bil

Kannibalvarning för flärdfullare VW

Volkswagen vill snofsa till sig och resultatet är Arteon – en kombikupé med sportig look och jättestort baksäte.

Kraftsamling i svenska stallet

”Jag är egentligen en BMW-man.” I ett hav av röda italienska sportbilar är Thomas Lundqvists ord nästan en svordom. Men det kan han kosta på sig. För när Ferrariklubben träffades i Vadstena för att fira att den italienska sportbilstillverkaren fyller 70 år var hans F40 från 1990 en av de mest uppmärksammade bilarna.

Spänning utan vrål

Felix Rosenqvist har kört det mesta som går att köra i racingvärlden. Därför är det inte förvånande att det också är han som är förste svensk i elbilscirkusen Formula E. Nu laddar han inför en racehelg i Berlin.

Brittisk bjässe vårdar sin image

En brittisk upptäcksresande som har lyxat till sig. Land Rovers nya Discovery plöjer genom midjehögt vatten, tuggar sig fram över stock och sten och har plats för storfamiljen. En imponerande bil på många sätt, förutom möjligen för miljösamvetet.

Brutal perfektion

Nyckelfrågan efter att ha provkört nya McLaren 720S är enkel att formulera: Hur mycket av bilens kapacitet förmår en förare som jag att utnyttja? 70 procent? 60? Inte ens hälften?

Vägen till Volvos vinnare

Det finns människor som hävdar att varje lansering av en ny modell från Volvo handlar om liv eller död. De har naturligtvis fel. Saken är mycket viktigare än så. Di Weekend kan i dag berätta om projektet bakom nya XC60, om de svåra besluten, om en ny självsäkerhet – och om hur en futtig millimeter eller blygsamma 70 kronor kan spela en avgörande roll.

Smart men plastig

Skulle du själv köpa en elbil i dag?” Frågan kommer utan minsta förvarning från Ralf Hannappel, projektledare för den hajpade elbilen Opel Ampera-e. Men det märkligaste av allt är inte frågan, utan att han inte väntar sig ett ”ja” till svar.

Stor cab i litet format

En stor bil som upplevs som liten och kompakt. Det är ett trick som alla försöker utföra men långt från alla lyckas med. I fallet med A5 Cabriolet har Audi gjort det riktigt bra.

Lågprislyx retar upp rivalerna

Första generationens Opel Insignia presenterades 2008 och blev årets bil i Europa 2009. Sedan dess har tillverkaren sålt omkring 940 000 exemplar och modellen är en av Opels stora succéer. Mycket talar för att den nya generationen också blir en storsäljare.

Bastant lyxåk i huvudrollen

Det är de moderna linjerna och, inte minst, bilens massiva framtoning som gör att den sticker ut. För ut sticker den, Rolls-Royce nya tungviktare Dawn,

Pytteliten och jätterolig

Mer ombonad och något tystare. Men fortfarande en liten bullrig bil utan extravaganser. Alltså är allt som det ska vara.

Kineserna växlar upp

Hungern hos kinesiska entreprenörer och miljardärer efter bilar och bilindustri är enorm. Det gäller inte bara Geely och Li Shufu. Många tar historiska språng i utvecklingen, till nya, svindlande höjder. Tusen hästkrafter och mer är det nya normala.

10 guldkorn från Genève

Här åker man på bilsalong, men det man fastnar för är inte ens en bil. Mest spännande bland alla små, stora, billiga, vräkiga, snabba och gröna – nåja, några stycken i alla fall – bilar är nämligen fordonet som löser alla problem med bilköer. Detta är mina tio personliga favoriter från årets bilsalong i Genève.

Elbilsduellen

Framtidens bilar kommer att vara eldrivna – men varifrån ska energin komma? Batterier eller vätgas – vad är egentligen bäst? Di Weekends bilexperter Carl-Johan Lejland och Håkan Matson åkte ut med Tesla Model S och Toyota Mirai i jakt på ett svar.

Lekfull, rolig och charmig

Med nya Countryman blir Mini ännu större. Med suven har det klassiska märket stora möjligheter att slå sig in på tjänstebilsmarknaden.

Sanningens minut för Alfa-suven

Med 2 757 meter är Stelvio Italiens högsta bergspass – och det är rätt naturligt att det fått ge namn till Alfa Romeos första, historiska suv. Ty här siktas det högt.

Lite mer krut hade varit kul

Toyota har inte hoppat på något hästkraftsrace och 200 hästkrafter räcker trots allt väldigt långt, skriver Carl Johan Lejland som har provkört Toyota GT86 .

I den politiska hetluften

Det är inte ofta en bilmodell får avgörande politiskekonomisk betydelse, men så är fallet med nya Audi Q5.

På rätt spår

För 20 år sedan lanserade Volvo V70 Cross Country, en nödtorftigt hopsnickrad version av den vanliga kombin. Den möttes av ljumma reaktioner, rent av skepsis – inte minst från mig. Men när nya V90 Cross Country nu anländer till bilköparna rullar den tryggt på en lång skogsväg av framgång.

Nu styr vi mot bilmärkenas död

Mercedes och Mitsubishi, Ford och Ferrari har ni naturligtvis hört talas om. Men Waymo, nuTonomy och Zoox? Välkomna till bilvärldens nya varumärken.

Japansk fullträff

Vågad design, typisk Lexuskomfort och lika bra på landsvägen som på racingbanan. Di Weekend har som en de första tidningarna i världen fått provköra nya Lexus LC.

1990-talsracern återuppstår

Indigo 3000 var den svenska sportbilsdrömmen som sprack. Nu blåser sportbilsspecialisten Torbjörn von Braun nytt liv i 1990-talsikonen. Di Weekend har hälsat på i verkstaden i Skene där de första bilarna håller på att byggas. Trots att prislappen landar på en miljon står köparna på kö.

Audi ska bli större – med mindre suv

Nya Q2 vänder sig mot yngre köpare i storstad, men kommer med tanke på priset troligen att köpas mest av medelålders kunder, skriver Håkan Matson.

Mer komfort än sport

Bekvämligheten är i toppklass. Det som imponerar mest är ljudnivån i kupén. Det skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland som har testkört BMW 520D.

Stor, större, Skoda

Störst, bäst och vackrast? Skoda bröstar upp sig rejält med märkets första suv, Kodiaq. Ta bara modellnamnet. Kodiaq är uppkallad efter världens största brunbjörn, Kodiak, som lever på ön med samma namn i delstaten Alaska, USA.

Inga fler artiklar tillgängliga