Di Weekend BIL

3 hetaste trenderna i motorvärlden i höst

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

XC90 i Uberskrud.

De traditionella biljättarna utmanas av mer digitala nykomlingar – men gamlingarna visar att de har kraft att möta framtiden. Volvo samarbetar med Uber och snart får Tesla riktig konkurrens om kunder som vill köra exklusivt på el.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

XC90 som självkörande taxibil

Räkna med att självkörande bilar kommer att både locka och oroa såväl bilister som lagstiftare. Modeller som Volvo S90/V90 och Mercedes E-klass har system som gör det möjligt för föraren att vila ögonen från vägen en stund. Och i takt med att bilflottan byts ut kommer det bli allt vanligare med bilar på vägarna där föraren inte behöver hålla händerna på ratten.

Men till skillnad från amerikanska Tesla har andra biltillverkare aktat sig för att kalla systemen för något som liknar ”autopilot”. Omtalade olyckor med de exklusiva elbilarna i USA har orsakat en högljudd debatt kring hur lämpligt det är att aktivera förarassistans som gör att bilen av klarar att köra själv i flera situationer, men inte i alla. Exakt hur och när vi kan förlita oss helt på bilens förmåga att sköta transporten är oklart, men att området är det hetaste inom bilvärlden står klart. Ett bevis på det är samarbetet mellan Volvo och Uber som ska resultera i 100 självkörande XC90 i Ubers flotta i USA.

Men trots samarbetet med Volvo blir Uber inte först ut. Företaget Nutonomy har redan sex självkörande bilar i testtrafik i Singapore. Nutonomy använder sig av modifierade exemplar av elbilarna Mitsubishi i-Miev och Renault Zoe och än så länge går det bara att åka inom ett begränsat område i staden.

Ett annat bevis är att Ford kommer att påbörja tester med autonoma bilar, utan både ratt och pedaler, under nästa år.

Elvastegade lådor på väg

Storvilt i elbilsdjungeln

En gammal visdom säger att automatlådor gör att bilen drar mer bränsle. Men moderna lådor sköter växlingarna så smidigt, snabbt och effektivt att bränsleeffektiviteten ökar jämfört med om föraren sköter växlingarna själv. En förklaring till minskade effektförluster är att biltillverkarna infört dubbel-kopplingslådor med upp till tio steg. Enligt patentansökningar tänker japanska Honda och amerikanska Ford längre än så. Företagen ser ut att utveckla elvastegade automatlådor, i Hondas fall med trippelkoppling. Från och med i höst säljer Ford en av världens mest sålda bilar, F-150, med en tio-stegad automatlåda, den första i sitt slag som är tillgänglig i en serietillverkad bil. Den komplicerade konstruktionen har krävt- investeringar på 1,4 miljarder dollar, nästan 12 miljarder kronor, i växellåds-fabriken i Livonia, Michigan.

Se upp Tesla – kampen om elbilskunderna hårdnar

Räkna med att Tesla kommer att få konkurrens när det gäller -exklusiva elbilar med lång räckvidd. Ämnet kommer med stor sannolikhet bli en snackis under bilsalongen i Paris i oktober. BMW och Mercedes ligger långt fram i utvecklingen av sina elbilar och BMW säljer redan exempelvis i3 och i8. Enligt uppgifter kommer Mercedes att använda Parissalongen för att lansera den första i en serie kommande renodlade elbilar. Namnet uppges bli EQ och kanske kommer bilen att ha designdrag från koncept som Tokyo eller IAA.

Nu styr vi mot bilmärkenas död

Alliansen Renault-Nissan är en av de främsta när det kommer till att sälja -elbilar med priser som ligger i paritet med bensin- eller dieselbilar, exempelvis med Renault Zoe och Nissan Leaf. Modellerna har än så länge en räckvidd som ligger långt ifrån en konventionell bils, men enligt Renault kommer så kallad räckviddsångest snart att vara historia. Bolaget spår att i princip alla tillverkare kommer att erbjuda modeller med faktisk räckvidd på 30 mil så snart som 2020, och 2025 räknar den franska biltillverkaren att 50 mil i verklig körning är det normala.

Volkswagen firar framgångar med laddhybriden Passat GTE, och koncernsyskonet Porsche har meddelat att elbilen Mission E ska vara färdig innan 2020. Elon Musks elbilsuppstickare Tesla kommer med andra ord möta betydligt hårdare konkurrens inom kort.