Di Weekend BIL

10 guldkorn från Genève

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Designfirman Italdesigns visionära skapelse Pop.Up finns bland Håkan Matsons personliga favoriter från Genève 2017.

Foto: Håkan Matson

Här åker man på bilsalong, men det man fastnar för är inte ens en bil. Mest spännande bland alla små, stora, billiga, vräkiga, snabba och gröna – nåja, några stycken i alla fall – bilar är nämligen fordonet som löser alla problem med bilköer. Detta är mina tio personliga favoriter från årets bilsalong i Genève.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Italdesign Pop.Up

I samarbete med flygplanstillverkaren Airbus har numera VW-ägda design-firman Italdesign tagit fram Pop.Up, som varken är en bil eller ett flygplan utan snarare både och. Det hela beskrivs som ett ”modulärt system för transport”, som inte är ett privatfordon, utan ska fungera som en taxi. Själva fordonet består av tre enheter: en självkörande och eldriven markmodul (det närmaste en ”bil” vi kommer), en kapsel för två passagerare och en eldriven drönar-liknande flygmodul, allt tillverkat i kolfiber. När du närmar dig en kö kan du sålunda välja att låta drönaren lyfta dig över bilarna och flyga. Men du kan också låta den ständigt uppkopplade modulen att sköta valet åt dig – den räknar ut och föreslår bästa alternativ, beroende på trafiksituation. När systemet är utbyggt finns det – förhoppningsvis – ett annat chassi att landa på, annars har kapseln landningsställ. Räckvidden för flygningen är 30 minuter eller 10 mil.

”Vår partner Airbus tar projektet på största allvar. Vi tror att detta kan bli verklighet om senast 7-10 år” säger Italdesigns Carsten Monnerjan, som ritat interiören, till Di Weekend.

Peugeot Instinct

Utopiska självkörande bilar har vi sett ett antal av, som Volkswagens rullande låda Sedric på salongen. Men hur kommer bilarna att se ut på vägen dit? Peugeot försöker med Instinct ge en realistisk vision av en självkörande bil 2025. Här sitter man som i en konventionell bil, men kan fälla sätena ungefär som i ett flygplan. Designchefen Gilles Vidal menar att tid är det viktigaste vi har och Instinct ska ge ett personligt utrymme och tid som man kan göra vad man vill med. Han ger själv ett exempel:

”Jag köper massor med magasin, som jag inte hinner läsa och som bara samlas på hög hemma. Nu skulle allt kunna hamna i bilen”, säger han.

Och i dörrfickorna på den utställda konceptbilen hittar man faktiskt gamla science-fiction-magasin från Vidals -privata samling.

Alpine A110

Det är omöjligt att inte bli frälst vid första anblick av den här bilen. Inte bara eller ens mest för den retroinspirerade, men ändå moderna, designen som bär tydliga drag av originalet från 1955. Jag gillar mest kombinationen, liten bil (418 centimeter), låg vikt och liten motor. Aluminiumbygget väger bara 1 080 kilo och då behövs inte mer än en 1,8 liters turbomotor på 252 hk. Den tar sig från noll till 100 på 4,5 sekunder ändå och ska ha en toppfart på 250 km/tim. För viktfördelningens skull har bensintanken placerats bakom framaxeln och motorn framför bakaxeln, vilket ger förhållandet 44:56. Precis som originalet ska nya Alpine tillverkas i fabriken i Dieppe, där så många andra sportiga Renault-modeller gjorts. Bilen finns faktiskt redan till salu. Pris: 58 500 euro.

David Brown Speedback GT

Tala om att historien upprepar sig. David Brown ägde ett företag som tillverkade traktorer, men som senare under 25 år också kom att äga Aston Martin. Han dog 1993. Nu finns ett nytt bilmärke, David Brown, skapat av en man med samma namn, som händelsevis också har ägt ett företag som tillverkar traktorer. På salongen visas första modellen Speedback GT, en bil som starkt påminner om en Aston Martin, förslagsvis DB4. Under skalet hittar vi Jaguar XKR, med samma V8 på 510 hk, men chassiet är mjukare än i originalet. Pris: cirka 5,5 miljoner kronor. Även om jag egentligen inte gillar retrodesign tillåter jag mig härmed ett undantag. Stilren är liksom bara förnamnet.

Vrålande och vacker Bondbil

Ferrari

Designchefen Flavio Manzoni visar upp det ena mästerverket efter det andra – och efterträdaren till F12 Berlinetta är bland det bästa det italienska märket -lanserat på mycket länge. Perfekta proportioner, strama och starka sidor, klassiskt bakparti, lagom aggressiv front. Hjärtat i bilen är förstås den nya V12-motorn på 6,5 liter, där momentkurvan inte når toppen (ruggiga 718 Nm!) förrän vid 7 000 varv. Man kan bara ana hur det är att gasa vid 6 000 varv och ha ännu mer kraft kvar. Effekten är 800 hk, 60 mer än i F12, och 0-100 tar 2,9 sekunder, toppfarten är över 340 km/tim. Alla bilar som tillverkas i år är redan sålda.

Honda Neuv

Jag har alltid varit svag för japanernas små -lådbilar – särskilt nu när de är så smarta. Neuv är inte bara självkörande, utan håller reda på vad föraren gillar och inte gillar. Neuv vet vilken restaurang som får ditt hjärta att klappa lite extra och vet när du blir arg i trafiken. Ditt känslotillstånd mäts med hjärtfrekvensen och genom att ditt ansikte läses av. Allt bakas ihop av bilens hjärna, ”Hana”, som hjälper dig att köra bilen och om det går för vingligt tar hen helt enkelt över körningen, bromsar farten och låter dig vila. Eldrivna Neuv är så smart att den vid laddning köper och säljer el när det är som mest förmånligast.

Bentley EXP 12 Speed 6e

Efter ”dieselgate” har VW-gruppen satt högsta fart med elektrifiering – och det inbegriper även Bentley. Få tekniska data är kända kring konceptbilen EXP 12 Speed 6e, annat än att räckvidden ska bli generös, man ska kunna köra ”mellan London och Paris eller Milano och Monaco” på en laddning. Av bekvämlighetsskäl ska bilen kunna laddas induktivt, så att ägarna slipper krångla med kabel i snöslasket. Formerna är onekligen eleganta, en väl avvägd blandning av lätthet och kraft, och det finns många lyxiga detaljer – som kopparstycken runt växelväljaren.

Mercedes-Maybach G650 Landaulet

Naturligtvis är det oetiskt att gilla denna absurda -skapelse, i grunden en Geländewagen, som har funnits i sin civila version sedan 1979. Möjligen har modellen nu nått vägs ände. Det är i vilket fall salongens minst politiskt korrekta bil, fjärran från miljökrav och sublim lyx. Nä, här vräker vi på med allt: 58 centimeter mer i längd, en AMG-hottad V12-motor på 630 hk och ett Landaulet-tak, som jag för allt i världen inte begriper varför jag gillar. Föraren sitter under plåttak, baksätespassagerarna kan cabba ned. Baksätet är som överlyft från lyxlimousinen Mercedes-Maybach S550, med allt ifrån fotstöd till kylda hållare för champagneglasen. Bakpå hänger ett av fem 22-tumshjul, som onekligen ger bilen karaktär. Bara 99 stycken ska tillverkas. Räkna med en prislapp på runt 5 miljoner kronor.

Tekniskt fulländad men saknar själ

Toyota i-TRIL

Den här konceptbilen är tänkt för tvåbarnsmammor mellan 30 och 50 år, som bor i små och medelstora städer. Föraren sitter i mitten, två kortare personer på var sin sida. Precis som Toyotas tidigare försök i genren kan i-TRIL lutas i kurvorna (10 grader). Den är eldriven, har en räckvidd på 20 mil och saknar pedaler. Gas, broms och styrning sköts med en tv-spelsliknande modul vid styret (man kan inte kalla det ratt). i-TRIL väger bara 600 kilo och frågan är varför man ska ha en apparat som väger dubbelt så mycket – en så kallad bil – för enklare vardagsärenden.

McLaren 720S

Fet, tänker man först. Slank, tänker man sedan. Andra generationen av McLarens Super Serie-bil, 720 S, är i vilket fall en imponerande skapelse. Alla former finns där av en anledning och den stavas aerodynamik. Ta bara de gigantiskt stora strålkastarna. Öppningen rymmer också en kanal för att luften ska strömma bakåt och kyla den mittmonterade motorn. Den är för övrigt ny, en fyra liter stor V8 på 720 hk (modellnamnet!), som ger en acceleration från noll till 100 på 2,9 sekunder. I Genève visades bilen dels i klassisk orange, dels i en blandning av två färger: Volcano Red och Nerello Red, som hade blandats och gradvis täckte kolfibern i karossen. Urläckert.