstart i bilbranschen”, säger Christian von Koenigsegg.

Tack vare att 8 Mkr togs in från släkt, vänner, anställda, bilentusiaster och investerare i en nyemission 1999 kunde första bilen byggas och levereras 2002.

Trefaldigat antalet hästkrafter

Redan med första modellen, CC8S, blev det ett Guinessrekord. Med 655 hästkrafter var det världens hästkraftsstarkaste serietillverkade certifierade bil. Tre år senare slog Koenigsegg sitt eget rekord.

”Det är signifikant för oss. Om ingen annan höjer ribban gör vi det själva. På 14 år har vi nästan trefaldigat antalet hästkrafter”, säger Christian von Koenigsegg.

Jakten på bilskatten

Finanserna har också blivit bättre. De senaste fyra åren har det varit plus på sista raden. I fjol tog både omsättning och lönsamhet ett rejält kliv uppåt. Från att ha omsatt runt 85 Mkr per år sålde Koenigsegg för nästan 140 Mkr. Vinsten ökade från 1,7 Mkr till 10,5 Mkr. Det innebär en marginal på nästan 8 procent.

”Vi kunde ha höjt lönsamheten mer om vi velat, men jag vill bygga något långsiktig och då krävs ett annat sätt att tänka”, säger Christian von Koenigsegg.

Fortfarande är företaget sårbart med sin oerhört nischade produkt, men grunden blir allt solidare.

I Ängelholms nya ”Walk of fame”

I Jantelagens Sverige retade det folk att en ung överklasskille hade bestämt sig för att bygga en supersportbil. Men Christian von Koenigsegg, med sin lågmälda och artiga stil, rubbades inte.

”Jag lät mig inte påverkas så mycket av huvudskakningarna då, och jag tänker inte på ryggdunkarna nu”, säger han lugnt.

Men han ler när jag frågar hur det känns att han fått en stjärna i Ängelholms nya ”Walk of fame” på gågatan i staden.

”Jo, det är ju roligt. Och ibland när alla har gått hem och jag går runt i fabriken kan jag känna en slags stolthet, en bra känsla. Men oftast är jag så uppe i allt att jag inte hinner landa i tanken på vad jag har gjort.”

”Men om det finns någon slags samhällsnytta i det här så är det ju att visa att det går att göra det omöjliga bara man aldrig ger upp.”

Fast i ett avseende har han gett upp eller i alla fall inte fullföljt sin plan. Det var 2009 när han, uppbackad av ett par amerikanska finansmän, en norrman och ett kinesiskt bilbolag, skulle köpa krisande Saab Automobile av General Motors. Han var inte initiativtagare, men fick agera frontperson utåt.

”Jag såg en möjlighet att kunna kombinera varumärkena och få tillgång till en stor fabrik. Men förutsättningarna blev helt enkelt för dåliga så därför bestämde vi oss för att hoppa av. Trots att det strider mot min natur att inte fullfölja saker, men det var i alla fall ett aktivt beslut”, säger Christian von Koenigsegg.

Han behöll sin nya Saab 9-5 i ett par år innan han bytte ut den mot en Tesla Model S.

Efter Saabäventyret har han lagt all energi på sina sportbilar.

I poddar utan ratt

Med nya Regera kan Koenigsegg vara snabbast i världen igen, efter att ha blivit brädad av VW-koncernens Bugatti Veyron. Men Christian von Koenigsegg vill hellre briljera med acceleration.

”Vi kan köra i över 400 kilometer i timmen, men att jaga toppfarter med en gatbil är inte optimalt. Inga kunder kan egentligen utnyttja det. Vi vill hitta balansen mellan att bilen ska vara trevlig att köra till vardags och ha prestanda på bana”.

Regera väntas klara 0–400 kilometer i timmen på 20 sekunder.

Med tanke på miljödebatten och utvecklingen mot autonom körning är frågan om bränsleslukande monsterbilar har en framtid?

”Elbilar kommer att vinna i slutändan, men i vår nisch, supersportbilar, kommer förbränningsmotorn att leva längst. För att förflytta oss kommer vi säkert att färdas i poddar utan ratt, men entusiaster kommer länge att vilja känna en motor som sjunger och låter”, säger Christian von Koenigsegg.

Sedan 2003 har Koenigsegg hållit till i den nedlagda flygflottiljen på 4 900 kvadratmeter där 3 000 kvadratmeter är produktionsyta och resten kontor.

För ett par veckor sedan fick bolaget tillgång till ytterligare en byggnad. Där har service och slutkontroll flyttat in. Fredrik Eklöf är ansvarig för sista stationen innan bilarna lämnas till kunderna. Hans jobb är att provköra dem på Koenigseggs testbana.

Hisnande upplevelse

Han bjuder på en åktur i en av de tidigare modellerna, CCXR från 2009. Den är till salu för drygt 10 Mkr. Försäljningen av begagnade bilar har blivit en allt större business. Även om nya Regera har 1 500 hästkrafter räcker de 806 hästkrafterna i CCXR till gott och väl för att få en hisnande upplevelse på banan. Hastighetsmätaren visar över 300 kilometer i timmen. Buskar och träd vid sidan blir suddiga. Det kittlar i magen. När vi snurrar runt så däcken ryker kippar man både efter andan och skrattar på samma gång.

Varje bil som lämnar fabriken firas av personalen.

Kineserna växlar upp

”Vi ser alltid till att göra något extra. Det är som att sjösätta en båt”, säger Halldora von Koenigsegg.

Hemma i villan, fem minuter från fabriken och med havet och stranden nära, har garaget just byggts om till musikstudio. Äldsta sonen, 15-årige Sebastian, komponerar och spelar. Lillebror, 10-årige Samuel, tycker just nu studsmattor är intressantare än bilar. Köra gokart gillar båda, men bilintresset är inte särskilt hett.

”De tycker Koenigseggs bilar är coola, men de är inte biltokiga på det sättet som jag alltid har varit”, säger Christian von Koenigsegg.

”För dem är det inte så speciellt med de här bilarna. De har vuxit upp här. Det mesta vi gör kretsar kring företaget. I somras undrade barnen om vi inte kunde åka på semester till något ställde dit vi inte sålt en bil. Vi gjorde faktiskt det. Reste till Kroatien i Teslan”, säger Halldora von Koenigsegg.

Personalstyrkan har nästan dubblerats, men inte produktionen. Planen är att öka takten, men det tar tid. I somras köptes en kolfibertillverkning i Spanien som gör att man ska klara större volymer.

”Först nästa år tror vi på ett rejält produktionslyft. Målet på sikt är 25 bilar per år”, säger Christian von Koenigsegg.

Under åren när belackarna grymtade ökade bara hans motivation. Men vad händer nu – när orderböckerna fylls på och siffrorna pekar åt rätt håll. Försvinner drivkraften då?

”Nej, vi ska bara se till att göra allt ännu svårare. Skapa ännu större utmaningar tekniskt.”

Att kurvorna gått brant uppåt de senaste åren gör honom inte bara glad.

”Det är även lite läskigt. Jag vet att det kan gå snabbt åt andra hållet också. Det svåraste för oss nu är att hantera vår snabba tillväxttakt.”

Halldora von Koenigsegg är tacksam över att tillvaron har stabiliserats.

”De första åren var det mycket en kamp för överlevnad och samtidigt hade vi små barn. Nu är det fokus på utveckling”, säger hon.